قطعات خودرو

مقایسه هیوندای الانترای صفر با جنسیس سدان کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 700 میلیون‌تومان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،همه ما از نرخ‌های نجومی این روزهای بازار خودرو با خبریم. اما غیرمنطقی‌ترین و فضایی‌ترین قیمت‌ها به‌خودروهای وارداتی صفرکیلومتر تعلق دارد که معمولا مدل 2018 هستند. امروز در بخش «شاخ‌به‌شاخ» روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد داریم یکی از معدود صفرکیلومترهای باقیمانده در ویترین محصولات هیوندای در بازار ایران را با رقیب کارکرده و هم‌قیمتش از همین برند مقایسه کنیم. هم‌اکنون هیوندای الانترا مدل 2018 صفرکیلومتر در بازار کشورمان برچسب قیمت مختلفی از یک‌میلیارد و 500 تا یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان می‌خورد. اما اگر کارکرده بودن خودرو برایتان مهم نباشد، چه خودرو دیگری می‌توانید از همین برند هیوندای خریداری کنید؟ یکی از مدل‌های کارکرده هیوندای که در همین بازه قیمتی قرار دارد، جنسیس سدان مدل 2013 است و به‌عبارت دیگر آخرین و جدیدترین مدل از جنسیس سدان است که پیش از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی وارد بازار ایران شده و در برابر آخرین و جدیدترین مدل از الانترا قرار می‌گیرد که پیش از ممنوعیت کلی واردات خودرو به‌کشور به‌صورت وارداتی عرضه شده است.

آشنایی جنسیس و الانترا

در سال 2008 هیوندای دو خودرو جدید را به‌ویترین محصولات خود افزود که با ساخته‌های این برند کره‌ای تا آن زمان تفاوت داشتند. نام خودرو اول جنسیس بود و در کلاس سدان‌های سایز متوسط قرار می‌گرفت و با چاشنی لوکس همراه بود. خودرو دوم هم جنسیس کوپه نام داشت و همان‌طور که از نامش پیداست، در کلاس کوپه‌های سایز متوسط اسپرت قرار می‌گرفت.

این خودروها در اصل پیش‌درآمدی بودند از برند لوکس هیوندای با نام جنسیس که قرار بود در آینده تاسیس شود. درسال 2016 واژه جنسیس در فرهنگ لغات هیوندای از نام محصول، به‌نام یک برند لوکس تغییر یافت و هم‌زمان با این اتفاق تولید هیوندای جنسیس و جنسیس کوپه متوقف شد.

نسل اول هیوندای جنسیس تا سال 2013 تولید شده بود و از آن سال به‌بعد شاهد عرضه نسل دوم بودیم. در سال 2016 که تولید مدل‌های جنسیس متوقف و برند جنسیس فعالیت خود را آغاز کرد، نسل دوم هیوندای جنسیس نیمه دوم عمر خود را با نام G80 در سبد محصولات برند جنسیس پی گرفت. مدل‌های عرضه‌شده از هیوندای جنسیس در ایران به‌نسل اول این خودرو تعلق دارند و 18 سال پیش از ماجرای جنسیس، کمپانی هیوندای در سال 1990 خودرو الانترا را به‌عنوان یک سدان کامپکت وارد سبد محصولات خود کرد.

الانترا از آن زمان تاکنون 28 سال بی‌وقفه تولید شده و همیشه مدل اصلی آن سدان بوده است. درسال 1995 نسل دوم الانترا در کنار نسخه سدان، درکلاس استیشن‌ها نیز تولید شد و با فرا رسیدن سال 2000 شاهد معرفی نسل سوم الانترا بودیم. این نسل از الانترا به‌جای نسخه استیشن در کلاس لیفت‌بک‌ها تولید شد و در سال 2006 هیوندای نسل چهارم الانترا را همچون نسل اول تنها در کلاس سدان تولید کرد و دیگر خبری از مدل‌های بیشتر نبود.

پس از چهار سال هیوندای تصمیم گرفت شخصیت اسپرتی به‌الانترا ببخشد و از این رو در سال 2010 درکنار نسخه سدان نسل پنجم، مدل کوپه آن را نیز تولید کرد. البته ظاهرا ایده الانترای کوپه چندان مورد استقبال قرار نگرفت و پرونده آن در همان نسل پنجم بسته شد. از سال 2015 و 2020 نیز به‌ترتیب نسل‌های ششم و هفتم الانترا تنها در کلاس سدان به‌بازار جهانی عرضه شده‌اند. نسخه سدان نسل سوم الانترا به‌صورت مونتاژ، نسخه سدان از نسل پنجم به‌صورت وارداتی و نسل ششم هم به‌صورت مونتاژ و هم وارداتی در کشورمان عرضه شده که در این نوشتار هدف ما نسخه وارداتی نسل ششم است.

مقایسه هیوندای الانترای صفر با جنسیس سدان کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 700 میلیون‌تومان

جنسیس و الانترای زیبا

باید اعتراف کرد که هر دو ساخته هیوندای زیبا بوده و برای خریداران جذاب هستند. جنسیس به‌لطف ابعاد بزرگ و طراحی زیبایش، بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان با ابهت بوده و یک گزینه با کلاس و شیک محسوب می‌شود. طراحان هیوندای 14 سال پیش خودرویی را خلق کرده‌اند که هنوز می‌توان از آن به‌عنوان یک خودرو زیبا و با کلاس یاد کرد. جنسیس یک گزینه جذاب برای کسانی است که می‌خواهند لوکس به‌نظر برسند. کابین بزرگ و جادار این خودرو هم مانند نمای بیرون کمی بوی قدیمی بودن می‌دهد؛ اما هنوز هم می‌توان مجذوب طراحی لوکس‌گرایانه آن شد. شاید الانترا هیچ‌یک از مواردی که اشاره کردیم را در خود نداشته باشد، اما بی‌شک یکی از زیباترین خودروهایی است که اکنون در بازار کشورمان موجود بوده و با وجود این‌که دو سال پیش از رده خودروهای روز هیوندای خارج شده، اما همچنان می‌توان آن را یک خودرو زیبا در سطح جهانی دانست. درون کابین هم خبری از فضای بدون محدودیت و طراحی لوکس‌گرایانه نیست؛ اما همه‌چیز در جای خود به‌سادگی و زیبایی جا خوش کرده است.

وقتی هیوندای سنگ تمام می‌گذارد

کاملا مشخص است که پیروز میدان در رقابت بر سر آپشن جنسیس است. اما باید پذیرفت که مدت‌زمان زیادی از عرضه این خودرو به‌بازار می‌گذرد و طبیعی است که از برخی امکانات امروزی محروم باشد. فهرست بلند امکانات رفاهی جنسیس درحالت پایه شامل کروزکنترل، کروزکنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، تعلیق هوشمند دوحالته شامل اسپرت و اتوماتیک، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ترمزها در پیچ، دی‌لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، چراغ خوش‌آمدگویی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی الکتروهیدرولیکی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، گرمکن و سنسور حساس به‌سرعت، تریم طرح چوب، سیستم صوتی Lexicon مجهز به 17 اسپیکر، آمپلی‌فایر، هندزفری و چنجر 6 تایی، مانیتور هشت‌اینچی با کنترلر، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی USB، DVD، MP3، iPod و AUX، نمایشگر 3.5 اینچی صفحه‌کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها 9 عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب و کنترل کیفیت هوا، صندلی‌ راننده 12 حالته برقی با مموری، صندلی سرنشین جلو تنظیم برقی، صندلی عقب تنظیم برقی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، صندوق برقی با جک، تریم طرح چوب، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، گرمکن و مموری، سانروف، پرده برقی عقب و … است.

درمقابل الانترا با وجود این‌که یک خودرو معمولی به‌حساب می‌آید، اما به‌هرحال یک محصول از گروه هیوندای‌موتور بوده و در زمینه امکانات سنگ‌تمام گذاشته است. کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حالت رانندگی سه‌حالته شامل اکو، نرمال و اسپرت، مدیریت پایداری خودرو، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌جلو زنون، چراغ خوش‌آمدگویی و بدرقه، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، گرمکن و سنسور حساس به‌سرعت، سیستم صوتی اینفینیتی مجهز به هشت اسپیکر، قابلیت تشخیص صدا و هندزفری، مانیتور پنج‌اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی USB، CD، MP3 و AUX، مانیتور 4.2 اینچی صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها هفت عدد، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، کول‌باکس، صندلی‌ راننده شش‌حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، صندوق‌پران هوشمند، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ و … فهرست آپشن‌های الانترا را تشکیل می‌دهند.

صفرکیلومتر یا قدرتمند؟

الانترا با هیوندای جنسیس از نظر فنی قابل قیاس نیست و این دو خودرو هیچ سنخیتی با هم ندارند. جنسیس یک خودرو دیفرانسیل‌عقب مزین به‌یک موتور بزرگ و قدرتمند بوده و دارای شتاب خوب و مصرف سوخت بالایی است. درمقابل الانترا یک خودرو دیفرانسیل‌جلو، مجهز به‌یک موتور کوچک اما با توان مناسب بوده که همخوانی خوبی با ابعاد و وزن خودرو دارد تا شتاب قابل قبول و مصرف سوخت متوسطی به‌راننده ارائه کند. هزینه‌های نگهداری بالای هیوندای جنسیس بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و در زمان انتخاب خودرو باید این مورد مهم را مد نظر قرار داد. از طرف دیگر، با وجود این‌که چهار سال از تولید نسخه صفرکیلومتر هیوندای الانترای مدل 2018 می‌گذرد، اما این مدل صرفا به‌دلیل استارت نخوردن بهای نجومی دارد. درواقع قیمت نسخه صفرکیلومتر این مدل خودرو تنها با یک استارت و حرکت در نخستین خیابان، تا حد زیادی افت می‌کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است