قطعات خودرو

ماشین آریسان 2

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، وانت آریسان 2 از همان ابتدای عرضه خودرو بسیار پرحاشیه‌ای بود و بدلیل مشکلاتی نظیر: کمبود قدرت و کشش، کیفیت ساخت پایین، مصرف سوخت بالا و از همه مهم‌تر ضعف شاسی، خیلی زود به خودرویی بدنام تبدیل گشت.

 

با این حال مزیت‌هایی مثل قیمت ارزان و هزینه نگهداری مناسب در کنار نبود رقیب در این رده باعث شد که مردم بالاجبار به سراغش بیایند و به اینکه خودرویی خوش‌قیافه‌تر، کامل‌تر و راحت‌تر از پیکان وانت (یا همان باردو) را خریداری کرده‌اند دل‌خوش باشند.

 

 

با این حال آلایندگی بالای موتور در کنار استقبال نه‌چندان مناسب باعث شد که آریسان از خط تولید خارج گردد و حالا پس از گذشت حدود 6 سال از زمان عرضه اولیه، ایران‌خودرو از نسخه اصلاح شده این محصول جدید پرده برداشته است. 

 

 

آریسان 2 از نظر ظاهری تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارد اما خوشبختانه اکثر مشکلات عجیب و غریبش برطرف شده‌اند و با اینکه از لحاظ فنی همچنان به گرد پای تولیدات روز جهان نمی‌رسد اما می‌شود به آن اعتماد بیشتری نسبت به گذشته داشت.

 

 

بررسی آریسان 2

نسل جدید آریسان نسبت به پدرش تغییر ظاهری محسوسی نداشته و حتی ممکن است در نگاه اول با نسخه قبلی اشتباه گرفته شود؛ اما خوشبختانه در بخش فنی اصلاحات اساسی صورت گرفته که باطنی کاملاً متفاوت را برای این ظاهر تکراری پدید آورده است.

 

 

مثلا ضعف عجیب شاسی که در هنگام بارگیری بعضاً به دو نیم شدن خودرو منتهی میشد و علیرغم اصلاحات صورت گرفته همچنان نامطمئن نشان میداد، به طور کامل برطرف شده و به تبع آن ظرفیت حمل بار خودرو نیز از 600 یه 750 کیلوگرم افزایش یافته است؛ پس به طور کلی آریسان تحمل وزن 1 تن را (با احتساب سرنشینان) خواهد داشت. پیشرانه نیز کاملا تغییر کرده و حالا انجین XU7 پلاس با قدرت و گشتاور بیشتر جایگزین مدل قدیمی OHVG II شده است.

 

 

البته موتور جدید هم در قیاس با تولیدات روز جهان، راندمان افتخار آمیزی ندارد اما حداقل در قیاس با نسخه قبلی از خروجی بهتر، دوام بالاتر، مصرف سوخت مناسب‌تر و آلایندگی کمتر (یورو ۵) برخوردار می‌باشد. مهم‌تر اینکه از بابت وفور قطعات یدکی هم جای نگرانی وجود ندارد زیرا پیشرانه XU7 P با برخی دیگر محصولات ایران‌خودرو مشترک می‌باشد.

 

 

گنجایش مخزن گاز هم از 70 به 75 لیتر افزایش یافته تا همزمان با تاکید بر خصلت‌های اقتصادی ماشین، به نوعی کاهش ظرفیت باک بنزین (از 52 به 40 لیتر) را جبران نماید.

 

 

 

 

 

 

سیستم انتقال قدرت هم به کل دگرگون شده و حالا گیربکس BE با ضرایب بهبود یافته، نیرو را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند. البته برای یک وانت همان سیستم دیفرانسیل عقب قدیمی کارآمدتر به نظر می‌رسید چراکه در هنگام بارگیری کامل، فشار زیادی روی محور عقب وارد می‌شود، ولی با با توجه به ویژگی‌های اقتصادی آریسان ۲ و نظر به این مهم که قرار نیست با این پیکاپ، بارهای خیلی سنگین را جابجا کنیم میتوان با این مسئله کنار آمد؛ بخصوص که تغییر انتقال قدرت از دیفرانسیل عقب به جلو باعث شده تونل میل گاردان حذف و به فضای مفید خودرو اضافه گردد.

لاستیک زاپاس نیز از پشت صندلی‌ شاگرد به زیر قسمت بار انتقال یافته تا سرنشینان جای بیشتری در اختیار داشته باشند.

 

 

در یک جمع‌بندی کلی میتوان گفت وانت آریسان ۲ هنوز به سطح استانداردهای روز جهان نرسیده است و بدلیل طراحی قدیمی، کیفیت ساخت پایین، ایمنی نامشخص و راندمان نه‌چندان مناسب موتور، قادر نیست در سطح یک پیکاپ همه‌چیز تمام مطرح باشد اما با توجه به پیشرفت محسوس نسبت به نسخه اولیه و رفع بسیاری از عیوب باید اعتراف کرد که از شانس خوبی برای موفقیت در بازار محدود داخل برخوردار می‌باشد.

بخصوص که رقیب قدری هم در این سطح از بازار حضور ندارد که بتواند با قیمت مشابه چنین فضای کابین و باری را به مشتریان ارائه کند.
داخل آریسان 2

 

طراحان ایران‌خودرو برای دیزاین داخلی آریسان 2 زحمت خاصی به خودشان نداده‌اند و همه چیز را از گذشته برگفته‌اند. فضای داخلی نه خیلی جذاب است و نه چندان با کیفیت اما با توجه به کاربری‌های یک وانت اقتصادی، آن هم در شرایط خاص کشور، قابل قبول به نظر می‌رسد؛ 

 

بخصوص که در آریسان جدید لاستیک زاپاس از پشت صندلی شاگرد به زیر بدنه منتقل شده و همین به بهبود فضای کابین و راحتی بیشتر سرنشینان یاری رسانده است.

از لحاظ ارگونومی هم باید گفت که آریسان با صندلی‌های جادار، دسترسی قابل قبول به ادوات و دید به نسبت کافی، شما را با مشکل خاصی مواجه نخواهد کرد. فقط ای کاش در نسخه جدید مقداری به امکانات داخلی ماشین اضافه می‌شد تا حس بهتری از مواجهه با یک محصول روز به انسان دست دهد.
طراحی آریسان 2

برخلاف تغییرات گسترده در بخش مشخصات فنی، ظاهر آریسان 2 تغییر خاصی نداشته است و به غیر از اضافه شدن مه‌شکن‌های جلو و نوارهای مشکی‌رنگ کناری، نکته خاص دیگری در چهره محصول به اصطلاح جدید ایران‌خودرو به چشم نمی‌آید.

در واقع همچنان با همان دماغه مشابه با پژو پارس و صندق عقب ساده و نیم‌رخ بی‌روح طرف هستیم که برای این روزها کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد؛ اما نکته جالب اینجاست که آریسان با همین ظاهر از مد افتاده به نوعی زیباترین وانت اقتصادی کشور محسوب می‌شود و از امثال سایپا 151، وانت زامیاد و حتی کارا مقداری جذاب‌تر به چشم می‌آید.
مزایا و معایب آریسان 2
مزایا
  • بهبود قدرت و گشتاور نسبت به نسل قبل، ارتقاء سطح آلایندگی پیشرانه، جادارتر شدن فضای کابین، اصلاح ساختار شاسی و تحمل بار بیشتر، دسترسی عالی به قطعات یدکی در سراسر کشور
معایب
  • عدم ارتقاء طراحی ظاهر و کابین، کیفیت ساخت پایین، ایمنی نامشخص، راندمان پایین به نسبت محصولات روز جهان، ساختار دیفرانسیل جلو که برای یک وانت ایده‌آل نمی‌باشد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *