قطعات خودرو

مصوباتی علیه تولید/ تبعات نامطلوب اعمال حقوق ورودی بر ماشین آلات

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری مهر، مصطفی طالقانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص ابلاغ بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر اینکه کلیه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی است، اظهار کرد: بند ابلاغی در قانون مذکور در تناقض کامل با منویات رهبری در سال جاری بوده و بالعکس در جهت جلوگیری از تولید و اشتغال آفرینی است و منجر به کاهش توان تولیدکنندگان داخلی به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی گفت: ماشین آلات و تجهیزات مذکور جزو ابزار ضروری خط تولید بوده و جنبه تجاری ندارند لذا اعمال حقوق ورودی بر آن تبعات نامطلوبی بر تولید داخلی می‌گذارد.

وی افزود: این مسئله در شرایط افزایش ۶ برابری حقوق و عوارض گمرکی که نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است و همچنین در حالی که هزینه‌های بالای مواد اولیه و حمل و نقل تحت تأثیر تحریم‌های خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی، قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی گرفته است، آثار سو بر تولید داشته و با افزایش قیمت تمام‌شده محصولات داخلی و از بین رفتن مزیت رقابتی آنها در بازارهای جهانی تهدید جدی برای توسعه صادرات کشور نیز است.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی یادآور شد: دولت با حذف معافیت گمرکی ماشین آلات تولید، در کنار افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینه حقوق‌ها از یک سو و افزایش نرخ تسعیر ارز گمرکی از سوی دیگر عملاً حکم افزایش قیمت‌ها را به کارخانجات ابلاغ کرده است.

وی تاکید کرد: این اقدام در مغایرت با منافع مصرف‌کننده بوده و بازار داخل را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که با گرانی کالاهای تولیدی، مصرف‌کننده داخلی نیز از تبعات افزایش هزینه‌ها دور نمانده و در نهایت منجر به متضرر شدن مردم و افزایش هزینه‌های زندگی آنها خواهد شد و به تورم نیز دامن می‌زند.

طالقانی گفت: انجمن طی مکاتبات با نهادهای ذیربط به تبعات جبران‌ناپذیر قانون مذکور اشاره کرده و تقاضای توقف اجرای بند ابلاغی را دارد.

به گزارش مهر، طبق بند (غ) ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی از پرداخت حقوق ورودی معاف است اما در بودجه سال جاری این معافیت لغو شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *