قطعات خودرو

لزوم هوشمندسازی تعرفه واردات خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایرنا، ۱۶ خردادماه امسال رییس مجلس قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. با این حال آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است. آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین شده برای واردات و غیره مشخص خواهد شد.

در روزهای گذشته «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران، برخی موارد مدنظر وزارتخانه را برای واردات خودرو اعلام کرد.

به گفته وی، به‌منظور تنظیم بازار عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود و در نظر داریم محصولات اقتصادی که با قدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد شود.

وی از ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم و کارکرده خبر داد و درباره تعرفه واردات خودروها نیز گفت: تعرفه واردات برای خودروهای برقی و هیبریدی ۱۰ درصد و برای سایر خودروها بالای ۴۵ درصد خواهد بود.

فاطمی‌امین ادامه داد: همچنین تعرفه واردات پایینی برای خودروهای اقتصادی در نظر گرفته می‌شود تا هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

حمایت دولت و مجلس از واردات خودرو برای تنظیم بازار

در همین زمینه، «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تعرفه، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و عوامل در تنظیم‌گری واردات خودرو، تنظیم درآمدهای دولت و تصمیم‌گیری در مساله تولید است.

وی بیان داشت: در سال‌های گذشته شاهد بودیم معیاری همچون حجم موتور به‌عنوان شاخص لوکس بودن خودروها ارزیابی می‌شد، در حالی که مرتبط دانستن درجه لوکس بودن با قیمت خودرو منطقی به نظر می‌رسد.

این مقام صنفی افزود: اگر بتوان تعرفه واردات خودرو را هوشمند کرد، به طور مثال اگر خودرو گران‌قیمت است با تعرفه بالا و اخذ مالیات بالاتر وارد شود، هم منابع درآمدی مدنظر دولت تامین می‌شود، هم دولت می‌تواند این درآمدها را در جاهای مدنظر خود صرف کند و هم می‌تواند به کاهش فاصله طبقاتی کمک کند.

وی بیان داشت: امروز با وجود حمایت دولت و مجلس از واردات خودرو برای تنظیم بازار و کاهش التهابات، اما با مخالفان سرسختی نیز در کشور مواجهه‌ایم که به خودکفایی در این صنعت معتقدند، هرچند تجربه سال‌های اخیر ثابت کرد خودکفایی در این حوزه دست نیافتنی است.

لزوم هوشمندسازی تعرفه واردات خودرو

ایده خوب وزارت صمت برای واردات

دادفر تصریح کرد: رفتن به سمت‌وسوی واردات خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار برای تامین عمده نیازها در این حوزه، ایده خوبی است که به تولید داخلی نیز لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به تامین مالی واردات خودرو و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، استفاده از سرمایه‌های مردمی و ارزهای در اختیار واردکنندگان را راهکاری در این زمینه برشمرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین معتقد است: ممنوعیت واردات خودروهای کارکرده و دست‌دوم، تصمیم بسیار خوب دیگر دولت است.

با وجود مطالب یاد شده، اما دادفر اعلام کرد: واردکنندگان و سرمایه‌گذاران در این زمینه تا زمان مشخص شدن دستورالعمل واردات، هیچ اقدامی انجام نداده‌ و فقط بازارهای خارجی را رصد می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد مصوب شدن دستورالعملی جامع، عقلانی و منطقی در حوزه واردات و دست‌کم سه ماه پس از ابلاغ آن شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور باشیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است