قطعات خودرو

عملکرد خیره‌کننده سیستم AWD تویوتا GR کرولا و تاثیرات آن

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، تویوتا معتقد است که سیستم چهارچرخ محرک به‌کاررفته در هاچبک‌های GR کرولا و GR یاریس عملکرد خارق‌العاده‌ای در زمینه انتقال گشتاور بین محورها دارد. این سیستم قادر است تا درصورت لزوم ۷۰ درصد قدرت موتور را به چرخ‌های عقب منتقل کند. حال سوال این است که تویوتا چکونه موفق به خلق این سیستم شده است؟

 

به ادعای مجموعه «Engineering Explained»، سیستم چهارچرخ محرک پیشرفته و بی‌نظیر موجود در دو هاچبک یادشده درنتیجه یک فاکتور غیرمنتظره و کوچک به حد اعلایش رسیده است: ۰.۷ درصد انحراف در سرعت چرخش میل گاردان به راننده اجازه می‌دهد تا بین ۴۰ تا ۷۰ درصد گشتاور تولیدشده توسط موتور به چرخ‌های عقب برود.

 

این انحراف و درحقیقت تفاوت در دنده‌ها اهمیت بالا دارد چراکه به بسته کلاچ اجازه می‌دهد تا چرخ‌ها را به موتور متصل کرده و آن‌ها را به حرکت درآورد. از آنجا که چرخش چرخ‌های عقب به‌دلیل تفاوت ۰.۷ درصدی سفت‌تر شده، کلاچ همانند یک ترمز عمل می‌کند.

با لغزش آرام کلاچ، سیستم چهارچرخ محرک تصمیم می‌گیرد که تا چه اندازه قدرت را از چرخ‌های جلو گرفته و گشتاور را بین دو محور خودرو تقسیم کند. عملکرد منطقی این سیستم در گرو مدیریت پیوسته گشتاور توسط خودرو، آن هم در دنده‌های گوناگون و تحمل بارهای متفاوت توسط موتور در سرعت‌های مختلف است تا گشتاور به اندازه لازم تقسیم شود.

قیمت تویوتا GR کرولا

به نقل از «جیسون فنسکی»، مجری Engineering Explained، ویژگی‌های این سیستم به آن توانایی انجام کارهای دیگری را نیز می‌دهد. برای نمونه اگر با سرعت ثابت در خط مستقیم به حرکت بپردازید، GR کرولا دیفرانسیل جلو را به‌کلی باز می‌کند تا خود را به خودرویی کاملا دیفرانسیل جلو تبدیل کند.

راننده در مثال یادشده احتمالا تفاوت را احساس نخواهد کرد چون خودرو نیازی به چسبندگی و تقسیم اضافه گشتار و قدرت ندارد. این ویژگی درکنار عملکرد یکپارچه به کلاچ اجازه می‌دهد تا در رانندگی تهاجمی در پیست، زمانی را برای استراحت داشته باشد. سیستم چهارچرخ محرک به‌محض احساس کوچک‌ترین نشانه‌ای چرخش فرمان یا تغییر موقعیت خودرو در محور عمود، محور عقب را هم درگیر می‌کند

قیمت تویوتا GR کرولا

این سیستم بخشی از مهندسی فوق‌العاده ژاپنی‌ها را به رخ رقبا می‌کشد. تویوتا با ارائه فناوری‌هایی اینچنینی موفق شده تا GR کرولا، GR یاریس و… به محصولاتی توانمند تبدیل کند و با استفاده از آن‌ها، گوی رقابت را از رقبا برباید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *