قطعات خودرو

مشکلات ریز و درشت حوزه حمل‌ونقل

صمت – حمل‌ونقل مقوله‌ای مهم و قابل‌توجه‌ در حیات هر جامعه‌ای است و حمل‌ونقل‌های درون‌شهری تا حمل‌ونقل‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی بخش مهمی از نیازهای جامعه را پاسخ می‌دهد. خطوط گوناگون حمل‌ونقل در کنار سهولت در جابه‌جایی، اشتغالزایی و ایجاد شغل برای حرفه‌های گوناگون را نیز به همراه دارند. جاده به‌عنوان نخستین مسیر ارتباط بین افراد و مکان‌های گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از پیشرفت خودروها و بهبود جاده‌ها، قطارهای شهری و بین‌شهری به دایره حمل‌ونقل اضافه شدند. جابه‌جایی سهم بیشتری از بار به‌وسیله قطار و امکان عبور از مناطق گوناگون و فراهم آوردن فرصت سفر برای گروه بیشتری از مردم سبب محبوبیت حمل‌ونقل ریلی در بخش‌های باری و جاده‌ای شد و بعد از دوره‌ای هواپیماها نیز به چرخه حمل‌ونقل وارد شدند.

یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور، مسیر تهران-مشهد با گذر از استان سمنان است که طبق آمارهای اعلامی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ شمار تصادفات در این محور به ۱۲ هزار می‌رسد. کارشناسان حوزه راه، نبود جذابیت‌های بصری، وجود نواقص جاده‌ای، طولانی بودن مسیر، بی‌توجهی به نصب اعلام اخطار و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را از مهم‌ترین دلایل تصادفات برشمردند.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: تولیدکنندگان با مشکل نبود خودروهای باری برای جابه‌جایی تولیدات خود مواجه هستند و این در حالی است که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کامیون در گمرک‌ها منتظر ترخیص هستند. رستم سعدالهی اظهارکرد: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و نرخ بالای کرایه مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که با ورود این کامیون‌ها ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بهبود می‌یابد.

مشکلات رانندگان

مجتبی مومن‌آبادی، رئیس اتحادیه کامیونداران سمنان بیان کرد: محدودیت سوخت‌گیری در روز، افزایش نرخ روزانه لوازم یدکی و لاستیک و نبود حمایت‌های بیمه‌ای مناسب، از مشکلات مهم رانندگان و حمل‌ونقل باری است. وی تصریح کرد: یک‌طرفه بودن برخی محورهای استان و افزایش تردد کامیون‌ها از بندرعباس و بندر امام در آزادراه قم-گرمسار در کنار افزایش میزان تردد روزهای تعطیل با وجود ظرفیت کم جاده‌های استان مشکل‌ساز است. وی افزود: بسیاری از رانندگان باتجربه و قدیمی به‌دلیل نبود حمایت‌های بازنشستگی مناسب همچنان فعال هستند، با استقبال و ورود نسل جوان میانگین سنی رانندگان در استان سمنان ۴۵ سال است. مومن‌آبادی با اشاره به توقف کامیون‌ها در گمرک خاطرنشان کرد: ۱۵۰ شرکت برای انجام امور واگذاری این کامیون‌ها تعیین شدند و افزایش ۲ برابری اسقاط و حق‌العمل در کنار کارشکنی حوزه‌های مرتبط مشکلاتی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: این کامیون‌ها سرمایه‌های ارزشمند ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای هستند که باید هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شده و در اختیار رانندگان قرار گیرد. ارتقای وضعیت جاده‌ها، توجه بیشتر به نصب و تعویض تابلوهای راهنمایی و رانندگی، رفع نواقص جاده‌ای و نقاط حادثه‌خیز، بهبود شرایط بصری و احداث مجتمع‌های خدماتی در کنار کنترل ناوگان باری و مسافری کاهش حوادث و شرایط مطلوب را به همراه دارد. با افزایش ایمنی راه‌ها، حل مشکلات رانندگان، ورود و ترخیص ناوگان سنگین از گمرک، و افزایش آگاهی رانندگان، می‌توانیم امیدوار به کاهش تصادفات‌ها باشیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *