قطعات خودرو

مرسدس بنز در محصولات جدید از قارچ استفاده میکند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، مدل آینده گرا و برقی ویژن ایی.کیو.ایکس.ایکس VISION EQXX مرسدس بنز به سمت استفاده از مواد تجدیدپذیر می رود. مرسدس بنز در وبسایت خود نوشته است: «امکانات جدید در این خودرو نشان می دهد که امکان رسیدن به حداکثر تجمل بدون استفاده از حیوانات وجود دارد. ضمن آن که ذره ای از حس ممتاز بودن و راحتی آن کاسته شود. همین سفری که مرسدس بنز آغاز کرده است ردپای کربنی را فقط در بخش چرم به نصف می رساند.»

این خودروساز آلمانی در حال همکاری با شرکت Mylo است که نهضت استفاده از قارچ در تأمین چرم قارچی  ‘mushroom-leather’ movement را آغاز کرده است. آنها این جایگزین چرم را «ناچرم» Unleather گذاشته اند که از میسلیوم mycelium ساخته شده است، این ماده نخ مانند را از ریشه درون خاک قارچ های در حال رشد می گیرند. این چرم گیاهی برای تودوزی داخل خودرو استفاده خواهد شد.

ماده خاص دیگری که از فیبرهای کاکتوس  می گیرند به Deserttex معروف است. همچنین کفپوش خودرو نیز 100 درصد از فیبرهای خیزران یا بامبو تهیه شده است. برای دستگیره های داخلی در خودروهای جدید بنز هم از ابریشم زیست-مهندسی شده یا bio-engineered silk استفاده می شود.

علاوه بر استفاده از مواد اولیه گیاهی، مدل جدید برقی مرسدس بنز از لحاظ فناری و مصرف انرژی در بهینه ترین حالت ممکن تولید می شود طوری که به ازای هر بار شارژِ باتری، امکان پیمایش 620 مایل [نزدیک به 1000 کیلومتر] فراهم می شود. جهت مقایسه، متوسط پیمایش خودروهای تسلا مدل اس سال 2022 می توانند به ازای هر بار شارژ 396 مایل [633 کیلومتر] بپیمایند.

مرسدس بنز می گوید این پیمایش خیره کننده به خاطر ضریب درگ drag coefficient پایین این خودرو است. ضریب درگ مرسدس بنز مدل VISION EQXX حدود 0.17 است. طراحی آئرودینامیک آن هم تقلیدی از مدل C111 دهه 1970 خودروهای بنز است.

همچنین 95 درصد از انرژی باتری با کمتری هدر به چرخ ها می رسد در حالی که در خودروهای بنزین سوز بازده فقط 30 درصد است.

مرسدس بنز اولین یا تنها خودروسازی نیست که به مواد اولیه گیاهی در تولید تزئینات داخل خودرو روی آورده است. محصول مک-ایی موستانگ فورد، برخی محصولات تویوتا و پورشه نیز در تریم داخل کابین از مواد اولیه گیاهی بهره برده اند.

مشتاقان خرید این خودرو فقط باید تا سال 2024 صبر کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *