قطعات خودرو

میراث سلیمانی برای سایپا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، اواخر هفته گذشته به صورت غیر منتظره جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با انتشار نامه ای از سمت خود کنار گیری کرد، پس از آن محمد علی تیموری سکان هدایت نارنجی پوشان جاده مخصوص را به دست گرفت. هرچند که یکی از نمایندگان مجلس دخالت وزیر صمت در عزل و نصب مدیران ارشد خودروسازی ها را عدم وجهه قانونی خوانده بود و وعده برخورد قانونی نیز داده بود، اما شاهد تغییرات مدیریتی در گروه خودروسازی سایپا بودیم.

شاید ایجاد این تغییرات را بتوان به فال نیک برای صنعت و بازار خودرو کشور در نظر گرفت، صنعتی که بیش از سه سال انتظار بهبود وضعیت را دارد. وضعیتی که اغلب میراث مدیران قبلی برای مدیران جدید واحدهای خودروسازی است.

در این گزارش به بررسی اقداماتی که باید محمدعلی تیموری برای بهبود میراث ماندگار از مدیرعامل قبلی انجام دهد، خواهیم پرداخت.

شنیده ها از جاده مخصوص حاکی از آن است که بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه خودروسازان دپو شده است، باتوجه به تیراژ دو واحد بزرگ خودروسازی احتمالا بیشتر از ۴۰ درصد این حجم متعلق به گروه خودروسازی سایپا است

تیموری چه در پیش دارد؟
گروه خودروسازی سایپا مدعی است که در هشت ماهه سال جاری موفق به تولید بیش از ۲۸۳ هزار دستگاه خودرو شده است. هر چند مشخص نیست چه مقدار از این آمار تجاری و چه مقدار مکانیکی است، بنابراین میراث مدیر قبلی تاکنون تولید این میزان از خودرو بوده است. اگر محمدعلی تیموری مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا صرفا به دنبال آمار و بسنده کردن به حجم تیراژ است، میراث به جامانده از مدیران قبلی که بازار خودرو را ملتهب کرده، نمی تواند بهبود دهد.

شنیده ها از جاده مخصوص حاکی از آن است که بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه خودروسازان دپو شده است، باتوجه به تیراژ دو واحد بزرگ خودروسازی احتمالا بیشتر از ۴۰ درصد این حجم متعلق به گروه خودروسازی سایپا است. دلیل اصلی خودروهای ناقص کمبود قطعاتی مانند ECU، ACU و سایر قطعات الکترونیکی است. البته این مشکل به دلیل چالش کمبود جهانی عدم تامین ریز تراشه ها ایجاد شده است.

باتوجه به سابقه فعالیت محمدعلی تیموری و تجربه و شناخت بیشتر وی نسبت به مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از صنعت خودروسازی، باید منتظر آن بود که حجم خودروهای ناقص به کمترین میزان خود برسد.

کیفیت که یکی دیگر از موارد بسیار مهم در صنعت خودروسازی بوده و در سال های اخیر مدیران ارشد صنعت مذکور، کمترین توجه را به آن داشتند، نیاز است که با دوره جدید مدیریت در گروه خودروسازی سایپا به این مهم توجه ویژه شود. تیموری کیفیت را نه تنها باید در قطعه سازان و زنجیره تامین دنبال کند، بلکه در بحث مونتاژ نیز باید این مساله را به صورت جدی پیگیری کند. در فضا مجازی گاهی ویدیوهایی منتشر می شود که گویا کارنامه کیفی گروه خودروسازی سایپا است.

فرمان سایپا با تیموری باید به کجا برود؟ |میراث سلیمانی برای نارنجی پوش ها

شفاف عمل کردن اصل موفقیت
محمدعلی تیموری باتوجه به اینکه در شرکت های تابعه گروه خودروسازی سایپا فعالیت داشته است، نسبت به اوضاع بدنه این گروه خودروسازی کاملا شناخت دارد. با این شناخت درگام نخست باید بکوشد شفافیت در بدنه سایپا ایجاد و احتمالا به وجود امضاهای طلایی برای قرار داد میان خودروساز و زنجیره تامین پایان دهد. در گام دوم برای تعیین مدیران خود در گروه خودروسازی سایپا، بدور از سهم خواهی های سیاسی و با توجه به صلاحیت و تخصص انتخاب انجام دهد. در گام سوم، حقوق مشتری را اولویت و به دنبال منافع سهامداران باشد. محمدعلی تیموری مدیرعامل جدید خودروسازی سایپا، باید برخلاف رویه جاری در صنعت خودرو به جای توقف یا تعلیق پروژه مدیران پیشین سایپا، طرح های آن ها را ادامه و سبب رشد این خودروسازی باشد.

هرچند که سیدجواد سلیمانی مدیرعامل برکنار شده این گروه خودروسازی، عمدتا طرح مدیران سابق را اجرا و به تولید رساند و ادعا تولید شاسی بلند دو دیفرانسیل را داشت، اما با گذشت یکسال از خبر مذکور از این خودرو وعده داده شده، خبری نشد.

فی التاخیر آفات
از زمان خداحافظی سید جواد سلیمانی از سایپا تاکنون مهم ترین بخش این خودروساز یعنی سازه گستر بدون مدیرعامل مانده است. سازه گستر پل ارتباطی میان زنجیره تامین با گروه خودروسازی سایپا است و نسبت به تعیین مدیرعامل این شرکت باید اقدام عاجل داشته باشد.

از آن سو تیموری وعده تولید اقتصادی محصولات سایپا و ایجاد ساختار جدید را داده است، ساختاری که باتوجه به شرایط فعلی شاید ایجاد آن بسیار چالش برانگیز باشد. این مدیرعامل جدید باید مطالبه گرانه از دولت درخواست حمایت برای توسعه تولید را داشته باشد، وزیر صمت وعده افزایش تولید ۱۰۰ هزار دستگاهی خودرو را تا پایان سال داده بود، تیموری به عنوان مدیرعامل دومین خودروساز کشور باید وزیر را نسبت به عدم افزایش این تیراژ در گروه خودروسازی سایپا توجیه کند.

تیموری اکنون باید تمام زنجیره تامین و انجمن های قطعه سازی را برای کاهش مشکلات اقتصادی و صنعتی سایپا فرابخواند. این مهم سبب می شود که این مدیر نسبت به میراثی که برای آن جامانده است بیشتر آشنا شود.

تیموری مدت مدیدی در شرکت سایپا دیزل فعالیت داشته است، در صنعت و بازار این شرکت خودروسازی نام خوشی ندارد

توجه تیموری به سایپا دیزل
تیموری مدت مدیدی در شرکت سایپا دیزل فعالیت داشته است، در صنعت و بازار این شرکت خودروسازی نام خوشی ندارد، مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا نسبت به تعهدات این خودروساز و ارائه خدمات پس از فروش باید نهایت دقت را داشته باشد. این شرکت در یک دهه گذشته سابقه قابل دفاعی از خود به جا نگذاشته است.

از آن سو تیموری باید به شرکت زامیاد نیز دقت کند، این شرکت سال گذشته پیش از تغییر مدیرعامل، شرکت سودهی به نظر می رسید. اما پس از تغییرات آن گروه دچار چالش های شده است.

یکسال فرصت
درپایان باید اشاره داشت که وزیر صمت باید به مدیران عامل جدید خودروسازی یکسال فرصت دهد تا اقدامات موثری انجام دهند. با گذشت یکسال باید کارنامه محمدعلی تیموری را بررسی کرد و در صورت عدم تحقق اهدافی که شعار داده بود، تصمیم به تغییر اتخاذ شود.

مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا باید طی یکسال، میراث سه سال گذشته را جبران و اعتماد مشتریان را نسبت به گذشته بهبود بخشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است