قطعات خودرو

نحوه نوشتن قولنامه ماشین

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، نوشتن قولنامه ماشین، شامل 5 بخش مختلف است که در ادامه، هرکدام از آنها را به طور خلاصه، توضیح می‌دهیم.

نوشتن مشخصات افراد در قولنامه ماشین

اولین بخش در نوشتن قولنامه ماشین، ذکر مشخصات فردی برای طرفین معامله است. به این معنی که هم باید مشخصات شخص فروشنده خودرو و هم باید مشخصات شخص خریدار خودرو، در متن قولنامه ذکر گردد. برای نوشتن این مشخصات، حتما از روی شناسنامه یا کارت ملی افراد باید استفاده شود و صرفا نمی‌توان به حرف‌ها و شنیده‌های فروشنده/خریدار اکتفا کرد! علاوه بر مشخصات هویتی افراد، در این قسمت باید شماره تلفن و همچنین نشانی طرفین معامله را هم در متن قولنامه ماشین، بیاورید.

نوشتن مشخصات خودرو در قولنامه ماشین

دومین بخش در نوشتن قولنامه ماشین، ذکر مشخصات فنی برای خودروی مورد معامله است. این مشخصات، شامل نام، مدل و سال تولید خودروست. اگر به جزییات کارت ماشین دقت کنید، نام برند خودرو را تحت عنوان «سیستم خودرو» نوشته‌ شده است. حتما دقت کنید که رنگ خودرو و شماره پلاک خودرو هم باید در قولنامه ماشین، بیاورید. اما علاوه بر این موارد، دو مورد دیگر را هم باید به متن قولنامه ماشین اضافه کنید که عبارتند از شماره شاسی و شماره موتور. هر دوی این موارد در سند مالکیت وسیله نقلیه (برگه سبز ناجا) ذکر شده است.

نوشتن قیمت خودرو در قولنامه ماشین

سومین بخش در نوشتن قولنامه ماشین، مربوط قیمت معامله خودروست که هم باید بصورت عددی و هم باید بصورت حروفی، در قولنامه ماشین آورده شود. دلیل این دو نوع نوشتن، این است که در صورت بروز اشتباه در یکی از آنها، بتوان به دیگری استناد کرد. مثلا اگر قیمت خودرو معادل «100 میلیون تومان» باشد، باید بصورت «یک میلیارد ریال» هم نوشته شود. با این روش، حتی اگر یک صفر به اعداد اضافه شود (عمدا یا سهوا)، می‌توان به عبارت حروفی استناد کرد.

اگر مبلغ مورد توافق طرفین معامله، در یکجا و مثلا در یک فقره چک، به فروشنده پرداخت می‌شود، باید تمام جزییات آن چک شامل شماره چک، تاریخ چک و … در متن قولنامه ماشین ذکر گردد. همچنین اگر بخشی از مبلغ معامله، بصورت نقدی و مابقی نیز در آینده قرار است به فروشنده پرداخت شود یا اقساطی پرداخت شود، باید تمام جزییات شامل زمان پرداخت و نحوه پرداخت آن، در قولنامه آورده شود.

نوشتن وضعیت خودرو در قولنامه ماشین

چهارمین بخش در نوشتن قولنامه ماشین، نوشتن وضعیت ظاهری و باطنی خودرو در متن قولنامه است. مثلا اگر خودرو دارای ایرادات ظاهری و تصادفی است، باید تمام آنها در متن قولنامه ماشین ذکر گردند. همچنین اگر خودرو دارای نقص فنی است، باید تمام مشکلات فنی در متن قولنامه ماشین آورده شوند. دقت کنید که اگر موردی از قلم بیفتد و ذکر نشود، می‌توان با همان مورد نگفته، برای فسخ قولنامه ماشین، اقدام حقوقی کرد.

نوشتن شرایط معامله در قولنامه ماشین

پنجمین و آخرین بخش مهم در نوشتن قولنامه ماشین، شرایط و تعهدات طرفین معامله نسبت به یکدیگر است. شما باید مشخص کنید که در چه شرایطی، طرفین معامله (خریدار یا فروشنده خودرو) می‌توانند معامله ماشین را فسخ کنند. باید مشخص کنید که اگر مشکلی در زمان یا مشکی در نحوه پرداخت مبلغ خودرو از طرف خریدار بوجود آمد، چه اتفاقی می‌افتد. باید مشخص کنید که اگر فروشنده، مدارک یا اسناد موردنیاز را در اختیار خریدار قرار ندهد، چه اتفاقی می‌افتد. باید مشخص کنید که اگر بعد از پایان معامله ماشین، مشکلی به لحاظ قانونی یا به لحاظ فنی برای خودروی موردمعامله رخ دهد، چه اتفاقی می‌افتد.

خطرات نوشتن قولنامه ماشین دستی

منظور از قولنامه ماشین دستی، سندی است که بصورت دست‌نویس میان خریدار و فروشنده تنظیم شده باشد. کارشناسان حقوقی، توصیه اکید دارند که نوشتن قولنامه ماشین نباید بصورت دستی انجام شود. چراکه به عنوان مثال، اگر متن دست‌نویس، دارای خط خوردگی باشد یا خوانا و واضح نباشد، می‌توان اصالت آنرا براحتی زیرسوال برد. ضمن اینکه امکان تغییر محتوا یا اضافه و کم‌کردن محتوا در قولنامه ماشین دستی، همواره وجود دارد.

به همین دلیل، نوشتن قولنامه ماشین باید در مراکز قانونی و مورد اطمینان طرفین انجام شود. این مراکز یا می‌تواند نمایشگاه ماشین باشند یا می‌تواند دفاتر ثبت اسناد رسمی باشند. اگر به قوانین و شرایط نوشتن قولنامه ماشین، آشنایی کافی ندارید، حتما قبل از امضای قولنامه ماشین، از مشورت کارشناس حقوقی کمک بگیرید.

دانلود نمونه قولنامه ماشین WORD

اگر به دنبال نمونه قولنامه ماشین با فرمت WORD هستید، فایل زیر می‌تواند راهنمای خوبی برای‌تان باشد. توجه داشته باشید که این نمونه قولنامه ماشین، صرفا جنبه اطلاع‌رسانی داشته و شرایط، مواد، تبصره و سایر جزییات آن، باید مورد تایید خریدار و فروشنده باشد.

دانلود نمونه قولنامه ماشین PDF

برای دانلود نمونه قولنامه ماشین با فرمت PDF نیز می‌توانید از فایل زیر استفاده کنید. مجددا یادآوری می‌کنیم که این فایل، صرفا برای آشنایی بوده و ضروری است که محتوای قولنامه ماشین، توسط طرفین معامله خودرو، تایید گردد.

دانلود نمونه قولنامه ماشین فرمت PDF

دانلود نمونه مبایعه ماشین فرمت PDF

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *