قطعات خودرو

نبرد شاسی‌بلندهای نام‌آشنا، نیسان ایکس تریل یا کیا سورنتو؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، دو شاسی‌بلند هفت‌نفره مشهور و خوش‌نام بازار در نسخه‌های هیبریدی به مصاف هم رفته‌اند تا ببینیم کدام‌یک برای خانواده‌ها گزینهٔ بهتری خواهد بود.

 

برای برخی خریداران خودرو، گاهی پنج صندلی کافی نیست. نیسان ایکس‌تریل یکی از گزینه‌های مناسب برای این دسته افراد خواهد بود.

 

جدیدترین نسل این کراس‌اوور ژاپنی در نسخه‌های هفت و پنج‌نفره و یک نسخهٔ هیبریدی جدید هوشمندانه به بازار عرضه می‌شود تا برای حمل هفت نفر نیازی به سوزاندن بنزین زیادی نباشد. کیا سورنتو نیز همین فرمول را دنبال می‌کند.

 

کراس‌اووری هفت‌نفره با کابین جادار و قوای محرکهٔ هیبریدی. به‌عبارت‌دیگر، سورنتو در بازار اروپا یکی از رقبای اصلی ایکس‌تریل محسوب می‌شود اما آیا کراس‌اوور ژاپنی‌ها می‌تواند رقیب کره‌ای را مغلوب کند؟ در ادامه خواهیم فهمید.

 

 

نیسان ایکس‌تریل

ایکس‌تریل طی چهار نسل خود از یک شاسی‌بلند ۴×۴ آفرودی به یک کراس‌اوور شیک و امروزی تبدیل شده است که جذاب‌ترین تکنولوژی‌های کلاس خود را ارائه می‌کند. در تیپ بالا ردهٔ تکنا با قوای محرکهٔ هیبریدی e-Power و سفارش صندلی‌های ردیف سوم، قیمت این خودرو به ۴۵,۴۸۵ پوند می‌رسد.

ویژگی‌های فنی

هرچند ایکس‌تریل بدنهٔ جدیدی دارد اما زیر پوست آن نسخه‌ای ارتقاءیافته از همان پلت‌فرم نسل قبلی پنهان شده است و فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۶ میلی‌متری آن تقریباً با نسل قبلی یکسان است. خودروی آزمایشی ما از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری بنزینی توربو به همراه دو موتور الکتریکی (یکی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت در جلو و یکی با ۱۳۵ اسب بخار عقب) استفاده می‌کند اما پیشرانهٔ بنزینی به چرخ‌ها متصل نیست و صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور به شارژ باطری‌های ۲.۱ کیلووات ساعتی می‌پردازد. این یعنی رانندگی ایکس‌تریل بیشتر شبیه خودروهای تمام الکتریکی است. البته دو موتور الکتریکی هیچ‌گاه حداکثر قدرت خود را به‌صورت هم‌زمان ارائه نمی‌کنند و به همین دلیل خروجی ترکیبی آن‌ها ۲۱۰ اسب بخار است.

نیسان ایکس تریل

روی جاده

نیسان رفتار جاده‌ای آرام نسل قبلی خود را ادامه داده است اما این قوای محرکهٔ هیبریدی است که همه‌چیز را از راحتی گرفته تا پرفورمنس بهتر می‌کند. در رانندگی‌های شهری این سیستم هیبریدی واقعاً تجربهٔ رانندگی خودروهای الکتریکی را به ارمغان می‌آورد. ایکس‌تریل با پدال گازی که به درخواست‌های راننده سریع پاسخ می‌دهد، خودروی فوق‌العاده آسانی برای رانندگی‌های نرم و آرام در سرعت‌های پایین است. البته هنگامی‌که پیشرانه بنزینی برای شارژ باطری‌ها در حالت سلو کار می‌کند، می‌تواند صدای یکنواخت و آزاردهنده‌ای داشته باشد اما به‌طورکلی چندان مزاحم نخواهد بود. ایکس‌تریل همچنین در سرعت‌های پایین بسیار کم‌مصرف است به‌گونه‌ای که ما در رانندگی‌های ترکیبی درون‌شهری و برون‌شهری مصرف ۷ لیتری را ثبت کردیم.

نیسان ایکس تریل

این ماشین ترمزهای خوبی دارد و در پیچ‌ها پایدارتر و محکم‌تر از کیا عمل می‌کند و به همین دلیل، برای یک خودروی هفت‌نفره کنترل و هندلینگ شگفت‌آوری دارد. فرمان خودرو وزن و پاسخگویی مناسبی دارد و با میزان مناسبی چسبندگی، بدون بادی‌رول بیش‌ازحد پیچ‌ها را پشت سر می‌گذارد. سواری ایکس‌تریل می‌تواند روی آسفالت نامناسب کمی خشن شود اما در مواجهه با دست‌اندازهای بزرگ نسبتاً نرم عمل می‌کند. به لطف شتاب قدرتمند و یکنواخت ایکس‌تریل، رسیدن به سرعت‌های بزرگراهی آسان خواهد بود و خودرو دو ثانیه زودتر از سورنتو از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. موتورهای الکتریکی کراس‌اوور نیسان اما صدای نالهٔ بلندتری نسبت به رقیب کره‌ای داشته و سروصدای جاده نیز کمی بیش از انتظار ما بود.

نیسان ایکس تریل

کارایی

برای اکثر خریداران، ایکس‌تریل به‌اندازهٔ کافی جادار خواهد بود ولی در این مقایسه رقیب کره‌ای برتری جزئی داشته و هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها کمی جادارتر است. البته در ایکس‌تریل سرنشینان ردیف دوم جایی برای گلایه نخواهند داشت زیرا هنگامی‌که این صندلی‌ها در عقب‌ترین حالت خود قرار گیرند فضای زانو کمی بیشتر از سورنتو خواهد بود. صندوق بار این خودرو نیز از لحاظ حجم چه در حالت پنج‌نفره و چه هفت‌نفره کوچک‌تر از رقیب است اما فرمی مربعی دارد. بااین‌حال، بارگیری در ایکس‌تریل به دلیل ارتفاع بلند سپر عقب و لبهٔ صندوق کمی ناخوشایند خواهد بود.

نیسان ایکس تریل

 

 

کیا سورنتو

خودرویی که در اینجا می‌بینید تیپ سوم سورنتو است. هنگامی‌که برای این تیپ قوای محرکهٔ هیبریدی سفارش داده شود، قیمت آن به ۵۰,۹۹۵ پوند می‌رسد که گران‌تر از ایکس‌تریل است ولی کراس‌اوور کیا در قبال این قیمت بسیار مجهز بوده و از تجهیزات فراوانی بهره می‌برد.

 

 

ویژگی‌های فنی

سورنتوی آزمایشی ما هم مثل ایکس‌تریل، از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند. این سیستم از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی توربو به همراه یک موتور الکتریکی ۸۶ اسب بخاری تشکیل شده اما قوای محرکهٔ سورنتو معمولی‌تر از نیسان بوده و موتور بنزینی مستقیماً به چرخ‌ها نیرو می‌دهد. در این خودرو، پیشرانهٔ بنزینی در کنار موتور الکتریکی کار می‌کند و در صورت نیاز به شتاب قوی‌تر، نیروی اضافی ارائه می‌کند. انرژی موردنیاز موتور الکتریکی سورنتو توسط یک پکیج باطری ۱.۴۹ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که زیر صندلی جلو نصب شده و هم از طریق سیستم احیای انرژی ترمزها و هم پیشرانهٔ بنزینی شارژ می‌شود درحالی‌که انتقال نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

کیا سورنتو

روی جاده

کیا کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از ایکس‌تریل است و این را روی جاده نشان می‌دهد. این حس در سرعت‌های پایین شروع می‌شود یعنی جایی که قوای محرکهٔ سورنتو بلافاصله اشتیاق و سرزندگی کمتر خود نسبت به رقیب را بروز می‌دهد. در این خودرو پیشرانهٔ بنزینی باید بیشتر کار کند و در این حالت سورنتو پرسروصداتر از ایکس‌تریل خواهد بود. سواری خودرو نیز سفت‌تر از نیسان است اما لاستیک‌های فاق بلند خودروی آزمایشی ما روی دست‌اندازهای کوچک شهری عملکرد خوبی داشتند. فرمان نیز سبک است که مانور دادن در مکان‌های تنگ را نسبتاً آسان می‌کند. جایی که سورنتو بیشتری فاصله را با رقیب دارد اما جاده‌های پیچ‌درپیچ است زیرا هرچند خودرو در پیچ‌ها رفتار منضبطی دارد اما احساس تنبلی خواهد داشت. فرمان کند است و شاسی احساس سنگینی دماغه را دارد هرچند که میزان چسبندگی قابل‌قبول است.

کیا سورنتو

علاوه بر این، در سورنتو روی مسیرهای مواج شاهد بادی‌رول زیادی هستیم. هنگام شتاب گیری‌های شدید، پیشرانهٔ بنزینی خشن و ناخوشایند می‌شود و صدای موتور بیشتر از نیسان به گوش می‌رسد زیرا ترکیب یک پیشرانهٔ ضعیف و بدنهٔ سنگین‌تر یعنی اگر خواهان سرعت و شتابی مشابه ایکس‌تریل باشید باید پدال گاز را بیشتر فشار دهید. در بزرگراه هنگامی‌که سرعت به بیش از صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد بیشترین صدایی که به گوش می‌رسد سروصدای باد است. این صدا آن‌قدر زیاد است که دیگر متوجه صدای پیشرانه نخواهید شد. بااین‌حال، سورنتو خودرویی پایدار و مطمئن است و در سرعت‌های بالا مصرف سوخت بسیار نزدیکی به ایکس‌تریل دارد هرچند که مجموعاً کمی بنزین بیشتری می‌سوزاند.

کیا سورنتو

کارایی

سورنتو خودروی بزرگ‌تری است و این موضوع در قسمت فضای صندوق بار خود را نشان می‌دهد. در ردیف دوم، صندلی‌های کیا به‌اندازهٔ رقیب جادار است و به لطف قابلیت کشویی صندلی‌ها، سرنشینان می‌توانند فضای پای صندلی‌های ردیف سوم و دوم را کم‌وزیاد کنند. صندوق بار خودرو هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی تنها ۱۷۹ لیتر ظرفیت دارد که فقط برای چند کیسهٔ خرید کافی خواهد بود اما با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم این رقم به ۶۰۸ لیتر می‌رسد که ۱۷۸ لیتر از نیسان بیشتر است. حجم کلی فضای بار سورنتو با خواباندن هردو ردیف صندلی عقب ۱۹۹۶ لیتر خواهد بود.

کیا سورنتو

 

نتیجه

مقام اول: نیسان ایکس‌تریل

نقاط قوت: قوای محرکهٔ هیبریدی نرم، کابین هوشمندانه، تنظیم خوب شاسی

نقاط ضعف: سروصدای جاده، صندلی‌های ردیف سوم کوچک، سواری کمی سفت

نیسان ایکس‌تریل پیروز این رقابت است. یکی از دلایل این پیروزی ارزش عالی در برابر قیمت است اما فراتر از این، دلایل زیادی برای تحسین کراس‌اوور نیسان وجود دارد. ایکس‌تریل هندلینگ خوبی دارد، پیشرانهٔ هیبریدی آن نرم‌تر از سورنتو است و از کابین خوش‌ساختی بهره می‌برد؛ بنابراین، هرچند این خودروی بی‌نقصی نیست اما آن‌قدر خوب هست که بتواند کیا را مغلوب کند.

مقام دوم: کیا سورنتو

نقاط قوت: کابین جادار، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مناسب، گارانتی طولانی

نقاط ضعف: هندلینگ ضعیف، پیشرانهٔ بنزینی خشن، قیمت گران‌تر

برای کسانی که به کراس‌اووری با ظرفیت حمل هفت نفر برای اکثر اوقات نیاز دارند سورنتو همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها است. محل قرارگیری صندلی‌های عقب این خودرو عالی است و نقاط ایزوفیکس فراوان آن را به انتخابی عالی برای خانواده‌های جوان تبدیل می‌کند اما سورنتو در بسیاری زمینه‌های دیگر در پس رقیب ژاپنی قرار می‌گیرد. سورنتو در پرفورمنس و مصرف سوخت در حد ایکس‌تریل نیست و در جاده خودرویی بسیار بزرگ‌تر احساس می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی
نیسان ایکس‌تریل کیا سورنتو

 

پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری I3 توربو ۱.۶ لیتری I4 توربو

 

موتور الکتریکی دو موتوره تک موتوره

 

قدرت ۲۱۰ اسب بخار ۲۳۰ اسب بخار

 

گشتاور ۵۲۵ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر

 

گیربکس تک سرعته ۶ سرعته اتوماتیک

 

محور محرک چهارچرخ چهارچرخ

 

شتاب صفرتاصد ۷.۰ ثانیه ۹.۰ ثانیه

 

حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت ۱۹۵ کیلومتر/ساعت

 

مصرف سوخت ۵.۵ لیتر ترکیبی ۶.۱ لیتر ترکیبی

 

تولید آلایندگی ۱۴۵ گرم/کیلومتر ۱۶۸ گرم/کیلومتر

 

ظرفیت باک ۵۵ لیتر ۶۷ لیتر

 

طول ۴,۶۸۰ میلی‌متر ۴,۸۱۰ میلی‌متر

 

عرض ۱,۸۴۰ میلی‌متر ۱,۹۰۰ میلی‌متر

 

ارتفاع ۱,۷۲۵ میلی‌متر ۱,۷۰۰ میلی‌متر

 

فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۶ میلی‌متر ۲,۸۱۵ میلی‌متر

 

وزن خالص ۱۸۸۶ کیلوگرم ۲۰۰۶ کیلوگرم

 

حجم صندوق بار ۱۲۰ تا ۴۸۵ لیتر ۱۷۹ تا ۶۰۸ لیتر

 

دایرهٔ چرخش ۱۱.۱ متر ۱۱.۶ متر

 

قیمت پایه ۴۵,۴۸۵ پوند ۵۰,۹۹۵ پوند

 

قیمت تست‌شده ۴۶,۰۶۰ پوند ۵۰,۹۹۵ پوند

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *