قطعات خودرو

لاستیک‌ها در کرمان بیخ گوش بارز هم پنچر است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایرنا افزایش قیمت و کمبود لاستیک‌ طی ماه‌های اخیر در کشور خبرساز بوده اما مردم در استان کرمان نیز ماه‌هاست که از وضعیت فروش و توزیع لاستیک گلایه مندند و می گویند لاستیک خودرو آن هم با نرخ دولتی در بازار کرمان که ۵۰ درصد لاستیک ایران را تامین می کند، یافت نمی‌شود یا خیلی محدود است.

 

این کمبودها و انتقادها از وضعیت لاستیک خودرو در کرمان در حالی است که بزرگترین کارخانه‌های لاستیک ایران در استان کرمان قرار گرفته‌اند؛ همینجا در فاصله ۲۵ کیلومتری جاده کرمان – بافت. کارخانه بارز با تولید ۵۰ درصد لاستیک تولیدی کشور طی سال‌های گذشته حتی به دیگر کشورها صادرات هم داشته است.

 

البته اظهارات مدیران بارز نیز قابل تامل است؛ از سویی و بیشتر گویی خطاب به مدیران استان می‌گویند که با کمبود مواد اولیه مواجهند و از طرفی در منظر افکارعمومی مدعی هستند با حداکثر توان و ظرفیت تولید فعالیت می‌کنند؛ مدیران بارز در پیشگاه رسانه اظهار می‌دارند حتی برای رفع مشکل در استان کرمان، یک فروشگاه عرضه مستقیم گذاشته‌اند که مردم در این استان مشکلی برای تامین لاستیک مورد نیاز خود نداشته باشند. همین مدیران البته وقتی با پرسش خبرنگار مبنی بر چرایی وضعیت نامناسب فروش باوجود آن تمهیدات مواجه می‌شوند در ادامه، نام وضعیت موجود بازار را «افزایش تقاضای کاذب» می‌گذارند و اصرار دارند که همین مساله سبب بروز مشکلاتی در بازار فروش شده است.

 

این موضع گیری رسانه‌ای مدیران بارز در حالی است که چندی قبل خبرنگار ایرنا از یکی از مسئولان بالادستی استان در این زمینه مشکل را جویا شد که گفت «در بارز با کمبود مواد اولیه مواجه هستند».

 

پای گلایه های مردمی

اما واقعیت اینکه یکی از اهالی کرمان با نشان دادن لاستیک خودر خود می‌گوید: ۶ ماه در صف انتظار لاستیک مانده ام و باوجود اینکه لاستیک های خودرویم پاره شده و با این وضعیت هر لحظه احتمال حادثه وجود دارد اما هرچه به سایت شرکت ها مراجعه می کنم بخش فروش آنها بسته است؛ فروشگاه های آزاد سطح شهر هم به ۲ برابر قیمت دولتی می فروشند و ما باید یا لاستیک نخریم که نمی شود یا بسیار گران تر از قیمت واقعی در بازار آزاد پول بپردازیم.

 

لاستیک‌ها در کرمان بیخ گوش بارز هم پنچر است

یکی دیگر از اهالی کرمان نیز می گوید که پس از چندماه معطل ماندن در صف انتظار، ۲ ماه پیش لاستیک را به قیمت هر جفت ۳۵ میلیون ریال به صورت آزاد تهیه کرده، در حالی که قیمت دولتی آن ۱۸ میلیون ریال بود.

 

کمبودهای لاستیک در بازار کرمان به حدی بوده که خبرنگار ایرنا وقتی به چند فروشگاه معتبر سطح شهر مراجعه کرد، آنان حداقل قیمت ۱۰ میلیون ریال بیش از نرخ مصوب اعلام می کردند و زمانی که علت این نوع قیمت گذاری را جویا شد، پاسخ دادند: اول بروید ببینید بازار چه خبر است، به قیمت ما راضی می شوید.

 

 

ماجرای پرونده ۲۳ هزار میلیاردی لاستیک چیست؟

خبرنگار ایرنا در جریان تحقیق و بررسی های خود از یکی از افراد مطلع در دستگاه های متولی شنید که موضوعی مربوط به یک کارخانه لاستیک کرمان به ارزش ۲۳ هزار میلیارد ریال کشف و پرونده‌ای شده که حجم آن به حدی است که پیگیری آن به‌احتمال می تواند بخشی گسترده از مشکل این روزهای مردم کرمان را رفع کند.

 

البته ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در این زمینه در پاسخ به تماس تلفنی خبرنگار ایرنا چنین واکنش نشان داد: «الان در ماموریت کاری هستم و تا هفته آینده در این زمینه پاسخ خواهم داد، اما فکر می‌کنم آن پرونده چیز خاصی نبوده و برائت حاصل کرده است».

 

لاستیک‌ها در کرمان بیخ گوش بارز هم پنچر است

 

کشف ۱۳ هزار لاستیک احتکاری

همچنین در خبری که پلیس کرمان طی روزهای گذشته برای رسانه ها ارسال کرد، رییس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان از کشف ۱۳ هزار و ۸۲۷ حلقه انواع لاستیک دپو شده به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال در یکی از نقاط شهر کرمان خبر داد.

 

سرهنگ امین یادگارنژاد اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان در اجرای طرح سراسری مبارزه با احتکار انواع کالا از دپو حجم زیادی لاستیک در یک انبار واقع در یکی از نقاط شهر کرمان مطلع شدند و طی هماهنگی قضایی از این محل بازدید کردند که در بازرسی از این انبار ۱۳ هزار و ۸۲۷ حلقه انواع لاستیک خودرو که در سامانه جامع انبارها ثبت نشده و آنها را به منظور سودجویی در بازار توزیع نکرده بودند کشف شد.

 

رییس پلیس امنیت اقتصادی استان با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش این تعداد لاستیک را ۳۵۰ میلیارد ریال برآورد کردند، تصریح کرد: در این خصوص تحقیقات تکمیلی برای شناسایی فرد یا افراد دخیل در این اقدام غیرمجاز و سودجویی در دست انجام است.

 

لاستیک‌ها در کرمان بیخ گوش بارز هم پنچر است

 

بارز می‌گوید مشکلی نیست

وضعیت نگران کننده بازار به گونه‌ای است که برخی مردم همچنین گمانه‌زنی می کنند برخی تخلفات و مافیای لاستیک اجازه نمی دهد این محصول با نرخ واقعی به دست مصرف کننده برسد؛ البته برخی نیز مدعی هستند تولید و عرضه از مجاری اصلی کاهش یافته است و نیاز است متولیان برای شفاف سازی موضوع ورود کنند.

 

در این شرایط خبرنگار ایرنا با مدیر مجتمع لاستیک بارز در کرمان نیز تماس گرفت که وی تصریح کرد: «هیچ مشکلی وجود ندارد، تولید و عرضه با حداکثر ظرفیت در حال انجام است و آمار آن نیز در اختیار وزارت و ادارات صمت قرار داده شده است».

 

محمد ضیایی در پاسخ به اینکه چرا سایت لاستیک بارز فروش ندارد گفت: به ما اعلام شده عرضه از طریق نمایندگی ها اتفاق بیافتد که مردم دسترسی سریع‌تری داشته باشند.

 

وی ادامه داد: طی آخرین مرحله از فروش اینترنتی در سایت بارز نیز ۴۰ هزار نفر خرید کردند و اکنون در حال توزیع محصولات فروخته شده از طریق پست هستیم و این خریدها را تحویل می‌دهیم.

 

مدیر مجتمع لاستیک بارز کرمان عنوان کرد: فرایند توزیع همچنین به صورت روزانه و با نرخ دولتی از طریق نمایندگی های سطح شهر در حال انجام است؛ ضمن آنکه ما عرضه مستقیم هم داریم و در این زمینه شرایطی ویژه برای شهر و استان کرمان در نظر گرفته ایم که نمایندگی شرکت بارز جنب شهرک نون و قلم این شهر عرضه مستقیم دارد.

 

وی ادامه داد: مساله اصلی این است که تقاضا بالاتر از نیاز است و هر فردی که یک کد ملی دارد حتی اگر نیازی هم نداشته باشد، می خواهد برود ۲ حلقه لاستیک خود را دریافت کند و همین امر باعث یکسری مشکلات شده است.

 

ضیایی تصریح کرد: سالانه ۲۷۰ هزار تن لاستیک در کشور تولید می شود که ۵۰ درصد از این آمار را کارخانجه های لاستیک بارز تولید می کنند؛ اکنون تولید به صورت کامل انجام می شود و بیشترین توزیع در بخش نمایندگی ها اتفاق می افتد.

 

به گزارش ایرنا، باتوجه به فاصله بین واقعیت موجود بازار و اظهارات مدیران بارز، امید است با تمهید سازوکار مناسب‌تر از سوی مسئولان بالادستی، دسترسی مردمی که در کنار کارخانه های تولید لاستیک کشور در کرمان زندگی می کنند، به این محصول تسهیل شود تا مجبور نباشند با قیمت های گران تر و با محدودیت افزون تر آن را تهیه کنند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *