قطعات خودرو

مقایسه فردا sx5 با جک s3؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، شاسی بلندهای چینی بخش بزرگی از بازار داخلی ایران را تصاحب کرده‌اند و به همین خاطر قصد داریم به مقایسه فردا sx5 با جک s3 بپردازیم.

 

 

از سال ۱۳۹۶ تا به امروز چینی‌ها پیشرفت‌های بسیاری در صنعت خودروسازی کرده‌اند و پس از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشورمان، به‌خوبی بازار داخلی را تحت پوشش خود درآوردند. کراس اوورهای زیبا و پرآپشن چشم‌بادامی‌ها طرفداران زیادی در داخل کشور دارد و برخی از خودروسازان خصوصی با فروش‌های شرایطی بر جذابیت آنها افزوده‌اند.

 

مونتاژکاران ایرانی پس از ممنوعیت واردات خودرو فعالیت خود را بیشتر کرده و تعداد زیادی ماشین چینی روانه بازار کردند. مدیران خودرو، کرمان موتور، ایران خودرو و سایپا تا جایی که توانستند از خودروسازان چینی، خودرو به روش قطعات منفصله خریدند و در کارخانه‌هایشان مونتاژ کردند.

 

فردا sx5 در برابر جک s3

مقایسه sx5 با جک s3

 

به هر حال می‌دانیم که امروزه بازار خودروی کشورمان از خودروهای چینی اشباع شده، ولی چاره‌ای جز خریدن آنها نداریم و از طرفی هم مشتریان تمایل زیادی به محصولات چینی دارند؛ زیرا هم قیمت آنها اقتصادی است و هم امکانات رفاهی و ایمنی خوبی خواهند داشت. در ادامه قصد مقایسه دو کراس اوور ساب کامپکت چینی از دو برند مختلف را داریم. با ما همراه باشید.

 

جک S3 کرمان موتور و فردا SX5 فرداموتورز دو کراس اوور با مشخصات فنی و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نسبتاً مشابه هستند که بد نیست نگاهی به مقایسه آنها بیندازیم و ارزش خریدشان را بررسی کنیم. البته قیمت این دو ماشین چینی در یک محدوده است، ولی به لحاظ ظاهری و طراحی کلی، جک اس 3 قدیمی‌تر و جاافتاده‌تر خواهد بود و سابقه حضور بیشتری در بازار داخلی ایران دارد. در عوض فردا اس ایکس 5 خودروی بهروزتر و مدرن‌تری است.

 

از آنجایی که شباهت بین این دو کراس اوور بسیار است، مشتریان برای خرید هر یک از آنها دچار شک و تردید می‌شوند و نیاز به راهنمایی دارند. به همین خاطر است که می‌خواهیم مزایا و معایب هر یک از دو ماشین چینی را به‌دقت معرفی کرده و نگاهی جامع و مانع به آنها بیندازیم. اگر به دنبال خرید کراس اوور ساب کامپکت جمع‌وجور با قیمت مناسب هستید، مطلب پیش رو را از دست ندهید.

 

بررسی اجمالی فردا SX5 و جک S3

مقایسه sx5 با جک s3

بیایید پیش از آن‌که وارد بحث مقایسه این دو خودرو شویم، نگاهی به پیشینه و تولد آنها بیندازیم. نام دیگر فردا SX5 در بازار FMC SX5 است و محصول شرکت دانگ فنگ و از زیرمجموعه فورتینگ به‌حساب می‌آید. این کراس اوور جذاب در بازار چین با نام دانگ فنگ Jingyi X5 شناخته می‌شود.

 

فرداموتورز دومین نسل از این ماشین چینی را که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ تولید می‌شد از سال ۱۴۰۰ شمسی روی خط تولید خود آورد و مشغول مونتاژ آن شد. شرکت خصوصی فرداموتورز سابقه چندان طولانی در صنعت خودروسازی کشورمان ندارد و نوظهور و نوپا محسوب می‌شود.

 

اما جک S3 محصولی از شرکت خودروسازی کرمان موتور است که اولین بار در سال 2013 رونمایی و به بازار چین عرضه شد. این شاسی بلند خوش قد و قامت برای اولین بار در سال 1396 شمسی به بازار داخلی کشورمان راه پیدا کرد و توانست مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار بگیرد. جک اس 3 پس از جک S5 دومین ماشین کراس اوور کرمان موتور به‌حساب می‌آید.

 

تا به امروز که در حال نگارش این مطلب هستیم، تغییر نسلی در این خودرو دیده نشده و تنها دو مرتبه دچار تغییر و تحولاتی تحت عنوان فیس لیفت شده است. اولین فیس لیفت جک S3 در سال 2016 و دفعه بعدی در سال 2019 رخ داده است. متاسفانه کرمان موتور نسخه‌های بهبودیافته چینی را که دچار فیس لیفت شده بودند در ایران عرضه نکرد و امروز شاهد همان چهره اولیه یا 2013 این کراس اوور هستیم.

 

طراحی ظاهری و داخلی فردا SX5 و جک S3

مقایسه sx5 با جک s3

با نگاهی به نمای جلو، عقب و جانبی هر دو خودروی فوق به این نتیجه می‌رسیم که با محصولاتی ساده و نه‌چندان مدرن سر و کار داریم. اگر المان‌های امروزی را در نظر بگیریم نه کراس اوور فرداموتورز و نه خودروی کرمان موتور نمی‌توانند امتیاز بالایی کسب کنند؛ چرا که جذابیت کمتری در بازار دارند و زبان طراحی‌شان قدیمی است.

 

شاید بتوان گفت در سادگی این دو ماشین چینی شباهت‌هایی نهفته است، ولی از نظر سبک و سیاق طراحی با دو خودروی کاملا متفاوت مواجه هستیم. ظاهر جک اس 3 متشکل از خطوط و زوایای نرمی است که با المان‌های اغراق‌آمیز چینی در هم آمیخته؛ حال آن‌که طراحان فردا SX5 محصولات خودروساز آلمانی فولکس واگن را نقشه راه قرار داده و این خودرو را با خطوط منظم و صاف و به دور از هر گونه اغراق طراحی کرده‌اند.

 

تفاوت‌های این دو کراس اوور به لحاظ طراحی به داخل کابین هم کشیده شده، تا جایی که جک S3 مجهز به داشبوردی محدبی است و داشبورد فردا اس ایکس 5 با خطوط صاف و چیدمان منظم خلق شده است. در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که خودروی فرداموتورز چهره ساده‌تری دارد، اما هارمونی و تناسب آن بیشتر است و از رقیب کرمان موتوری خود زیباتر خواهد بود.

 

مقایسه sx5 با جک s3

مشخصات فنی جک S3 و فردا SX5

یکی از مهم‌ترین مزایای هر دو خودروی فوق، بهره‌مندی آنها از پیشرانه‌های تنفس طبیعی است. خوشبختانه خبری از موتورهای توربوشارژ برای قدرت‌رسانی به این دو ماشین نیست. زیر کاپوت جک اس ۳ یک پیشرانه ۱.۶ لیتری قرار دارد که می‌تواند حداکثر ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک جعبه دنده ضریب متغیر یا سی وی تی به محور جلو منتقل می‌شود.

 

با مجموع مشخصات فنی که کراس اوور کرمان موتور دارد، می‌توان مصرف سوخت جاده و درون شهری (ترکیبی) آن را حدود ۷.۵ لیتر برآورد کرد و شتاب صفر تا صد آن بنا بر ادعای شرکت سازنده حدود ۱۴ ثانیه است. اما مشخصات فنی کراس اوور فرداموتورز چیست؟

 

فردا SX5 مجهز به یک پیشرانه تنفس طبیعی 1.6 لیتری شده که می‌تواند نهایتاً 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این پیشرانه از طریق یک گیربکس سی وی تی یا ضریب متغیر به محور جلو انتقال می‌یابد. با این اوصاف به لطف بهره‌مندی از موتور ساخت میتسوبیشی، قدرت این کراس اوور بیشتر از رقیب خواهد بود.

 

مقایسه sx5 با جک s3

فردا اس ایکس ۵ هم در جاده و هم درون شهری به‌طور ترکیبی ۷.۳ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد؛ ولی متاسفانه چون وزن کلی خودرو سنگین‌تر از جک اس ۳ است، نیروی بیشتر پیشرانه خنثی شده و شتاب صفر تا صد آن ۱۵.۵ ثانیه برآورد می‌شود. این‌ها همه مشخصات روی کاغذ این دو کراس اوور بود.

 

از نظر فضای کابین باید خاطرنشان کنیم که جک S3 فضای جادار و راحتی برای 4 سرنشین ارائه می‌دهد؛ ولی چون عرض آن زیاد نیست نفر پنجم نمی‌تواند آن‌طور که باید راحت باشد. در مقابل باید به فضای کابین فردا SX5 اشاره کنیم که بسیار بزرگ است و نه‌تنها از رقیب جادارتر به‌نظر می‌رسد، بلکه در مقایسه با کراس اوورهای سایز بزرگ هم برتری دارد.

 

به لحاظ کیفیت سواری باید گفت برتری مسلم با فرداموتورز است؛ چرا که کابین آن توان تحمل کوبش‌های بیشتر را دارد. خودروهای مجهز به پیشرانه‌های تنفس طبیعی استهلاک پایینی دارند و هزینه‌های نگهداری آنها کم است؛ ولی در عوض نمی‌توان از آنها انتظار عملکرد فنی بالایی داشت. با این حال خروجی هر دو کراس اوور فراتر از حد انتظار بوده و برای یک ماشین خانوادگی مناسب ارزیابی می‌شود.

 

مقایسه sx5 با جک s3

جک S3 از نظر چابکی برتر است؛ چرا که وزن کمتری دارد. ولی در عوض فردا SX5 هماهنگی بهتری بین گیربکس و پیشرانه دارد و اگر جعبه دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار دهید جذابیت بیشتری نصیبتان خواهد شد. عایق‌بندی محصول فرداموتورز بهتر بوده و اگر در حالت به‌اصطلاح تخت گاز بروید، صدای آزاردهنده کمتری به گوش سرنشینان می‌رسد.

 

امکانات رفاهی و ایمنی فردا اس ایکس ۵ و جک اس ۳

از نظر قیمتی باید خاطرنشان کرد که هر دو کراس اوور جزو ارزان‌قیمت‌های بازار هستند و نمی‌توان انتظار داشت که فهرست بلندبالایی در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی داشته باشند. در کل باید نسبت به فردا اس ایکس ۵ و جک اس ۳ امیدوار بود؛ چرا که می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند.

 

وقتی به لیست آپشن‌های هر دو ماشین نگاه می‌کنیم، شباهت‌های زیادی مشاهده خواهیم کرد و رقابت در این قسمت تنگاتنگ دنبال می‌شود. اگر نگاه دقیق‌تری به آپشن‌های هر دو خودرو بیندازیم، جک S3 به‌لطف بهره‌مندی از تهویه مطبوع اتوماتیک و روکش چرمی غربیلک فرمان، برتری مسلمی دارد.

 

مقایسه sx5 با جک s3

امکانات رفاهی و ایمنی فردا SX5: چراغ‌های عقب ال‌ای‌دی، دی‌لایت، سنسور نور، مه‌شکن جلو و عقب، یو اس بی، بلوتوث، وای‌فای، مانیتور ۸ اینچی لمسی اندروید، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع دستی، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، سانروف، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، فرمان با نیروی کمکی برقی.

 

امکانات رفاهی و ایمنی جک S3: دی‌لایت، سنسور نور، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، یو اس بی، اتصال آی پد، بلوتوث، مانیتور ۷ اینچی لمسی، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، سانروف، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی.

 

سخن پایانی

مقایسه sx5 با جک s3

سعی کردیم در مطلب مقایسه sx5 با جک s3 به تمامی زوایای این دو کراس اوور ورود کرده و مقایسه جامعی داشته باشیم و ارزش خرید هر یک را بررسی کنیم. از جمله مزایا و برتری‌های جک اس 3 نسبت به فردا اس ایکس 5 می‌توان به آپشن‌های بیشتر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر و شتاب و ایمنی بهتر اشاره کرد.

 

در طرف دیگر با مزایای فردا SX5 نظیر ظاهر زیبا و جذاب، کابین جادارتر، سواری نرم‌تر و گیربکس به‌روزتر سر و کار داریم که می‌توانند برگ برنده این کراس اوور باشند. یکی دیگر از مولفه‌های مهم برای انتخاب هر یک از این ماشین‌های چینی، قیمت است. محصول کرمان موتور تقریباً ده درصد ارزان‌تر از محصول فرداموتورز خواهد بود.

 

اگر ظاهر خودرو برایتان اولویت اول نیست و قصد دارید ماشینی سوار شوید که کیفیت بالاتری داشته باشد و دردسرهای نگهداری آن کمتر آزارتان دهد، جک اس ۳ پیشنهاد ماست؛ اما اگر جوانی و مدرن بودن خودرو اولویت شماست، فردا اس ایکس ۵ گزینه بهتری خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *