قطعات خودرو

مدت شارژ، دردسر جدید سایبرتراک

سایبرتراک

به گزارش قطعات خودرو به نقل از مهر، عملکرد شارژ خودروی سایبرتراک تسلا با باتری جدید 4680 (که قطر آن 46 و ارتفاع آن 80‌میلی‌متر است) با انتقاداتی روبه‌رو شده است. در وهله نخست نگرانی‌ها از خودروی مدلY شروع شد که پس از به‌کارگیری باتری 4680، سرعت شارژی آن به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت.

 

 

 

احتمالا مدت زمان شارژ خودروی عظیم تسلا بسیار طولانی خواهد بود. سایبرتراک نخستین خودروی تسلاست که در آن از باتری‌های 4680 استفاده شده و همین امر در اوایل سال 2023 میلادی به توقف تولید باتری 4680 مدل Y در کارخانه گیگافکتوری منجر و دلیل آن اختلال در عملکرد باتری اعلام شد.

 

 

داده‌های اولیه مربوط به شارژ حاکی از مدت‌زمان طولانی این فرآیند است، به‌طوری‌که پر شدن 80درصد باتری در مدتی طولانی‌تر از 25دقیقه‌ای انجام می‌شود که شرکت به طور رسمی اعلام کرده بود. چالش اصلی نیز ریشه در کاهش سریع قدرت شارژ و در نتیجه طولانی شدن مدت‌زمان شارژ واقعی و فراتر از انتظارات است.

 

 

 

تسلا برای برطرف کردن شبهات و تکرار احتمالی مشکلات باتری مدل Y، «سایبر سل» را معرفی کرد که یک نسخه پیشرفته‌تر از باتری 4680 است. هرچند شرکت مدعی است تراکم انرژی 10درصد افزایش یافته، اما داده‌های مخصوص شارژ هزینه در این زمینه ارائه نشده‌اند.

 

 

با این وجود به دلیل فقدان یک منحنی شارژ کامل، نتیجه قطعی امکان‌پذیر نیست. اخیرا یک سایبرتراک در محل شارژ مخصوص این خودروها در ایستگاه  V3سوپرشارژر دیده شد. مشخص شد که مدت‌زمان شارژ 148 کیلووات در ظرفیت 35درصد بسیار کمتر از مدل‌های دیگر تسلا با سطح قدرت مشابه است. مدت‌زمان تخمین‌زده‌شده برای شارژ 80درصد باتری به 35دقیقه افزایش یافته است.

 

 

 

همچنین یک مالک سایبرتراک فرآیند شارژ خودرو را به طور واضح‌تر تشریح کرد. به گفته وی 40دقیقه طول می‌کشد تا 80درصد باتری خودرو پر شود و قدرت شارژ از 250 کیلووات در 20درصد به 150کیلووات در 40درصد کاهش می‌یابد. هنگام شارژ نیز بین 65 تا 85درصد قدرت شارژ حدود 80کیلووات است. البته تسلا به طور عمدی عملکرد شارژ را به طور نرم‌افزاری محدود کرد تا داده‌های خاصی برای ارزیابی و بهبود عملکرد طولانی‌مدت باتری فراهم کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *