قطعات خودرو

مخالفت 85 درصدی با طرح ممنوعیت عضویت دودوره‌ای‌ها

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف کشور و نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران معتقد است: تعداد افرادی که می‌گویند طرح ممنوعیت انتخاب و عضویت اعضایی که دو دوره متوالی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه‌های صنفی بوده‌اند اجرا نشود، بیش از ۸۵ درصد هستند.

“ابراهیم درستی” در گفتگو با خبرنگار «قطعات خودرو»در مورد اصلاح قانون نظام صنفی که در مجلس مطرح شده می‌گوید: این قانونی بود که در هشتم آبان سال ۱۳۹۲ مصوب شده اما دیوان عدالت اداری رای به ماسبق داده بود. در این زمینه ما یک اعتراض مطرح کردیم و به کمیسیون اقتصادی مجلس استفساریه‌ای ارائه دادیم. کمیسیون اقتصادی هم این استفساریه را پذیرفت که مصوبه به ما قبل برنمی‌گردد و بنا شد بعد از تعطیلی مجلس به صحن علنی مجلس برود.

وی در توضیح این استفساریه می‌گوید: ما یک استفساریه برای مجلس محترم شورای اسلامی آماده کردیم. آنجا استفساریه اعلام وصول شد و به کمیسیون اقتصادی مجلس دادند و در آنجا مصوب شد. طرح استفساریه به این معنی بود که از ۸ آبان سال ۱۳۹۲ اگر کسی دو دوره یا چهار دوره عضو اتحادیه بوده شامل قانون باشد که در کمیسیون اقتصادی رای آورد وحالا باید به صحن علنی مجلس برود. اما با تعطیلی دو هفته‌ای مجلس مواجه شد. بنابراین بعد از تعطیلات، آنچه از مجلس بیرون بیاید برای ما لازم الاجراست.

درستی درپاسخ به این سوال که چقدر امکان دارد که این اتفاق بیفتد؟ می‌افزاید: این اتفاق می‌افتد به این دلیل که قانون به ماسبق نمی‌خورد. آن‌هایی که در انتخابات گذشته شرکت کردند براساس قانون قبل ازسال 1392عمل کرده‌اند. درآن زمان قانون دو دوره یا چهار دوره وجود نداشته است. من معتقدم این قانون صد درصد از مجلس رای می‌آورد چرا که قانون به ماسبق برنمی‌گردد.

به نظرشما این قانون قبل از ۸ تیر که قرار است انتخابات اتحادیه برگزار شود، تصویب می‌شود؟

وی می‌گوید: به نظر من مطمئنا انتخابات برگزار می‌شود. هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد؛ این را قول می‌دهم.

جالب اینجاست که نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف کشور در بخش دیگری ازمصاحبه، می‌گوید: از طرفی جامعه ما در حال حاضر با کرونا درگیر است و تهران فراتر از قرمز است. ما که دوست نداریم مردم خودکشی کنند. این درحالی است که همه بازار و مغازه‌ها هم تعطیل هستند و اعلام شده که کسی از خانه بیرون نیاید. به نظر شما صحیح است که انتخابات برگزار کنیم؟ مطمئناً با ادامه شرایط فعلی انتخابات به تعویق خواهد افتاد. ما نباید کاری کنیم که با جان مردم بازی شود. باید شرایط مساعد شود و آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کند برای همه مردم لازم الاجراست. در این شرایط ستاد مقابله با کرونا برگزاری هرگونه فراخوان انتخاباتی را ممنوع کرده است. مگر اینکه به صورت برخط یا در شبکه‌های مجازی از راه دور انجام شود. برای آن هم باید یک سامانه و نرم‌افزاری تعریف شود تا این اتفاق بیفتد در غیر این صورت انتخابات برگزار نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدام نماینده‌ها درحال پیگیری این طرح هستند؟ می‌افزاید:

نمایندگان ما با هم فرقی ندارند. نمایندگان که جناحی یا خطی نیستند. وقتی که صحبت در مورد قانون است از زمانی که تصویب می‌شود لازم الاجراست.

درستی در پایان با اشاره به ضرورت تصویب این طرح می‌گوید: شما باید قدمت اصناف را درنظر بگیرید. البته در برخی از اتحادیه‌ها بعضی از افراد ممکن است جناحی و خطی عمل کنند اما در همین انتخابات کسی جلوی جوانگرایی را نگرفته است. کسی که پروانه کسب دارد در ۱۸ سالگی هم می‌تواند بیاید و در انتخابات شرکت کند. درحال حاضردر پارلمان اتاق اصناف کشور افراد جوان ۳۴ ساله و ۳۹ ساله کار می‌کنند و جوان‌گرایی مورد توجه قرار گرفته است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است