قطعات خودرو

حمایت دولت برای تولید موتـــــورسیکلت‌های برقی حیاتی است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،موتورسیکلت برقی یک وسیله‌نقلیه نوظهور است. تاریخچه موتورسیکلت برقی که پرحاشیه هم است، به طور دقیق به قرن نوزدهم برمی‌گردد. افراد بسیاری باهم رقابت می‌کردند تا اختراع موتورسیکلت‌برقی برای نخستین‌بار را به‌نام خود ثبت کنند. درنهایت موتورسیکلت‌های برقی متنوعی اختراع شدند اما بیشتر آنها، نقص‌های جدی داشتند. اما سرانجام یکی از کم‌نقص‌ترین نسخه‌های موتورسیکلت برقی در پاریس به نمایش درآمد.

موتوربرقی؛ وسیله‌نقلیه محبوب!

سال‌هاست آژیر خطر آلودگی هوا در تهران به صدا درآمده و در مواقع بحرانی که غبار و دود عرصه را بر ریه و دیده اهالی پایتخت تنگ می‌کند، راهکار و برنامه‌ای بهتر از تعطیلی‌های گاه و بیگاه شهر برای علاج این مشکل اندیشه نشده است.

کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند این قبیل اقدامات حکم مُسکن را دارند بنابراین باید به‌دنبال راهکاری اصولی و زیربنایی برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران بود.

در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی، توجه به حمل‌ونقل پاک و سالم یکی از ضروریات امروز تهران است. موضوعی که مدتی است در بسیاری از شهرهای اروپایی مدنظر قرار دارد، استفاده از دوچرخه‌ها، اسکوترها و موتورسیکلت‌های برقی است که روزبه‌روز، سهم بیشتری را در ترددهای شهری را به‌خود اختصاص می‌دهند؛ وسیله‌های محبوبی که یک ‌تیر و دونشان هستند، چون هم به‌خاطر پاک بودن، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند و هم گره از ترافیک شهر باز می‌کنند. یک موتورسیکلت برقی در مقایسه با موتورسیکت‌های عادی و گازسوز مزایای بسیاری دارد. به‌عنوان‌مثال با استفاده از این وسیله دیگر نگران هزینه‌ها و روش تامین سوخت خود نخواهید بود.

چراکه با اتصال موتور الکتریکی به برق، می توانید به سادگی در هر مکان و زمانی سوخت مورد نیاز آن را تامین کنید. در برخی کشورها هدایت موتورهای برقی نیاز به دریافت گواهینامه ندارد. در نتیجه اگر به هر دلیلی قادر به اخذ گواهینامه برای موتورسیکلت نیستید، می‌توانید از یک موتورسیکلت برقی برای تردد خود استفاده کنید.

چندی پیش معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا اعلام کرد تردد و رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی نیاز به پلاک و گواهینامه دارد، بنابراین رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی و موتورسیکلت‌هایی با حجم کمتر از ۵۰‌سی‌سی بدون گواهینامه خلاف قوانین و مقررات است. در برخی کشورها خرید یک موتورسیکلت برقی نیاز به پرداخت مالیات ندارد؛ در حالی که برای یک موتورسیکلت عادی باید سالانه مالیات پرداخت کنید.

طرح آزمایشی موتورسیکلت برقی اشتراکی در اراضی عباس‌آباد

در این خصوص چندی قبل سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک از اجرای آزمایشی سامانه موتورسیکلت‌برقی اشتراکی هوشمند در اراضی عباس‌آباد خبر داد. وی در یک گفت‌وگوی اختصاصی درباره توسعه موتورسیکلت‌های برقی به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «امروزه وسایل نقلیه برقی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته تردد دارند، اما یکی از وسایل نقلیه برقی که روزبه‌روز موفق‌تر از پیش ظاهر می‌شوند، موتورسیکلت‌های برقی هستند.»

یعقوب آزاده‌دل درباره شکل‌گیری این طرح افزود: «طی دو سال گذشته بسیاری از شرکت‌ها برای تولید موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی تقاضا دادند تا طرح و نمونه های اولیه خود را ثبت کنند اما ساختارهای اصلی آنها فراهم نبود. در این رابطه شرکتی اعلام آمادگی و حتی نمونه اولیه و اپلیکیشن موردنظر را نیز تهیه و تولید کرد ولی متاسفانه این شرکت مقدمات اولیه و اجرای آزمایشی نداشت، به‌همین‌دلیل با نظر مثبت مسئولان مواجه نشد.

اما پس از مدتی همین شرکت با رفع مشکلات، باردیگر اعلام آمادگی کرد و در ارزیابی دوم با نتایج مثبت روبه‌رو شد.» وی ادامه داد: «از ابتدای سال جدید همین شرکت در ایستگاهای موردنظر در اراضی عباس‌آباد وارد مرحله آزمایشی شده و قرار است طی دو ماه مراحل آزمایشی خود را انجام دهد. اگر موارد آزمایشی موردنظر به خوبی پاس شوند این شرکت در یک معبر شهری به صورت رسمی فعالیت عمومی خود را آغاز می‌کند.»

سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک درباره موارد آزمایشی این پروژه ذکر کرد: «لجستیک، موتور، اپلیکیشن، تعمیر و نگهداری و بازخورد مردم ازجمله مواردی هستند که در این آزمایش موردارزیابی قرار می‌گیرند.» وی دررابطه‌با هزینه موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی بیان کرد: «حق عضویت هر دقیقه استفاده از موتورهای برقی تقریبا دوهزار تومان است که شامل بیمه افراد نیز می‌شود.»

فعلا الزامی برای داشتن گواهینامه نیست

یعقوب آزاده‌دل در ادامه گفت: «باتوجه به گفته پلیس موتورسیکلت‌های برقی زیر ۵۰سی‌سی احتیاج به گواهینامه ندارند، بنابراین ازآنجاکه فعالیت این موتورسیکلت‌ها در محدوده اراضی عباس‌آباد است، فعلا الزامی برای داشتن گواهینامه نیست، اما بعدا برای استفاده در داخل شهر حتما باید گواهینامه اخذ شود.»

او درخصوص آینده موتورسیکلت‌های برقی تصریح کرد: «سه الگو در آینده پیش‌بینی می‌شود؛ در نمونه نخست، بیشترین تمرکز بر باتری است، در نمونه دوم که موتوربار نامیده می‌شود، قرار است از طریق سازمان پایانه بار و کالای تهران، جابه‌جایی مرسولات توسط موتورسیکلت‌های برقی انجام شود. نمونه سوم نیز مانند دوچرخه‌های اشتراکی است، به‌عنوان‌مثال قرار است با استفاده از موتورسیکلت‌های برقی جابه‌جایی افراد از انجام شود.»

سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در انتها عنوان کرد: «شهرداری از تمام شرکت‌ها برای تولید موتورسیکلت‌های برقی استقبال می‌کند، چراکه شرکت‌های فعال و تولیدکننده در این زمینه بسیار محدود هستند، البته حمایت دولت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از این شرکت‌ها نیز بسیار حیاتی است.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است