قطعات خودرو

ماشین های ممنوع در جزیره کیش کدام است؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، جزیره کیش از جزایر زیبای ایران و از مقاصد پرطرفدار ایرانیان در ایام تعطیلات است. با وجود ضعف شدید کشورمان در زمینه‌ی گردشگری، هنوز هم این جزیره‌ی زیبا به عنوان سومین مقصد گردشگران در خاورمیانه شناخته می‌شود و در میان خود ما ایرانیان نیز طرفداران زیادی دارد. این جزیره با داشتن جاذبه‌های گردشگری و مراکز تفریحی و تجاری گسترده و البته به سبب منطقه آزاد تجاری، همواره مورد علاقه‌ی گروه‌های مختلف مردم بوده است.

 

نکته جالبی که درباره این مکان وجود دارد، ممنوعیت ورود برخی ماشین‌ها به آن است! در ادامه این مطلب به بررسی کامل موضوع و لیست خودروهای ممنوعه در جزیره کیش می‌پردازیم.

 

علت ممنوعیت برخی از خودروها در جزیره کیش

گفته شده براساس قانون مناطق آزاد، خودروهایی که ۱۰ سال از عمر تولید آنها می‌گذرد اجازه تردد در جزیرهی کیش را ندارند، همچنین در نوروز امسال ورورد اتوبوس، کامیون، مینی بوس، تاکسی، خودروهای ون و وانت به این جزیره ممنوع شده بود. در برخی اظهار نظرهای دیگر ورود پیکان، پراید، روآ و هایس نیز ممنوع اعلام می‌شود که البته این خودروها نیز در دسته بندی خودروهای ون و خودروهایی با عمر بیش از 10 سال قرار می‌گیرند.

 

در مورد علت اصلی این ممنوعیت نمی‌توان مطمئن بود، اما مسئولین می‌گویند دلیل آن نبود نمایندگی و تامین قطعات است؛ چرا که اگر مشکل و نقص فنی برای خودرو پیش بیاید نمایندگی برای این خودروها در کیش وجود ندارد و مکانیک‌های جزیره آشنایی کاملی با این خودروها ندارند، که البته کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما می‌توان حدس زد که اصلی‌ترین دلیل این ممنوعیت این است که کیش به عنوان جزیره‌ای ثروتمند و زیبا به گردشگران خارجی معرفی شود که در آن هیچ خودروی رده پایینی (از قبیل خودروهایی که اکثر مردم در نقاط دیگر ایران سوار می‌شوند) وجود ندارد. در این مطلب از خودرو بانک به صورت مختصر نگاهی به خودروهای ممنوع شده خواهیم انداخت.

 

 

تویوتا هایس

 

 

تویوتا هایس

ون تویوتا با نام هایس، یک خودروی زیبا و جادار و قدرتمند است که گزینه‌ای مناسب برای سفرهای خانوادگی و دوستانه است. این خودرو که در سال 2019 آخرین مدلش به بازار عرضه شد به هیچ وجه خودروی بدی نیست و در سراسر جهان نیز خودروی محبوبی محسوب می‌شود. با این حال تصمیم مسئولین جزیره برای ممنوعیت خودروهای ون شامل این خودرو نیز شده است.

 

پراید

 

 

پراید

پراید پراستفاده‌ترین و ارزان‌ترین خودروی ایرانی بعد از پیکان است که در سراسر ایران استفاده می‌شود، از آن هم برای تفریح استفاده می‌شود، هم برای کار و مسافرکشی، هم خودروی درون شهری است و هم خودروی برون شهری. با این حال همه ما می‌دانیم که نه خودروی ایمنی است و نه زیبا. طبیعی است که در یک جزیره‌ی زیبا و شیک، ورود چنین خودرویی ممنوع باشد اما خیلی طبیعی نیست که ما مجبوریم حتی با وجود از رده خارج شدن این خودرو، همچنان سوارش شویم و گزینه‌ی بهتری نداشته باشیم.

 

روآ

 

 

روآ

روآ از محصولات ایران خودرو است که برخی آن را فرزند پیکان و پژو می‌دانند، این خودروی نه چندان زیبا اما پرفروش با همان آپشن‌های ماشین‌های ایران خودرو که همه با آن‌ها آشنا هستیم، در سال 88 از رده خارج شد و با روآی سال جایگزین شد، دو سال بعد روآی سال که تفاوت اندکی با روآی قدیمی داشت هم از رده خارج شد و به پراید و دیگر دوستان آهنی‌اش پیوست. به این ترتیب روآ هم مشمول قانون ممنوعیت به جزیره کیش شد، تا زیبایی آن را به هم نزند.

 

پیکان

 

 

پیکان

پیکان که دیگر نیازی به معرفی ندارد، اولین ماشین ایرانی و اولین ماشینِ هر ایرانی. خودرویی که بخشی از خاطرات و نوستالژی‌های ما را همراه خود دارد و سال‌هاست از رده خارج شده و با این حال هنوز هم به دلیل قیمت پایینش، یا شاید به دلیل قیمت بالای سایر خودروها، البته به دلیل برخی ویژگی‌های ایمنی‌اش، استفاده کنندگان خودش را دارد و هنوز در بازار خودروهای دست دوم خرید و فروش می‌شود. طبیعی است وقتی ورود پراید و روآ و هایس به جزیره ممنوع می‌شود، ورود پیکان هم باید ممنوع باشد.

 

خودروهای همیشه ممنوع، ممنوعیت‌های موقت جزیره کیش

با توجه به آنچه گفته شد خودروهایی از قبیل پیکان و پراید و… به دلیل اینکه بیش از ۱۰ سال از عمرشان می‌گذرد نمی‌توانند وارد کیش شوند و ظاهراً این ممنوعیت دائمی است و ربطی به ایام سال ندارد، اما ورود برخی خودروهای دیگر مانند خودروهای ون، احتمالاً در سایر ایام سال ممنوعیت خاصی نداشته باشد و صرفاً در ایام پرگردشگری مانند نوروز ممنوع است.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *