قطعات خودرو

طرح ممیزی ماشین آلات راهداری کشوراجرایی می شود

با هدف اجرای مدیریت صحیح نگهداری و تعمیرات ناوگان راهداری و شناخت وضعیت هویتی و فنی ماشین آلات سبک و سنگین راهداری، طرح ممیزی ماشین آلات راهداری کشور در دو فاز از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرایی می شود.
فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلام این مطلب افزود:
این اقدام برای اولین بار در سطح کشور اجرایی می شود که در مرحله اول اجرا، در دوفاز در دستور کار قرارگرفته است و در این راستا مجموع 35 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها، به شش منطقه جغرافیایی تقسیم شده اند و پس از برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی، برای هرمنطقه یک سرممیز به همراه چهار نفر ممیز همکار که ترجیحا رییس اداره ماشین آلات استان می‌باشند، فرایند ممیزی ماشین آلات هر اداره کل را در منطقه جغرافیایی مربوطه انجام می دهند.
مهریاری با اشاره به اینکه در حال حاضر نقش راه و حمل و نقل جاده ای در توسعه همه جانبه جوامع بشری بر کسی پوشیده نیست و نگهداری و ایمن سازی راهها در پیش گیری از هدر رفت سرمایه و همچنین خسارات جانی و مالی کاربران راهها از اهمیت بسزایی برخوردار است، خاطر نشان کرد:
در حال حاضر انجام هرگونه عملیات راهداری بدون در نظر گرفتن نقش ماشین آلات غیر قابل تصور است و انجام پروژه‌های راهداری نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست به گونه ای که ماشین آلات از ارکان اصلی اجرای پروژه های راهداری هستند.
وی گفت :
لذا حفظ و نگهداری و در نتیجه افزایش راندمان، آماده به کار و قابل اطمینان بودن ماشین آلات راهداری می تواند نقش بسزایی در پیش برد اهداف تعیین شده عملیاتهای راهداری داشته باشد و عدم توان برنامه ریزی کاری ماشین آلات به دلیل خرابی‌های در حین عملیات عمرانی، می تواند پروژه ها را با شکست مواجه نماید لذا جهت مدیریت صحیح نگهداری و تعمیرات، ابتدا نیاز به شناخت دقیق وضعیت هویتی و فنی ماشین آلات است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهدری و حمل و نقل جاده ای همچنین اظهار داشت:
با توجه به ضرورت و اهمیت موارد یادشده در خصوص آمادگی ناوگان و ماشین آلات راهداری، طرح ممیزی ماشین آلات راهداری در دست اجرا قرار گرفته است. در فاز اول اجرای طرح با توجه به شش منطقه جغرافیایی که ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها بر اساس آن تقسیم بندی شده اند، ممیزی ماشین آلات سنگین شامل بلدوزر، گریدر، لودر و بیل مکانیکی انجام می شود و در فاز دوم سایرماشین آلات با توجه به برنامه تعیین شده اجرایی طرح، ممیزی می شود در این راستا اطلاعات در فرم های از پیش طراحی شده ثبت و پس از تأیید به همراه سه تصویر از هر دستگاه در سامانه RMS بارگزاری می شود.
مهریاری خاطر نشان کرد :
در این دور از ممیزی ها سعی شده از پتانسیل موجود در استانها و دانش و تخصص کارشناسان صاحب نظر در حوزه ماشین آلات راهداری بهره گرفته شود تا با توجه به تدقیق و صحت اعتبار داده های احصاء شده در بالاترین حد ممکن، برنامه ریزی های آتی جهت تعمیر، بازسازی و نگهداری ماشین آلات اقدام لازم انجام شود.
گفتنی است این طرح پس از برگزاری جلسات هم اندیشی وهماهنگی وهمچنین برگزاری دوره های آموزشی در سطح ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها جهت شناخت روشها و انجام فرایندهای اجرایی طرح از سوی دفترمدیریت و تجهیز ماشین آلات به مرحله اجرا رسیده است.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *