قطعات خودرو

مطمئن‌ ترین چینی‌ های دست دوم در بازار کدامند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، در این مطلب به‌معرفی چهار گزینه‌ باکیفیت و کم‌دردسر دست‌دوم چینی در بازار می‌پردازیم. خرید خودرو فرآیند بسیار مهمی است که باید پارامترهایی مانند طراحی به‌روز، مشخصات فنی مناسب و قیمت خودرو توسط خریدار مورد توجه قرار گیرد. اما این روزها با در نظر گرفتن افزایش لحظه‌ای نرخ انواع خودرو در بازار، بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند گزینه‌های کارکرده بازار را برای خرید در نظر بگیرند. بنابراین دوام خودرو، خدمات پس از فروش و تامین قطعات، سه‌عامل مهم در انتخاب یک گزینه مناسب خودرو دست‌دوم به‌شمار می‌روند. با توجه به این مساله، اگر پای خودروهای چینی به این میان باز شود، شاید بتوان گفت این خودروها از کمترین میزان اعتماد برخوردارند. اما در این مطلب به‌معرفی چهار گزینه‌ باکیفیت و کم‌دردسر دست‌دوم چینی در بازار می‌پردازیم.

 

چری تیگو ۷

مطمئن‌ ترین چینی‌ های دست دوم در بازار کدامند؟

قیمت نسخه کارکرده مدل ۱۴۰۰؛ یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان

کمپانی چری در سال ۲۰۱۶ نماینده بلندقامت خود را در کلاس کامپکت‌ کراس‌اوور با نام تیگو ۷ به‌جهان معرفی کرد. تیگو ۷ که از اِلِمان‌های جدید طراحی چری برخوردار است، استایلی مشابه خودروهای کره‌ای را به‌نمایش می‌گذارد. این خودرو که از سال ۹۶ در بازار خودرویی کشورمان حضور دارد، جزو پرطرفدارترین کراس‌اوورهای بازار ایران به‌حساب می‌آید.

 

مهندسان چری زیر کاپوت این کراس‌اوور کامپکت ۱۴۴۰ کیلوگرمی، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی به‌حجم ۱.۵ لیتر مجهز به‌توربوشارژ قرار داده‌اند که باتوجه به‌تکنولوژی به‌روز و استفاده از سیستم پرخوران و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها، حداکثر ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند.

 

به‌عبارتی چری تیگو ۷ در میان هم‌کلاس‌های هموطن خود که دارای ضعف‌های بسیاری هستند، جزو باکیفیت‌ترین خودروها و با ایرادات کمتری شناخته می‌شود. زیرا با توجه به‌جانمایی قطعات، کیفیت بالای ساخت در ادوات داخلی و داشبورد و همچنین بهره‌‎مندی از یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه جدید، سیستم تعلیق باکیفیت نسبت به‌هم‌ترازهای خود در بازار ایران، می‌توان عنوان باکیفیت‌ترین بلندقامت چینی مونتاژ بازار داخلی را به‌آن نسبت داد.

 

در نظر داشته باشید که آپشن‌های رفاهی چون ۶ ایربگ، سیستم‌های جدید الکترونیکی ترمز ESP، ABS، EBD، ASR، DTC، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، صفحه‌نمایشگر ۹ اینچی لمسی مولتی‌مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سنسورهای پارک در جلو و عقب، کروزکنترل، سیستم بهینه‌سازی مصرف ECO، سنسور باران، فرمان برقی EPS، سیستم نشانگر فشار باد تایر، گرمکن صندلی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای چری تیگو ۷ را به‌یک کراس‌اوور کامپکت مدرن بدل کرده است.

 

این بلندقامت باکیفیت کمپانی چری برای آن دسته از مالکانی که به‌نگهداری صحیح از خودروی‌شان اهمیت می‌دهند و حین رانندگی رفتارهای درستی (مثل عدم‌حرکت با سرعت‌های بالا روی دست‌اندازها) دارند، تا ۱۵۰هزار کیلومتر خودرو مطمئن و کم‌استهلاکی به‌شمار می‌رود.

جک S۵

قیمت نسخه اتوماتیک مدل ۱۴۰۰؛ ۹۰۰ میلیون‌تومان

مطمئن‌ ترین چینی‌ های دست دوم در بازار کدامند؟

جک S۵ را باید یک کپی‌برداری صحیح یا به‌عبارت بهتر، الگوبرداری صحیح از روی هیوندای توسان نسل دوم دانست. S۵ رقیب سرسخت چری تیگو ۷ و محبوب این روزهای بازار است که در بطن خود یک موتور ۴ سیلندر دولیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و ۲۶۵ نیوتون‌متر گشتاور را جا داده که به‌لحاظ کیفیت درسطح پایین‌تری از رقیب سرسخت خود قرار دارد.

 

به‌دلیل عدم‌نگهداری صحیح اغلب مالکان از این خودرو و نصب یک توربوشارژ جمع‌وجور روی آن می‌توان گفت این خودرو با در نظر گرفتن شرایط سوختی و جوی کشور، استهلاک بالایی دارد. اما در بخش سیستم انتقال قدرت با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DCT به‌روز و باکیفیتی مواجهیم که با توجه به‌تکنولوژی ساخت و استفاده از پروگرام به‌روز، تعویض دنده‌ها به‌موقع و بدون تقه انجام می‌شود که در افزایش رفاه سرنشینان بسیار تاثیرگذار است.

 

نکته جالب‌تر این‌که مهندسان جک برای S۵، یک الگوبرداری صحیح از سیستم تعلیق هیوندای توسان و کیا اسپورتیج انجام داده‌اند که با توجه به‌این مساله، این خودرو سیستم تعلیق و ترمز فوق‌العاده‌ای دارد که در بلندمدت و باتوجه به‌نگهداری صحیح از خودرو، کم‌ترین سطح استهلاک را خواهد داشت. با وجود امکاناتی همچون ۴ ایربگ، سیستم ABS، EBD، ESC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل فشار بادتایر، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کامپیوتر سفری و سانروف و…. می‌توان گفت این خودرو گزینه چندان قابل اعتمای نیست. زیرا اگر رفتار رانندگی و نگهداری از این خودرو در نسخه اتوماتیک صحیح نباشد، تنها تا ۶۰ هزار کیلومتر خودرو کم‌دردسری خواهد بود.

 

اما باید بدانید که داشتن رفتارهای صحیح رانندگی، کارکرد استاندارد سالانه ۲۰ هزار کیلومتر و به‌موقع تعویض کردن قطعات مصرفی و سیالات مهم چون روغن‌موتور و گیربکس می‌تواند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر جک S۵ را به‌یک گزینه کم‌دردسر و کم‌استهلاک بدل کند. درمورد نسخه دستی این خودرو نیز باید گفت با توجه به‌نصب توربوشارژ، کیت کلاچ توانایی مهار کردن گشتاور تولیدی از موتور را در بلندمدت ندارد و به‌همین دلیل تنها تا ۵۰ هزار کیلومتر خودرو مناسبی خواهد بود.

 

لیفان ۸۲۰

قیمت نسخه کارکرده مدل ۱۳۹۷؛ ۶۷۰ میلیون‌تومان

مطمئن‌ ترین چینی‌ های دست دوم در بازار کدامند؟

لیفان ۸۲۰ را باید قوی‌ترین و حجیم‌ترین سدان چینی از لحاظ قوای محرکه دانست. زیرا تمام سدان‌های چینی موجود در بازار کشور، دارای حجم موتورهای حداکثر تا دو لیتر هستند. لیفان۸۲۰ یک بنچ‌مارک یا الگوبرداری از تویوتا کمری نسل ششم یا همان XV۴۰ است که از لحاظ پیشرانه و سیستم انتقال قدرت نیز مشابه این سدان سایز متوسط تویوتاست. این خودرو به‌لحاظ استایل جوان‌پسند و اسپرت به‌نظر می‌رسد و قلب تپنده آن تکنولوژی را با خود به‌همراه دارد که با توجه به‌نصب سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها حداکثر توان خروجی آن ۱۵۸ اسب‌بخار و گشتاورش ۲۲۱ نیوتون‌متر است.

 

به‌لحاظ کیفیت قطعات پیشرانه ۸۲۰ نسبت به‌هم‌کلاس‌های هموطن‌ خود درسطح بالاتری قرار دارد؛ زیرا به‌دلیل الگوبرداری صحیح از پیشرانه تویوتا کمری نسل ششم XV۴۰ کیفیت بالایی دارد و به‌جرأت می‌توان گفت ایرادات و عیوبی که در همکلاس‌های هموطن خود بسیار مشهود است، در این مدل بسیار کم دیده می‌شود.

 

نکته بسیار مهم و جالب در لیفان ۸۲۰ مصرف سوخت ترکیبی ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد. گیربکس ۶ سرعته مهندسی معکوس شده کمپانی آیسین ژاپن نیز همانند پیشرانه، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و با توجه به‌آکومولاتورهای گیربکس، پروگرامینک TCU و هماهنگی عالی میان موتور و این واحد انتقال قدرت، تعویض دنده‌ها به‌موقع انجام شده و به‌رفاه بیشتر سرنشینان می‌افزاید.

 

این گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به‌روز و درمقایسه با هموطنان خود در سطح بالایی از کیفیت قرار دارد و نسبت به‌کره‌ای‌ها نیز از استهلاک بالایی برخوردار است. در بخش سیستم تعلیق با استفاده از ساختار مک‌فرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل با ساختار مولتی‌لینک (چند میله‌ای) و همچنین با وجود تایرهای ۶۰/۲۱۵ و رینگ ۱۶ اینچی، سواری رضایت‌بخشی برای سرنشینان این خودرو فراهم می‌شود.

 

در این بخش نیز این خودرو نسبت به‌هم‌ترازهای هموطن خود درسطح بالاتری قرار دارد و به‌لحاظ سیستم ترمز و بهره‌مندی از چهار چرخ دیسکی و سیستم ترمز ABS، EBD، BAS و ESP عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. قطعات لیفان۸۲۰ درسطح خود نسبتا گران بوده و نسبت به‌هم‌کلاس‌های هموطنش بسیار گران‌قیمت است.

 

آپشن‌هایی همچون سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، گرم‌کن صندلی، صندلی چرمی، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و… لیفان ۸۲۰ را به‌سدانی قابل اعتماد تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تبدیل می‌کند.

 

ام‌وی‌ام X۲۲

قیمت نسخه اتوماتیک اسپرت مدل ۱۴۰۰؛ ۵۵۰ میلیون‌تومان

قیمت نسخه دنده‌ای اسپرت مدل ۱۴۰۰؛ ۴۹۵ میلیون تومان

مطمئن‌ ترین چینی‌ های دست دوم در بازار کدامند؟

شاید X۲۲ در ظاهر یک خودرو نسبتا بلندقامت از هاچ‌بک این کمپانی یعنی ۳۱۵ باشد؛ اما از آن‌جا که این هاچ‌کراس در بازار چین با نام تیگو ۲ شناخته می‌شود در هشتم آگوست سال ۲۰۱۹ موفق به‌کسب امتیاز از سوی موسسه جی‌دی‌پاور شد. با این حال و باتوجه به‌این‌که تفاوت‌هایی در تیگو ۲ و نسخه X۲۲ دیده می‌شود، با این حال باید گفت این هاچ‌بک کراس از ظاهر جوان‌پسندی سود می‌برد.

 

در زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۴ سیلندر به‌حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر جا خوش کرده که با وجود سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VVT و پروگرام جدید ECU و البته نسبت تراکم ۱۱.۴ به‌یک حداکثر ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت و گشتاور برای وزن ۱۲۴۵ کیلوگرمی در نسخه اتوماتیک و ۱۲۱۵ کیلوگرمی در نسخه دستی، چندان جالب به‌نظر نمی‌رسد.

 

هرچند که حدود یک سال است نسخه پرو این خودرو با موتور ۳ سیلندر توربوشارژ به‌بازار عرضه شده است. مدیران‌خودرو برای برطرف کردن نیاز مشتریان خود دو نسخه دستی و اتوماتیک از X۲۲ را به‌بازار عرضه کرده است.

 

گیربکس ۵ سرعته دستی با ضرایب کوتاه شتاب قابل توجهی را برای این هاچ‌بک کراس به‌ارمغان می‌آورد. در این خودرو گیربکس اتوماتیک چهار سرعته نسبتا به‌روز تعبیه شده که البته عملکرد چندان خوبی ندارد. با این حال مصرف سوخت ترکیبی در نسخه دستی ۵.۹ لیتر در صد کیلومتر و در نسخه اتوماتیک ۶.۱ لیتر در صد کیلومتر است.

 

همچنین کیفیت قطعات خودرو درسطح خود خوب است و این موتور ۱.۵ لیتری به‌فشار مضاعف حساس بوده و این امر در بلندمدت و باتوجه به‌عدم‌نگهداری صحیح از خودرو دردسر بسیاری برای مالکش دارد.

 

از نظر سیستم تعلیق، ساختار مک‌فرسون در جلو و مولتی‌لینک چندگانه با فنر پیچشی در عقب با تایرهای ۵۵/۲۰۵ و رینگ ۱۶ اینچی سواری قابل قبولی به این خودرو می‌بخشد . اما در نظر داشته باشید که با توجه به‌امکاناتی همچون صفحه‌نمایشگر ۸ اینچی لمسی، سانروف، صندلی‌های چرمی با دو رنگ، حالت بهینه کردن سوخت ECO، کروزکنترل، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و دو ایربگ و چهار چرخ با ترمز دیسکی ABS و EBD، X۲۲ می‌تواند تا حداکثر ۶۰ هزار کیلومتر خودرو بی‌دردسری باشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است