قطعات خودرو

فورد باتری ارزان تر از تسلا تولید می کند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛  جیم فارلی مدیر عامل فورد موتور به تازگی در مراسم معرفی و رونمایی از نسخه الکتریکی پیکاپ اف ۱۵۰ شرکت کرد. این رونمایی در مرکز الکتریکی فورد روژ در دیربورن ایالت میشیگان آمریکا صورت گرفت، حضور فارلی پس از مدت ها در رونمایی محصول، توجه رسانه ها را جلب کرده است.

 

شب گذشته شرکت فورد موتور اعلام کرد که برای نسخه الکتریکی اف ۱۵۰ و سایر خودروهای برقی از باتری های فلز لیتیومی ارزان قیمت استفاده می کند. این باتری برای خودروهای پیکاپ و اس یو وی در آمریکا شمالی استفاده خواهد شد که تولید کننده آن شرکت کاتل چین است. فورد قصد دارد تا یک اتحاد گسترده با مجموعه کاتل برای افزایش ایمنی و بهره وی باتری و مواد اولیه باتری ایجاد کند.

 

 

لیزا دریک معاون مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد، گفته است؛ این خودروساز سعی دارد باتری های فلز لیتیومی یا ال اف پی را در یک کارخانه جدید ۴۰ گیگاوات ساعتی واقع در آمریکا شمالی از سال ۲۰۲۶ تولید کند. هرچند دریک اشاره نکرده این کارخانه با سرمایه گذاری یا مشارکت کاتل ساخته می شود یا خیر، اما گزارش رسانه ها در ماه می سال میلادی جاری حاکی از آن بود که کاتل برای احداث یک کارخانه تولید باتری واقع در آمریکا آماده می شود، محصولات این کارخانه برای خودروسازانی مانند فورد و بی ام و محصول ارائه خواهد داد.

برنامه فورد به لطف قیمت پایین نوع باتر ال اف پی و تغییرات شیمیایی هزینه تولید خودروهای الکتریکی را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می دهد

رقابت با تسلا افزایش می یابد
فورد تصمیم دارد به کمک باتری های فلز لیتیومی برای خودروهای الکتریکی در آمریکا مقدار فروش محصولات خود را افزایش دهد، این برنامه فورد به لطف قیمت پایین نوع باتری ال اف پی و تغییرات شیمیایی هزینه تولید خودروهای الکتریکی را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می دهد. این برنامه ارزش تعامل با چین را دارد، تسلا باتری های ال اف پی را با قیمت پایین برای مدل ۳ خود استفاده می کند، اما شرکت خودروسازی ریویان هرچند نوپاست ولی برای خودروهای پیکاپ خود باتری های ارزان قیمت تری استفاده می کند.

لیزا دریک معاون مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد، گفته است؛ فورد می خواهد باتری و مواد باتری را در امریکا شمالی نخست هوشمند و ایمن سپس تولید کند. اما این موضوع به معنی داخلی سازی صد درصدی در آمریکا نیست و بومی سازی آن به شدت کار سختی است.

فورد باتری ارزان تر از تسلا تولید می کند| تولید ۲میلیون دستگاه خودرو الکتریکی تا ۲۰۲۶

فورد اعلام کرده است که با شرکت باتری سازی کاتل برای اکتشاف معادن لیتیوم و افزایش بهره وری به توافق رسیده است، این باتری قرار است برای خودروهای آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار گیرد. شرکت باتری سازی کاتل در بیانیه ای گفته است؛ دو شرکت قصد دارند از نقاط قوت خود برای کشف فرصت‌ های تجاری جدید در سراسر جهان استفاده کنند، این نقاط قوت برای توسعه فناوری باتری های فلز لیتیوم باید پیش برود.

قرارداد کاتل با بزرگترین خودروساز آمریکا بخشی از معاملات را در خصوص تلاش و تامین فورد برای افزایش ظرفیت باتری و مواد اولیه را فاش و نشان داد این خودروساز چه مقدار در توسعه باتری تعجیل داشته است. در اینجا باید اشاره کرد که علاوه بر توافق کاتل و فورد، شرکت فورد برای خرید لیتیوم با معادن استرالیا، نیکل از کانادا و اندونزی و کبالت را از چین تامین خواهد کرد.

برخی از قرار دادهای فلزات به پروژه های مربوط می شود که احتمالا تا دو دهه آینده به چرخه تولید نرسد. قراردادهای که فورد با برخی از معادن برای تامین لیتیوم بسته است، شامل فناوری استخراج آن در مقیاس تجاری نمی شود.

سرمایه گذاران نگران هستند که منابع و مواد اولیه باتری و ظرفیت تولید آن براساس تقاضا خودروهای الکتریکی نباشد و در پایان دهه جاری سبب زیان هنگفت شوند، با توجه به همکاری فورد و کاتل، مقامات دولتی آمریکا نسبت به وابستگی صنعت خودرو کشورشان به خودروسازان و زنجیره تامین چین اظهار نگرانی کردند

نگرانی سرمایه گذاران و دولت
سرمایه گذاران نگران هستند که منابع و مواد اولیه باتری و ظرفیت تولید آن براساس تقاضا خودروهای الکتریکی نباشد و در پایان دهه جاری سبب زیان هنگفت شرکت خودروسازی فورد و کمبود بودجه آن ها شود.

در همین راستا، شرکت خودروسازی فورد مدعی شده است که رفیت تولید ۷۰ درصدی باتری را برای تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو تا سال ۲۰۲۶ در سراسر جهان ایجاد کرده است، بنابراین تا چهار سال آینده فورد بزرگترین تولید کننده خودروهای تمام الکتریکی در دنیا خواهد شد.

با توجه به همکاری فورد و کاتل، مقامات دولتی آمریکا نسبت به وابستگی صنعت خودرو کشورشان به خودروسازان و زنجیره تامین چین اظهار نگرانی کردند، آن ها نگران عدم تامین مواد اولیه باتری و سلول های آن برای خودروهای برقی دار صورت تحریم و عدم تبادل تجاری هستند.

تصمیم شرکت خودروسازی فورد برای تامین باتری فلز لیتیوم فسفات توسط کاتل برای موستانگ مک- ای سبب شد که این خودروساز بار دیگر به سمت همکاری با کاتل برای تامین باتری جهت استفاده در خودرو اف ۱۵۰ الکتریکی تا سال ۲۰۲۴ پیش برود. شاید این تصمیم فورد را بتوان یک پیروزی استراتژیک در بازار آمریکا جهت رقابت با تسلا و البته برخی از خودروسازان چینی شناخت.

باتری های فلز لیتیوم معمولا عمر مفید و دامنه پیمایش کمتری نسبت به باتری نیکل و کبالت دارند، این موضوع سبب شده خودروسازان و شرکت های شیمیایی برای افزایش عملکرد فلز لیتیوم در بازار گران قیمت آمریکا همکاری داشته باشند تا بتوانند محصولات ارزان قیمت الکتریکی تولید و عرضه کنند.

فورد باتری ارزان تر از تسلا تولید می کند| تولید ۲میلیون دستگاه خودرو الکتریکی تا ۲۰۲۶

لیزا دریک معاون مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد، شب گذشته، عنوان کرد: ما می دانیم سرمایه گذاری و تحقیق در تامین مواد اولیه باتری به جای مربوط می شود که می تواند سبب پیروی فورد با استفاده از باتری ال اف پی برای رقابت با سایر خودروسازان جهت عرضه محصولات الکتریکی شود. باتری های ارزان قیمت سبب می شود که فورد قیمت لایتینگ و مک-ای را کاهش و حاشیه سود خود را افزایش دهد.

شرکت فورد موتور اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۶ می خواهد هشت درصد حاشیه سود پیش از مالیات خودروهای الکتریکی خود را افزایش دهد. این خودروساز آمریکایی عنوان کرده است که تجارت خودروهای الکتریکی اکنون سود آور نیست. حتی یک حاشیه سود کمتر از هشت درصد دارد، اما شرکت خودروسازی تسلا سود عملیاتی ۱۴.۶ درصد دارد.

شرکت فورد موتور قصد دارد میزان تولید سالانه خودروهای برقی خود را تا اواخر سال ۲۰۲۳ به ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان برساند. این مقدار تا پایان سال ۲۰۲۶ به بیش از ۲ میلیون دستگاه خواهد رسید. این شرکت انتظار دارد که نرخ رشد سالانه ترکیبی خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۶ به بالای ۹۰ درصد برسد که بیش از دو برابر از موضوع پیش بینی شده است.

در ماه مارس، فورد هزینه های برنامه ریزی شده خود را برای خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۶ از مقدار ۳۰ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد و عملیات خود را در واحدهای جداگانه متمرکز بر خودروهای برقی و خودروهای بنزینی با محصولات مدل ای سازمان دهی خواهد کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *