قطعات خودرو

فیلتر، سامانه دفاعی خودرو

  در زندگی امروز ، نیاز به خودرو را نمی توان در زندگی شخصی و اجتماعی انسان نادیده گرفت. انواع خودروهای سواری، نیمه سنگین، سنگین، ماشین آلات‌راه سازی وکشاورزی، لیفتراک‌ها وحتی موتورهای برق و آب همگی در جابجایی‌کالا ومسافر وبرآورده کردن نیازهای لجستیکی و رفاهی جوامع پیچیده امروز نقشی اساسی ایفا می‌کنند. حتی تصور یک روز بدون خودرو هم‌نگران کننده است.

خودرو، نیاز به تغذیه مناسب و نگهداری دارد. همانطورکه میکروب و ویروس به بدن انسان آسیب می رساند وبرای مقابله با آنها در بدن، سیستم دفاعی وجود دارد، خودرو هم به دلیل وجود ناخالصی ها، ذرات گرد وغبار و مواد معلقی که درهوا یا درسوخت وجود دارند ممکن است آسیب جدی ببیند. در این میان فیلترها، نقش بسیار مهمی در مراقبت از انواع زیر سیستم های یک خودرو ایفا می کنند.

به همین خاطر انواع  فیلتر به عنوان قطعه‌ای تندمصرف تلقی شده و همواره در بازارهای داخلی و بین المللی ملاحظات مصرفی و رقابتی خاص خود رادارند. درحقیقت سلامتی وپویایی هرناوگان خودرویی ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با کیفیت فیلترهای مصرفی آن دارد.

کشور عزیز ما هم که حدود 22 میلیون انواع مختلف خودرو دارد از این قائده مستثنی نیست و این مهم نیاز به هوشمندی و راهبردهای خاصی دارد. با نگاهی به متوسط عمرخودروهای کشور وشرایط خاص اقتصادی وتحریمی که کل اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است گویای نیاز مبرم به اجرای راهبرد «حفظ وضعیت موجود» را برای ما مسجل می‌کند.

  • متوسط عمر کامیون 24.1 سال
  • متوسط عمر اتوبوس 24.8 سال
  • متوسط عمر سواری 11 سال
  • متوسط عمر کل ناوگان 12.6 سال

مقایسه این اعداد با کشورهای همسایه و سایر کشورها نشان می دهد که ناوگان حمل و نقل در کشور در بعضی رسته ها به شدت فرسوده است و مراقبت از همین خودروهای فرسوده برای کشور بسیار حیاتی است.نکته بسیار مهم و قابل توجه در این خصوص، کیفیت و عملکرد این فیلترهاست. فیلترهای مختلف یک خودرو را نبایستی تنها بر اساس ظاهر ونام تجاری آنها  قضاوت کنیم؛ هریک از فیلترها براساس نیازی که برطرف می‌کنند طراحی شده اند ومشخصات فنی دقیق و خاص خود را دارند.

برای مثال در مورد فیلترهای روغن، باید بگوییم که عواقب استفاده از فیلتر بی کیفیت به سرعت مشخص نمی‌شود. فیلتر روغن استاندارد، موجب تصفیه کامل روغن از ذرات معلق درآن می گردد.

اگر فیلتر روغن استاندارد نباشد تصفیه ذرات معلق آن که باید توسط فیلتر جذب شوند به درستی انجام نمی شود. این ذرات وارد یاتاقانها شده و باعث خوردگی آنها می‌شوند وصدمه های جدی به موتور خودرو وارد می کنند.

در نتیجه، استفاده از فیلترهای نامرغوب و غیر استاندارد بی کیفیت، بصورت مستقیم در عملکرد و کاهش طول عمر موتور موثر خواهد بود.

تولید کنندگان بزرگ و توانمندی در کشورهستند که سالیان متمادی است در این زمینه فعالیت می‌کنند و به قول معروف خاک این کار را خورده اند. آنهادر سالهای اخیر سبد کاملی از محصولات را به بازار عرضه کرده ولی  با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

در زمینه مواد اولیه تولید فیلترها که کاغذهای خاصی برای جذب ذرات در اندازه های نانو هستند وابستگی زیادی به واردات داریم.

با توجه به مشکلات اقتصادی پیش رو از جمله، نوسانات نرخ ارز و تحریمهابرخی ازتولید کننده ها برای پایین آوردن قیمت نهایی و فروش بیشتر، مجبور به استفاده از مواد اولیه بی کیفیت شده‌اند.

کلام آخر اینکه تامین فیلتر با کیفیت برای خودروهاضروری است، حال چه از منابع تولید داخل که موجب اشتغال زایی و مزایای دیگری خواهدشد یا از محل واردات اما نباید این نیاز ضروری که سرمایه‌های ملی را حفظ می کند نادیده گرفته شود.

هرچقدرکیفیت فیلترهابالاتر باشد، راندمان وعمر ناوگان حمل و نقل بالاتر می‌رود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *