البته در دی‌ماه سال گذشته نامه‌ای از سوی وزارت صمت به شرکت‌های خودروسازی در خصوص اجرایی شدن بند ۴ مصوبه ۱۱۵ شورای عالی استاندارد مبنی بر زمان‌بندی مورد توافق این وزارتخانه و سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای تعلیقی ارسال شده بود.

 

بر این اساس، مهلت اجرای استاندارد تعلیقی، پایان تیرماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد و مقرر شد بعد از این تاریخ سازمان استاندارد از شماره‌گذاری خودروهای تولید داخل فاقد استانداردهای جدید جلوگیری کند. استانداردهای جدید در خودروهای سواری و تجاری مجموعا شامل ۹ مورد است.

 

برای اجرای دو استاندارد جدید چراغ روشنایی در روز و چراغ اتوماتیک برای برخی گروه‌های خودرویی تا پایان اسفند ۱۴۰۱ و برای برخی دیگر تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ و برای ۷ استاندارد نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، حفاظت از عابر پیاده، کنترل پایداری در ترمز‌گیری، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری پیشرفته و استحکام کابین تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ از سوی سازمان ملی استاندارد مهلت داده شد.

 

لیست آپشن‌های اجباری جدید خودروها شامل دی‌لایت و پوزیشن‌لایت، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی، هشدار انحراف از مسیر، استحکام کابین، حفاظت از عابر پیاده، چراغ اتوماتیک یا اتولایت، نشانگر فشار باد تایر، نشانگر تعویض دنده و کنترل پایداری می‌شود. درحال‌حاضر خودروسازان تعدادی از محصولات خود را به برخی از این آپشن‌ها مجهز کردند که همین موضوع سبب افزایش قیمت محصولات شد.