قطعات خودرو

نگاهی به وضعیت کنونی بازار خودرو در ترکیه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، فروش خودروهای برقی در بازار خودرو ترکیه با رشدی ۲۳۴.۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، به هزار و ۷۳ دستگاه رسید. در همین مدت خودروهای هیبریدی نیز افتی ۱۷.۱ درصدی را در فروش خود تجربه کردند و در مجموع ۱۱ هزار و ۲۲۷ دستگاه از این خودروها به فروش رسید.

این در حالی است که براساس داده‌های منتشر شده از سوی انجمن توزیع‌کنندگان خودرو دربازار خودرو ترکیه، در سه ماهه نخست فروش کلی خودروهای سبک و سنگین در این کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل با افتی ۲۳.۵ درصدی مواجه بود و در این مدت مجموعا ۱۵۲ هزار و ۵۰ دستگاه خودروی جدید در این کشور به فروش رسید.

وضعیت بازار

وقتی بازار خودرو ترکیه را براساس موتور مورد استفاده در خودروها مورد بررسی قرار می‌دهیم کاهش فروش خودروهای دیزلی که تولیدشان کاهش پیدا کرده و قرار است به تدریج از بازار حذف شوند، کاملا مشهود است.

نسبت به سال‌های گذشته خودروسازان خودروهای دیزل کمتری را به بازار عرضه می‌کنند و در نتیجه اصلی‌ترین عامل در کاهش فروش خودروهای گازوئیل‌سوز به همین مساله مرتبط است. همچنین در این مدت بازار خودرو در ترکیه شاهد کاهشی قابل ملاحظه در فروش خودروهای گازسوز و هیبریدی بوده است.

 

از سوی دیگر فروش خودروهای برقی که انتظار می‌رود در آینده، جایگزین خودروهای با موتورهای درون‌سوز شوند، به روند صعودی سال‌های اخیر خود ادامه داده است.

در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، ۹۸ هزار و ۱۰۰ خودروی بزنین‌سوز، ۳۷ هزار و ۷۲۶ خودروی دیزل، ۱۳ هزار و ۵۳۷ خودروی هیبرید، ۶ هزار و ۷۸۹ خودروی گازسوز و ۳۱۲ خودروی برقی فروخته شده بود.

سه ماه نخست سال جاری، فروش خودروهای بنزین سوز ۱۴.۶ درصد، فروش خودروهای دیزل ۵۲.۴ درصد و فروش خودروهای هیبریدی ۱۷.۱ درصد کاهش را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کردند.

این دوره تنها فروش خودروهای برقی نسبت به سال قبل شاهد روندی صعودی بوده است.

سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ سهم خودروهای دیزل در بازار خودرو ۲۴.۱ درصد بود، اما امسال این سهم به ۱۵.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

در دوره مذکور، سهم بازار خودروهای بنزین‌سوز از ۶۲.۷ درصد به ۷۱.۷ درصد افزایش یافته‌، در حالی‌که سهم بازار خودروهای گازسوز از ۴.۳ درصد به ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

استقبال از خودروهای برقی

در همین حین ترکیه به تلاش خود برای گذرا به سمت خودروهای الکتریکی ادامه می‌دهد. اخیرا رویه‌ها و قوانین مشخص در مورد تاسیس واحدها و جایگاه‌های شارژ به تصویب رسیده و خبر انجام عملیات‌های مربوط به توسعه شبکه‌ها و ایستگاه‌های شارژ و همچنین تامین خدمات مربوط به شارژ خودروهای برقی توسط رسانه‌های این کشور منتشر شده است.

براساس قانون خدمات شارژ خوروهای برقی که توسط نشریه رسمی وزارت نیروی این کشور منتشر شده، عملیات‌های مربوط به شبکه‌ شارژ خودروهای برقی در این کشور زیر نظر همین وزارتخانه صورت خواهد گرفت و گواهی مربوط به ایستگاه‌های شارژ تحت هیچ عنوانی قابل انتقال نخواهد بود.

قرار است اپراتور شبکه شارژ در این کشور طی ۶ ماه از زمان اجرایی شدن قانون، شبکه‌ای متشکل ار دست‌کم ۵۰ ایستگاه و جایگاه شارژ را دست‌کم در ۵ ناحیه مختلف این کشور افتتاح کند. در عین حال مصطفا وارناک وزیر صنعت و فناوری ترکیه اخیرا در یک سخنرانی از اختصاص یافتن ۳۰۰ میلیون لیر ترکیه (معادل ۲۰.۳۳ میلیون دلار) برای تاسیس بیش از هزار و پانصد ایستگاه شارژ سریع در سراسر ترکیه خبر داده است.

توقف قریب‌الوقوع تولید خودرو

براساس گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر، این احتمال وجود دارد که خودروسازان ترکیه‌ای، به خاطر مشکلات مربوط به زنجیره تامین که از قرنطینه دوباره در چین ناشی می‌شود، در ماه‌های مه و ژوئن مجبور به توقف خط تولیدها خود شوند.

در ماه آوریل بسیاری از کارخانه‌ها در شانگهای تولید خود را متوقف کردند، در حالی‌که توقف فعالیت در بنادر نیز به بدتر شدن مشکلات زنجیره تامین دامن زد.

خودروسازان در ترکیه که از قبل با مشکلاتی همچون کمبود ریزتراشه‌ها و مواد اولیه روبه‌رو بودند، با دقت در حال بررسی بهبود شرایط در چین هستند و این طور که کارشناسان خودروی این کشور می‌گویند تابستانی سخت در انتظار خودروسازان ترکیه‌ای است.

خودروسازانی که در ترکیه مشغول به تولید هستند از جمله رنو، توفاس و هیوندای بیش از سایر خودروسازان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، هرچند گفته می‌شود که تویوتا هم وضع چندان مطلوبی ندارد. ماه گذشته نیز رنو در ترکیه مجبور شده بود برای مدتی کوتاه تولید خود را به خاطر کمبود ریزتراشه‌ها متوقف کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است