از نظر افکار عمومی، خودروهایی مانند JAC S۵ و فیدلیتی پنج‌نفره و تیگو ۷ پرو، همگی محصولات مونتاژی و مشابه یکدیگرند، با‌این‌حال اختلاف قیمتی بین ۱۱۰ تا ۲۸۰میلیون تومانی بین این مدل‌ها به چشم می‌آید.

 

طبق نظر شورای رقابت، فیدلیتی ۹۹۱میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و مدل‌های مشابه، نرخ‌های بالاتری دارند. البته این تفاوت قیمت در خصوص محصولات دیگر نیز به چشم می‌آید.

 

این در حالی است که برخی شرکت‌ها مانند «بهمن» در عرضه‌های قبلی نیز همیشه پایین‌ترین قیمت و به‌زعم خود آنها منصفانه‌‌ترین قیمت را اعلام می‌کردند. از طرفی، با توجه به کیفیت محصولات و رتبه برتر خدمات پس از فروش این شرکت‌ها از جمله بهمن، می‌توان پیش‌‌بینی کرد تقاضا نسبت به این محصولات افزایش خواهد یافت.

 

حالا پرسش اینجاست که چرا این خودروها که اغلب مشابه یکدیگر هستند، اختلاف قیمتی فاحش با یکدیگر دارند و و حتی در برخی موارد، خودروهای پرآپشن‌تر، قیمت پایین‌تری دریافت کرده‌اند.   از همین رو، این پرسش برای برخی شرکت‌ها ایجاد شده که متغیرهای تعیین‌کننده قیمت‌گذاری چیست و آیا کاهش هزینه تمام‌شده با داخلی‌سازی، نباید ملاک قرار بگیرد؟

 

با توجه به آنکه شرکت‌های خودروساز استراتژی‌های متفاوتی برای تولید محصولات خود دارند، از همین رو هزینه تمام‌شده آنها متفاوت است؛ در این بین، شرکت‌هایی مانند بهمن‌موتور در سال‌های اخیر استراتژی داخلی‌سازی قطعات بدنه و اصلی خودرو را دنبال کرده‌اند.

 

آن‌طور که مدیران این خودروساز گفته‌‌اند، این استراتژی در ۱۴۰۱ نتیجه داده و بهمن از مونتاژ قطعات حجیم بدنه خودرو بی‌نیاز شده است.

 

به همین دلیل، هزینه تولید این خودروساز کاهش پیدا کرده که نمود آن را می‌توان در صورت‌های مالی دید. این در حالی است که برخی دیگر از خودروسازان ترجیح می‌دهند قطعات منفصله و حتی بدنه رنگ‌شده را وارد کنند و طبعا هزینه تمام‌شده اعمال چنین روش‌هایی، در صورت‌های مالی آنها نمود دارد.

 

 

بنابراین به نظر می‌رسد در تعیین قیمت محصولات باید به این مقولات نیز توجه شده و اهداف توسعه‌‌ای خودروسازان لحاظ شود تا آینده خودروسازی بخش خصوصی به خطر نیفتد.