قطعات خودرو

طرح پلیس راهور برای جریمه عابران‌ پیاده متخلف

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان با اشاره به اینکه یک‌سوم تلفات ناشی‌از تصادفات رانندگی در شهرهای استان، عابران‌ پیاده هستند، تغییر در رفتار ترافیکی عابران را یکی از راهکارهای کاهش تصادفات عنوان کرد.

 

 

 

سرهنگ اسماعیل خوشوقت، در این باره گفت: از ابتدا تا پایان دی‌ماه سال 1401 حدود 67 نفر عابر به همین علت جان خود را از دست دادند.

 

 

 

وی به عابران پیاده توصیه کرد: هنگام عبور از عرض خیابان با تلفن همراه صحبت نکنند و حواس‌شان به عبور از خیابان باشد و خوب ببینند و خوب دیده شوند.

 

سرهنگ خوشوقت، پرهیز از عجله و شتاب و خودداری از انجام حرکات غیرقابل‌پیش‌بینی، عبور از محل‌های مجاز مانند پل های عابر پیاده و خط‌کشی‌ها، پیاده شدن از درِ عقب سمت راست خودرو، استفاده از پیاده‌رو و پرهیز از تردد در طول خیابان را از مهم‌ترین وظایف عابران پیاده در زمینه رفتار ترافیکی برشمرد.

 

45درصد متوفیان عابرپیاده در شهر تهران مقصر شناخته شده‌اند

در این ارتباط سردار سیدکمال هادیانفر سه سال پیش از آمادگی پلیس راهور برای راه‌اندازی طرح مربوط به شناسایی و جریمه عابران پیاده خبر داده و گفته بود می‌توان این طرح را ابتدا به صورت آزمایشی در تهران اجرایی کرد. به اعتقاد پلیس، با این طرح که از طریق شناسایی و تطبیق چهره عابران پیاده با سامانه‌های اطلاعاتی پلیس انجام می‌شود، می‌توان به انضباط ترافیکی کمک کرد.

 

متنی برای جریمه عابران متخلف پیش‌بینی شده است که در صورت تصویب نهایی در مجلس و تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود.

 

 

 

پلیس قصد دارد که جریمه عابران پیاده را بر اساس کدملی افراد و احراز هویت آنان انجام دهد؛ البته باید گفت رقم ریالی این میزان جریمه در لایحه دولت مشخص نشده و باید منتظر تصویب قانون در مجلس ماند تا آیین‌نامه آن در دولت تهیه شود.

 

جریمه عابران در کشورهای دیگر

در کشورهای اروپایی، عابرپیاده در صورت مقصر شناخته شدن، مثل راننده جریمه می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر در آلمان بنزین خودرویتان تمام شود و مجبور باشید از خودرو پیاده شوید و مسیری را پیاده‌روی کنید، علاوه‌بر این‌که به دلیل خالی بودن باک بنزین و بی‌توجهی به این موضوع جریمه می‌شوید، بلکه باید برای پیاده‌روی در بزرگراه و به خطر انداختن جان خود و دیگران نیز جریمه بپردازید.

 

در واشنگتن هم جریمه بی‌توجهی عابران پیاده به چراغ راهنمایی‌ورانندگی 25دلار است. همچنین در برخی شهرهای ایالت هاوایی آمریکا، استفاده عابران از تلفن‌همراه هنگام رد شدن از خیابان از سال 2017 منع شده و جریمه‌ها از 15 تا 99دلار به نسبت تعداد دفعات تخلف هر شخص، متغیر است.

 

در برخی نقاط چین نیز پیاده‌روها برای استفاده مردم عادی و افرادی که سرشان در تلفن‌های همراه است، تفکیک شده و جریمه‌هایی نیز برای افراد خطاکار در نظر گرفته شده است.

 

کره‌جنوبی و فرانسه هم به نصب تابلوهای هشدار در پیاده‌روها و حتی قرار دادن چراغ راهنمایی روی زمین اقدام کرده‌اند.

 

در کشور کوچکی همچون سنگاپور نیز برخورد با عابران پیاده متخلف با جدیت بسیاری ازسوی پلیس این کشور پیگیری می‌شود. در این کشور هر عابرپیاده‌ای که از محل‌های تعیین‌شده (مانند خط‌کشی عابرپیاده یا پل‌های هوایی مخصوص) عبور نکند، ۲۰دلار سنگاپور جریمه خواهد شد؛ البته قوانین بسیار سختگیرانه دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که براساس آن، یک عابر متخلف می‌تواند حتی به زندان هم محکوم شود!

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *