قطعات خودرو

فصلی تازه برای نیسان Z

پیشرانه –نسل جدید این خودرو تنها با نام Z (زی) شناخته خواهد شد و برخلاف نسل‌های پیشین قرار نیست هیچ عدد و رقمی در نام خودرو مورداستفاده قرار بگیرد که در تاریخ پنجاه‌ودوساله خودروهای سری Z نیسان امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» روزگاری بود که خودروهای سری Z نیسان سالیانه فروشی بالغ‌بر ۱۰۰ هزار دستگاه داشتند اما اوضاع بازار خودرو طی سال‌های اخیر و تحت تأثیر رویدادهای گوناگون، با تغییرات چشمگیری مواجه شده و در عصر افول فروش و محبوبیت خودروهای کوپه و اسپرت، امروزه فروش نیسان ۳۷۰Z حتی به ده هزار دستگاه هم نمی‌رسد؛ اما خودروهای سری Z در تاریخ نیسان جایگاهی فراتر از این قبیل مناسبات اقتصادی دارند و به جرأت می‌توان گفت که در طی نیم‌قرن اخیر، بخشی بسیار مهم، دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز از ذهنیت چندین نسل از مشتریان نسبت به برند نیسان را شکل داده‌اند (بخصوص در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ میلادی). جایگاهی که مدیران و تصمیم گیران ارشد نیسان نیز به آن واقف هستند تا علیرغم سود ده نبودن و عدم توجیه اقتصادی ادامه تولید و عرضه Z، بالاخره و بعد از گذشت بیش از یک دهه، نسل جدید و کاملاً متحول شده‌ای از Z را معرفی کنند و به این نام و نشان خاطره‌انگیز یک شانس دیگر برای ادامه حیات بدهند؛ آن‌هم در همان شمایل و هیبت کلاسیک و همیشگی خودرو و با پرهیز از اتخاذ رویکردی مشابه برخی دیگر از رقبا در احیای نام‌های محبوب و قدیمی در قالب یک خودروی کراس‌اوور! البته بازار کراس‌اوورها برای خودروسازان آن‌قدر جذاب و پرسود است که شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، این حربه توسط نیسان نیز مورداستفاده قرار بگیرد و بهره‌برداری از نام و نشان و محبوبیت سری Z به‌منظور طراحی و عرضه خودرویی در این سگمنت را به دنبال داشته باشد!

علاوه بر این‌ها، نباید از یاد برد که مدیران نیسان در تلاش برای تقویت و احیای اعتبار این خودروساز ژاپنی و ارائه تصویری تازه از این برند هستند تا پس از تجربه تلخ سال‌های اخیر (کاهش فروش در بازار مهمی نظیر ایالات‌متحده، افت میزان رضایت مشتریان در ارزیابی‌های کیفی و ضرر و زیان‌های شدید مالی و …) نیسان دوباره در مسیر پیشرفت، تعالی و سودآوری قرار بگیرد و نقصان و ناکامی سال‌های اخیر را جبران کند. یکی از ابزارهای اصلی مدیران نیسان برای تحقق چنین هدفی نیز معرفی ۱۲ محصول جدید در عرض ۱۸ ماه است؛ برنامه‌ای که نخستین بار در ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام‌شده بود و حاصل آن تا به اینجا معرفی نسل جدید خودروهای مهمی همچون قشقایی، روگ، فرانتیر و Z (و البته معرفی مدل‌های کاملاً جدیدی نظیر کراس‌اوور الکتریکی آریا) بوده است تا سبد محصولات نیسان پس از مدت‌ها به‌طور قابل‌توجهی دگرگون و نونوار شود. شکی نیست که معرفی و عرضه نسل جدید خودرویی همچون نیسان Z، نقش بسیار مهمی در جلب نظر کارشناسان و افزایش شور و هیجان خریداران و علاقه‌مندان نسبت به برند نیسان خواهد داشت.

نسخه کانسپت/ پروتوتایپ خودرو در سال ۲۰۲۰ و با نام Z Proto رونمایی شده بود و از همان ابتدا گفته می‌شد که مدل نهایی و تولید انبوه نسل جدید Z شباهت و تطابق بالایی با این کانسپت خواهد داشت؛ کانسپتی که با واکنش‌های مثبت و بازخوردهای بسیار خوبی از سوی متخصصان و علاقه‌مندان مواجه شد تا درنتیجه نیسان نیز خلف وعده نکرده و نسخه نهایی Z را با کمترین و جزئی‌ترین تغییرات ممکن روانه خط تولید کند.

یکی از نکات جالب در مورد این کوپه موتور جلو-وسط و دیفرانسیل عقب ژاپنی، این است که نسل جدید این خودرو تنها با نام Z (زی) شناخته خواهد شد و برخلاف نسل‌های پیشین قرار نیست هیچ عدد و رقمی در نام خودرو مورداستفاده قرار بگیرد که در تاریخِ ۵۲ ساله خودروهای سری Z نیسان امری بی‌سابقه محسوب می‌شود؛ چراکه نسل‌های قبلی این خودرو با کدهای سه‌رقمی ۲۴۰، ۲۶۰، ۲۸۰، ۳۰۰، ۳۵۰ و ۳۷۰ شناخته می‌شدند و در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که نسل جدید این خودرو با نام ۴۰۰Z معرفی شود اما درنهایت نیسان در کنار سایر تحولات اساسی خودرو، در نام‌گذاری آن نیز سنت‌شکنی کرد و خط بطلانی بر فرضیه‌های پیشین کشید.

2 نسل نیسان z کنار هم
2 نسل نیسان زی کنار هم

در طراحی نمای ظاهری خودرو آنچه بسیار جلب‌توجه می‌کند، پایبندی Z جدید به سنت‌ها در عین برخورداری از چهره‌ای جسور و مدرن و توجه ویژه طراحان این خودرو به میراث و تاریخچه خودروهای سری Z نیسان است. اگرچه ابعاد و اندازه‌ها و تناسبات بدنه در مقایسه با نسل قبلی چندان دگرگون نشده (برای مثال فاصله بین دو محور Z و ۳۷۰Z با یکدیگر برابر است)، اما نمای جلوی Z جدید (خصوصاً در بخش چراغ‌ها و جلوپنجره) کاملاً اولین نسل از این خودرو یعنی داتسون ۲۴۰Z را در ذهن تداعی می‌کند (که در اواخر دهه ۱۹۶۰ معرفی‌شده بود) و مجموعه چراغ‌های عقب آن نیز ارجاعی واضح و آشکار به ۳۰۰ZX دهه نودی دارد. در طراحی کابین خودرو نیز همین رویکرد دنبال شده و علیرغم بهره‌گیری از نمایشگرهای دیجیتال و لمسی (که وجودشان در خودروهای امروزی امری اجتناب‌ناپذیر است) شاهد قرارگیری گِیج‌ها و آمپرهای سه‌گانه و عقربه¬‌ای (مربوط به بوست توربو شارژر، سرعت چرخش پره توربوها و ولت‌متر) در بخش فوقانی پنل کاربری جلوداشبورد هستیم که از همین بخش در داتسون ۲۴۰Z الهام گرفته‌شده‌اند.

کابیان نیسان z جدید

قرار است Z جدید در دو نسخه اسپرت و پرفورمنس عرضه شود که دراین‌بین نسخه اسپرت مدل پایه Z خواهد بود. البته یک مدل مخصوص و تولید محدود از نسخه پرفورمنس این خودرو نیز با نام Z Proto در بازار ایالات‌متحده عرضه خواهد شد که به‌منظور گرامیداشت جایگاه والای جد بزرگ این خودرو یعنی نیسان/ داتسون ۲۴۰Z، تیراژ آن به ۲۴۰ دستگاه محدودشده است.

نیسان Z جدید بر پایه پلتفرمی مشترک با نسل قبلی خودرو (پلتفرم FM نیسان) توسعه‌یافته است اما ساختار و استحکام این پلتفرم به‌منظور استفاده در Z جدید ارتقا و به‌روزرسانی‌های متعدد و تغییر و تحولات بسیار جدی و قابل‌توجهی را به خود دیده است تا Z جدید در برابر تویوتا سوپرا، رقیب مستقیم و اصلی خود، قافیه را نبازد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. همانند ظاهر خودرو، در زیر پوسته آن نیز اتفاق‌های جالب و هیجان‌انگیزی رخ‌داده است؛ چراکه یک پیشرانه V6 و ۳ لیتری توئین توربو قلب تپنده نیسان Z جدید خواهد بود و قادر است حداکثر ۴۰۰ اسب بخار قدرت (در دور ۶۴۰۰) و ۴۷۵ نیوتن‌متر گشتاور (در دور ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰) را برای این خودرو فراهم کند؛ اعداد و ارقامی که در مقایسه با نسل قبلی خودرو حکایت از ۶۸ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۰۸ نیوتن‌متر گشتاور افزون‌تر دارند.

در بخش انتقال قدرت نیز دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۹ سرعته اتوماتیک برای Z جدید قابل انتخاب است تا خلاف تویوتا که سوپرا را تنها با گیربکس ۸ سرعته خودکار عرضه می‌کند، نیسان امکان انتخاب گیربکس دستی را نیز برای خریداران فراهم کرده باشد.

پیشرانه نیسان z جدید

نیسان هنوز در مورد ارائه نسخه اسپرت و عملکرد محور نیسمو از Z جدید سخنی به میان نیاورده است اما ازآنجاکه این روزها شمار قابل‌توجهی از محصولات نیسان (حتی خودروی شاسی‌بلندی نظیر پاترول!) نیز نسخه نیسمو دارند، بعید است که نیسان از ارائه این نسخه و تزریق هیجانی بیشتر در کالبد خودروی اسپرت جدید خود اجتناب بورزد و بنابراین معرفی نسخه نیسمو Z چندان دور از ذهن نخواهد بود. علاوه بر این‌ها، نسل قبلی Z یعنی ۳۷۰Z در نسخه رودستر نیز عرضه می‌شد اما نیسان در این مورد هم در حال حاضر شفاف‌سازی نکرده و ارائه یا عدم ارائه نسخه رودستر نسل جدید خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فروش نسل جدید نیسان Z از بهار سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز می‌شود و خودرو با مدل ۲۰۲۳ به دست مشتریان خواهد رسید. نیسان وعده داده که قیمت پایه این خودرو چیزی در محدوده ۴۰ هزار دلار خواهد بود. جالب است بدانید که طبق محاسبات و ادعای نشریات آمریکایی و با احتساب نرخ تورم، قیمت پایه نسل جدید Z باقیمت پایه نیسان ۳۵۰Z در آغازین روزهای معرفی و عرضه (سال ۲۰۰۳) تقریباً برابری می‌کند! همچنین ناگفته نماند که قیمت اصلی‌ترین رقیب این خودرو (تویوتا سوپرا) از حوالی ۴۴ هزار دلار استارت می‌خورد.

در حال حاضر عرضه نیسان Z جدید در بازارهای ایالات‌متحده، ژاپن و استرالیا قطعی شده است و هنوز مشخص نیست که آیا در آینده این خودرو روانه بازار سایر کشورها (بخصوص کشورهای اروپایی) خواهد شد یا خیر.

 فصلی تازه برای نیسان Z
 فصلی تازه برای نیسان Z
نیسان زی
کابین نیسان z
نیسان زی
کابین نیسان z
نیسان زی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است