قطعات خودرو

طرحی برای توقف انتشار میکروپلاستیک‌ها، تایرهایی برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،میکروپلاستیک‌ها رایج‌ترین منبع آلودگی پلاستیکی هستند و تاثیر مخربی بر زمین دارند. ماهیت میکروپلاستیک‌ها به‌گونه‌ای است که تشخیص آنها با چشم غیرمسلح دشوار بوده اما فراتر از تصور بر زندگی دریایی تاثیرگذار هستند.

ماهیت سمی ‌میکروپلاستیک‌ها می‌تواند در زنجیره غذایی اختلال ایجاد کند، هرچند درباره اینکه این مواد موجب بروز برخی بیماری‌ها در انسان و دیگر جانداران می‌شود، تردید وجود دارد.با این حال منطق حکم می‌کند باید هر کاری را که ممکن است به مهار این ماده مخرب کمک کند، انجام دهیم. یک مطالعه جدید نشان داد آلودگی میکروپلاستیک هوابرد درحال تبدیل به یک مشکل بزرگ است و البته تایر خودروها یکی از موثرترین عوامل در این زمینه هستند. به‌گفته اندریاس استول، از محققان موسسه پژوهش هوایی نروژ، یک تایر معمولی در طول عمر خود حدود 4 کیلوگرم از وزنش را از دست می‌دهد.

البته این در شرایطی است که این آمار درباره خودروهای الکتریکی، بدتر است زیرا این خودروها به‌دلیل آنکه نسبت‌به همتایان خود مجهز به پیشرانه احتراق درونی سنگین‌تر هستند درنتیجه میزان فرسایش تایر و لنت ترمز در آنها بیشتر است.

بنابراین طراحی تایر به روشی که ذره میکروپلاستیک در محیط منتشر نکند، راه حلی است که موردتوجه پژوهشگران قرار گرفت. در همین‌زمینه تایر پیوربک نکسن (Pureback Nexen) با هدف پیشگیری از آلودگی هوای ناشی‌از فرسایش تایر معرفی شده است.

این تایر دوستدار محیط‌زیست، میکروپلاستیک‌ها را هنگام حرکت جدا و ذخیره می‌کند. ذرات پلاستیک که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند از بین آج‌های تایر پیوربک به سمت داخل کشیده شده و در یک کپسول مرکزی ذخیره می‌شوند.

دو طرف تایر از فولاد ساخته شده تا محفظه‌ای ایمن برای مواد جمع‌آوری‌شده ایجاد شود. به‌گفته طراحان، میکروپلاستیک‌های جمع‌آوری‌شده فشرده خواهند شد و در ایستگاه‌های شارژ هیدروژن با اتصال به سامانه هیدروژن‌دهی ذخیره می‌شوند.

تایر پیوربک‌نکسن با طراحی متمایز خود هم عملکرد خوبی ارائه می‌دهد و هم می‌تواند به رفع یکی از مشکلات جدی جهان کمک کند، البته از نظر ظاهری نیز گزینه‌ای جذاب محسوب می‌شود.

شیارهای تایر پیوربک و پوشش چرخ دارای سامانه روشنایی ال‌ای‌دی هستند. زمانی‌که تایر در حال جمع‌آوری میکروپلاستیک‌هاست، نور آبی و زمانی که کپسول جمع‌آوری مواد پرشده باشد، نور قرمز روشن می‌شود.

از این طریق، زمان دفع مواد سمی ‌در ایستگاه شارژ هیدروژن بعدی مشخص خواهد شد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است