قطعات خودرو

مدیریت سفته بازی در تقاضا با عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، مهدی دلبری گفت: هر چند درصد ارزش و سهم بازار این صنعت از کل بازار زیر ۲ درصد است، اما به لحاظ حجم معاملات بورس کالا و روند معاملات جزو گروه‌های موثر در بازار سرمایه شناخته می‌شود.

 

دلبری تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، صنعت خودروی سازی به دلیل قیمت گذاری دستوری و نیز برخی دلایل دیگر، از لحاظ صورت مالی با زیان انباشته حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان مواجه شده است؛ به گونه‌ای که در ۳ سال اخیر ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ این زیان‌ها به ترتیب ۷ هزار، ۲۶ هزار و ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

وی گفت: همچنین به طور میانگین حاشیه زیان این صنعت ۱۳ درصد برآورد شده است، یعنی از هر ۱۰۰ تومان فروش ۱۳ تومان زیان به سهامداران رسیده است و عملا سهامداران سودی از این صنعت کسب نکردند.

 

او تصریح کرد: به لحاظ بررسی فصلی، در فصل بهار شرکت‌های این صنعت فروش مناسبی داشته اند، به گونه‌ای که حدود ۱۶۵ درصد افزایش فروش را رقم زده اند؛ یعنی حداقل مبلغ فروش این بنگاه‌ها در این صنعت بیش از دو نیم برابر شده است.

 

به دلیل قیمت گذاری دستوری که در سال‌های اخیر وجود داشته است، زیان هنگفتی به سهامداران آن‌ها تحمیل شده است.

 

دلبری اظهار داشت: با عرضه خودرو در بورس کالا از یک سو کالاها استاندارد لازم را خواهند داشت و از سوی دیگر، باید قابلیت انبار شدن هم داشته باشند که بتوان آن‌ها را در انبارهای استاندارد دپو کرد و برای آن‌ها گواهی سپرده گذاری کالا منتشر کرد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان داشت: به نظر می‌رسد که اگر این عرضه‌ها در بورس کالا با اعتماد به سهامداران صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود که سهامداران این صنعت بتوانند از این موضوع منتفع شوند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *