قطعات خودرو

نگاه نزدیک به ابرخودروی ۴ صندلی کونیگزگ جمرا با موتور V8

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، هایپرکار خلاقانه کونیگزگ جمرا، سه سال پیش به‌عنوان یک ابرخودروی مفهومی با چهار صندلی رونمایی شد. اکنون وقت آن رسیده که این خودرو راهی خیابان شود.

 

زمانی که مدل اولیه کونیگزگ جمرا معرفی شد، پیشرانه سه سیلندر ۲ لیتری ۵۹۰ اسبی و سیستم هیبریدی آن با سه موتور برقی مجزا با قدرت ۵۰۰ اسب بخار که در مجموع ۱۷۰۰ اسب بخار نیرو و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور که قابل افزایش تا ۱۱ هزار نیوتن متر نیز بود، بیش از هر چیزی جلب‌توجه می‌نمود.

امسال نسخه به‌روز شده با موتور سه سیلندر و یک موتور الکتریکی که مجموعاً ۱۴۰۰ اسب بخار خروجی دارند، جایگزین پیشرانه اولیه شد.

اما نسخه V8 با موتوری غول‌پیکر و ۵.۰ لیتری توئین توربو برگرفته از مدل جسکو داستان دیگری دارد. قراردادن این موتور در محفظه‌ای که برای موتور کوچک سه سیلندر تدارک دیده شده بود، دشوار و چالش‌زا بود؛ بنابراین مهندسان این شرکت سوئدی به سراغ بازطراحی سیستم‌های اگزوز، خنک‌کاری و سایر اجزا رفتند. این تغییرات در طراحی علاوه بر بهبود ایمنی، باعث افزایش فضای صندوق بار هم شده است. خروجی این موتور با سوخت E85 به ۲۳۰۰ اسب بخار می‌رسد و با یک گیربکس ۹ سرعته خودکار جفت می‌شود.

 

 

باوجود یک موتور V8 و یک موتور الکتریکی، تعلیق قابل‌تنظیم الکترونیکی ارتفاع، چهار چرخ محرک، فرمان‌پذیری چهار چرخ و تجهیزات مختلف، این خودرو به‌واسطه شاسی مونوکوک فیبرکربنی چندان هم سنگین‌وزن نیست و با تمام مایعات و سوخت ۱۹۰۰ کیلوگرم جرم دارد. به‌عنوان مقایسه، وزن نسل دوم مرسدس AMG GT که اخیراً معرفی شده، ۱۹۷۰ کیلوگرم است. جمرا یک باک سوخت ۱۵۰ لیتری دارد و اگر باتری آن هم کاملاً شارژ باشد، می‌تواند به برد حداکثر ۱۰۰۰ کیلومتری برسد. حداکثر سرعت ادعا شده این مدل، ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز کمتر از ۱.۹ ثانیه خواهد بود.

جمرا مملو از امکانات رفاهی است. از اپل carplay تا شارژرهای بی‌سیم و نمایشگرهای بزرگ لمسی، سیستم صوتی ممتاز با ۱۱ بلندگو، مرورگر وب و سیستم اطلاعات و سرگرمی برای سرنشینان جلو و عقب، تا جالیوانی و جا فنجانی‌های سرد و گرم شونده و ایزوفیکس برای صندلی کودک که باعث می‌شوند این ابرخودرو را یک محصول خانوادگی بدانیم.

به گفته کریستین فون کونیگزگ، خودروهای پیش‌تولیدی طی ۶ تا ۸ ماه آینده تولید می‌شوند و نهایتاً نسخه‌های سفارش مشتریان از اواخر سال ۲۰۲۴ به آنها تحویل خواهند شد. تعداد تولید کونیگزگ جمرا به ۳۰۰ دستگاه محدود شده و قیمت پایه آن نیز از ۱.۷ میلیون دلار شروع می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *