قطعات خودرو

مکانیک‌ها بیشتر از فروشندگان لوازم یدکی، قطعه می‌فروشند!

در هیئت مدیره از خرده فروشان خبری نیست!

مدیر “فروشگاه دوو یدک علی” به وضعیت سخت فروشندگان لوازم یدکی خودرو در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: به طور تقریبی یک مکانیک 3 برابر فروشندگان صنف، قطعات لوازم یدکی خودرو می‌فروشد.

علی حاج باقری در فروشگاه دوو یدک علی در اتوبان افسریه مشغول به کار است. وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعات خودرو» با اشاره به عملکرد اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات گفت: به اعتقاد من عملکرد اتحادیه تا کنون چندان مثبت نبوده است. در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که مکانیک‌ها و فنی‌کاران مشغول به فروش قطعات لوازم یدکی خودرو هستند؛ اما اتحادیه در زمینه مقابله با این اقدام کار خاصی انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مکانیک‌ها لوازم یدکی خودرو را به مشتریان عرضه می‌کنند خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی کسی از لوازم یدکی فروشان سطح شهر خرید نخواهد کرد.

حاج‌ باقری با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید یک مشتری به مکانیک مراجعه می‌کند و می‌گوید تسمه تایم یا دینام اتومبیلم خراب شده است مکانیک هم با استفاده تسمه‌هایی که پیش‌تر خریداری کرده؛ تسمه خودرو را عوض می‌کند. این موارد شامل حال قطعاتی مانند لنت ترمز، پیستون و غیره نیز خواهد شد. در شرایط کنونی فروشگاه های سطح شهر صنف لوازم یدکی خودرو جنس چندانی را به مشتری نمی‌فروشند.

علی حاج باقری

در ترکیب هیئت مدیره خرده فروشان سطح شهر جایی ندارند

وی بیان کرد: متاسفانه اتحادیه نیز از جریانی که پیش‌تر به آن اشاره شد خبر دارد؛ اما هیچ اقدام خاصی در این راستا انجام نداده و تنها حق عضویت را به صورت سالانه از ما دریافت می‌کند. درحالی‌که طبق ماده 28 قانون نظام صنفی این کار تداخل صنفی محسوب شده و به عنوان تخلف قابل پی‌گیری است. من علت را در ترکیب هیئت مدیره صنف و نحوه برگزاری انتخابات هیئت مدیره می بینم چون هیچ‌گاه خرده فروشان عضو هیئت مدیره نبوده‌اند. از طرفی اداره دارایی نیز مالیات لوازم یدکی را از فروشگاه‌های لوازم یدکی دریافت می‌کند.

مکانیک‌ها سه برابر فروشندگان لوازم یدکی، قطعه می‌فروشند

حاج باقری در زمینه مقایسه فروش قطعات بین لوازم یدکی فروشان سطح شهر و مکانیک‌ها گفت: به طور تقریبی یک مکانیک سه برابر خرده فروشان صنف، قطعات لوازم یدکی خودرو می‌فروشد. در بسیاری از موارد مکانیک‌ها چندین کارتن قطعات خودرو خریداری کرده و در محل کار خود نگهداری می‌کنند این در حالیست که هم‌صنفان ما به اندازه آن‌ها لوازم یدکی نمی‌خرند. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود لوازم یدکی فروشان مجبور می‌شوند مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

2 روز پس از افزایش قیمت ارز، لوازم یدکی خودرو گران‌تر می‌شود

وی با اشاره به تاثیر گرانی ارز بر صنف لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: قیمت لوازم یدکی خودرو متناسب با قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند. حدود 2 روز پس از افزایش قیمت ارز، قیمت قطعات نیز افزایش می‌یابد. برخی خیال می‌کنند این به نفع ماست چون جنس داخل قفس ها گران شده است درحالی که اصلا این طور نیست زیرا ما به عنوان خرده فروش ناچاریم با شیب ملایم قیمت اجناس را بالا ببریم اما در بازار عمده فروشی این شیب تندتر است در سطح تولید و واردات شیب بازهم تندتر می شود. حتی باید عرض کنم در بعضی موارد که کمبود پیش می‌آید؛ افزایش قیمت قطعات از افزایش نرخ ارز هم پیشی می‌گیرد. خوب نتیجه این است که اگر من قبلاً می توانستم با ده میلیون تومان 100 قلم کالا بخرم حالا می توانم 20 قلم کالا بخرم و مغازه‌ام خالی می شود.

اکثر مشتریان به خرید لوازم یدکی دسته دوم رو آورده‌اند

حاج باقری با بیان اینکه افزایش قیمت قطعات قدرت خرید مشتریان را نیز کاهش می‌دهد بیان کرد: بسیاری از مشتریان به فروشگاه‌های لوازم یدکی مراجعه کرده و پس از بررسی قیمت قطعات، به استوک فروش‌ها و فروشندگان لوازم یدکی دسته ‌دوم مراجعه می‌کنند. طبیعتاً گرانی دلار و به تبع آن افزایش قیمت قطعات خودرو بسیاری از مشتریان را به سمت خرید لوازم یدکی دسته دوم خودرو جذب می‌کند.

وی اضافه کرد: زمانی که قیمت دلار به 30 هزار تومان رسید بسیاری از واردکنندگان جنس خود را 2 یا حتی 3 برابر قیمت به ما می‌فروختند. در حال حاضر قیمت دلار کاهش پیدا کرده است اما چرا قیمت کالاها کاهش پیدا نمی‌کند؟

بسیاری قطعات لوازم یدکی خودرو فاقد گارانتی هستند

حاج باقری با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری قطعات لوازم یدکی خودرو فاقد گارانتی هستند خاطر نشان کرد: ما به عنوان فروشنده مجبوریم این اجناس را تهیه و نسبت به فروش آن اقدام کنیم. در صورتی که برخی از کالاها پس از خریداری دچار مشکل شود دربازه زمانی مشخص مشتری می‌تواند نسبت به مرجوع کردن آن کالا اقدام کند.

وی بیان کرد: اگر شرایطی فراهم شود که فروشندگان جنس بدون گارانتی را در اختیار مشتری قرار ندهند بسیار مطلوب است. در چنین شرایطی تولیدکنندگان و بازرگانان مجبور می‌شوند اجناس خود را گارانتی کنند.

حاج باقری اظهار کرد: در برخی موارد شاهد آن هستیم که اجناس تقلبی را در جعبه اجناس اورجینال قرار می‌دهند. در چنین شرایطی نه فروشنده و نه مشتری متوجه این اقدام نخواهند شد. ممکن است انتقال قطعات فیک و تقلبی به جعبه اجناس اصلی در بازار صورت گیرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *