قطعات خودرو

نگاهی به قیمت خودرو در سال ۱۳۷۰؛ تصویری دردناک از اقتصاد ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، در حالی که قیمت ماشین های داخلی و وارداتی در حال حاضر در ایران سر به فلک کشیده است، در ادامه نگاهی به قیمت خودرو در سال ۱۳۷۰ خواهیم داشت.

 

با نوسانات ارز و عوامل دیگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بازار خودرو در ایران شوکی دیگر به خود دید. از آن زمان تاکنون افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو محل بحث همه شده است؛ از مشتریان عادیِ جویای خودرو تا فعالان و کارشناسان. حالا به‌رسم همیشه، می‌توان نگاهی به قیمت‌های سال‌ها یا دهه‌های گذشته داشت تا متوجه سیر نزولی قدرت خرید مردم به‌مرور زمان شد. در ادامه قیمت خودروهای مختلف، از سواری تا وانت در سال ۱۳۷۰ را مرور می‌کنیم.

 

 

قیمت خودرو در سال ۱۳۷۰، نماد افت اقتصادی شدید ظرف دو دهه 

رنو 5 - قیمت خودرو در سال ۱۳۷۰ در ایران

در حالی که امروزه حتی قیمت خودروهای داخلی امثال پژو ۲۰۷ به ۱ میلیارد تومان رسیده، مردم در دهه ۷۰ شمسی با حدود ۱۰ میلیون تومان می‌توانستند صاحب یک مرسدس بنز ۲۳۰ اتاق جدید مدل ۱۹۹۱ شوند. در آن زمان رنو ۵ صفر کیلومتر صادراتی با قیمت ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان، پیکان با قیمت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و پژو ۴۰۵ با قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جزو گزینه‌های ارزان‌تر موجود در بازار کشور بودند. تویوتا کرونا ۱۶۰۰، بی ام و ۵۱۸ مدل ۱۹۹۱ و مرسدس بنز ۲۳۰ اتاق جدید هم برخی از خودروهای خارجی لوکس‌تری بودند که با قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان در دسترس قرار داشتند.

 

 

این‌که مرسدس بنز ۲۳۰ مدل ۱۹۹۱ با قیمت زیر ۱۰ میلیون تومانی گران‌ترین خودرو بازار در سال ۱۳۷۰ بود باعث تعجب هر کسی است. در آن زمان سقف قیمت از ۱۰ میلیون عبور نمی‌کرد، اما حالا ۱ میلیارد تومان قیمت پایه خیلی از اتومبیل‌ها شده است؛ اتومبیل‌هایی که سال‌ها از چرخه عمر مفیدشان می‌گذرد و حالا باید جای خود را به نسل‌های جدید بدهند. همین را می‌توان نشانه‌ای واضح از افزایش شدید تورم و کاهش قدرت خرید بر شمرد.

قیمت خودرو در ایران در آبان سال ۱۳۷۰
نام خودرو قیمت به تومان
رنو ۵ صفر کیلومتر صادراتی ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان
وانت مزدا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومن
تویوتا کرونا ۱۶۰۰ سی‌سی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
بنز ۲۳۰ اتاق جدید مدل ۱۹۹۱ ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
بی ام و ۵۱۸ مدل ۱۹۹۱ ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
میتسوبیشی گالانت جی تی آی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
پیکان ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ مونتاژ ایران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ مونتاژ خارج ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *