قطعات خودرو

هفت اصل ضروری صادرکات

رانندگی با ماشین یکی از مسائل مهم در زندگی افراد است که شرط لازم برای انجام آن در سراسر جهان، اخذ گواهینامه خواهد بود.

در ایران، متقاضی برای دریافت گواهینامه باید در آموزشگاه ثبت نام کرده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، آزمون آئین‌نامه و آزمون عملی رانندگی را با موفقیت پشت سر بگذارد تا در نهایت گواهینامه رانندگی خود را اخذ کند.

بدون تردید، آزمون عملی به عنوان دشوارترین مرحله مطرح می‌شود که متقاضی باید با حفظ خونسردی، رعایت قوانین و اصول رانندگی و مهارت خود، در آزمون عملی رانندگی سربلند شود. یکی از نکات مهم در رانندگی و آزمون عملی، مراحل قبل از روشن کردن ماشین است که اصطلاحا به صورت مخفف در آموزش رانندگی به آن صکادرات یا صادرکات گفته می‌شود.

رانندگی با ماشین
صکادرات یعنی چی؟
واژه صکادرات در واقع از به هم چسباندن حروف اول کار‌هایی که راننده باید پیش از روشن کردن خودرو انجام دهد، به‌وجود آمده است تا متقاضی به آسانی مراحل را به ترتیب به خاطر بسپارد؛ زیرا رعایت یا رعایت نکردن مراحل قبل از روشن کردن ماشین، می‌تواند به راحتی منجر به قبولی یا مردود شدن متقاضی در آزمون عملی رانندگی شود. در ادامه هر مرحله را مطابق حروف کلمه صکادرات به صورت مختصر بیان می‌کنیم:

ص (صندلی) = تنظیم صندلی
ک (کمربند ایمنی) = بستن کمربند ایمنی
آ (آینه‌ها) = تنظیم آینه‌ها
د (دنده) = بررسی خلاص بودن دنده
ر (راهنما و روشن کردن خودرو) = استارت زدن و روشن کردن راهنما
آ (آمادگی برای حرکت) = آماده کردن اتومبیل جهت حرکت (دنده)
ت (ترمز) = خواباندن ترمز دستی
این نکته را در نظر بگیرید که طبق قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، به منظور مراقبت و حفاظت بیشتر از راننده در برابر حوادث قبل از حرکت مانند آتش سوزی ناگهانی خودرو، بستن کمربند ایمنی به پس از استارت خوردن ماشین موکول شده است؛ از این‌رو واژه مخفف مراحل قبل از روشن کردن اتومبیل از صکادرات به شکل صادرکات در آمده است. آشنایی با مراحل قبل از روشن کردن ماشین
مراحل قبل از روشن کردن خودرو، صکادرات یا صادرکات به شرح زیر است:

ص (صندلی)
بدون شک برای ایجاد تسلط بیشتر راننده نسبت به جاده، تنظیم صحیح صندلی الزامی است؛ از این‌رو قبل از روشن کردن ماشین، باید صندلی را تنظیم کنید تا با توجه به قد و فیزیک بدنی، تسلط بهتری بر پدال‌ها، دنده و فرمان داشته باشید.
ک (کمربند ایمنی)
همانطور که اشاره شد، بر اساس جدیدترین دستورالعمل راهنمایی و رانندگی به منظور حفظ جان راننده از اتفاقات ناگهانی، بستن کمربند ایمنی به بعد از روشن شدن اتومبیل موکول شده است اما نحوه صحیح بستن کمربند ایمنی بدین صورت است که باید سگک کمربند را با دست راست بکشید و پس از عبور دادن از شانه چپ، آن را در قفل کمربند قرار دهید.

کمربند ایمنی

آ (آینه‌ها)
تنظیم آینه بر اساس شرایط فیزیکی از دیگر مراحل قبل از روشن کردن ماشین است که در آن باید تمامی آینه‌های خودرو را به دقت تنظیم کرد تا میدان دید کافی برای پیشگیری از خطرات احتمالی و تصادفات رانندگی فراهم شود. لازم به ذکر است که برای ایجاد میدان دید بیشتر، بهتر است که آینه‌های کناری به‌گونه‌ای تنظیم شوند که بدنه خودرو در آن‌ها دیده نشود.
د (دنده)
مرحله بعدی صکادرات به خلاص کردن دنده اتومبیل مربوط می‌شود که در آزمون عملی رانندگی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا رعایت نکردن همین موضوع به ظاهر کم ارزش، می‌تواند سبب مردود شدن شما در آزمون گواهینامه شود.
ر (راهنما و روشن کرده خودرو)
در این مرحله باید با چرخاندن سوئیچ در وضعیت استارت، خودرو را روشن کنید. لازم به ذکر است که در صورت نیاز، به روشن کردن چراغ‌ها اقدام کرده و حتما راهنمای جهتی که قصد دارید از آن سمت از حالت پارک خارج شوید را بزنید.
آ (آمادگی برای حرکت)
آماده شدن برای حرکت، یکی از مراحل قبل از روشن کردن ماشین است که باید در این مرحله، دنده را در حالت یک قرار داده و با نگاه کردن به آینه، موقعیت خودرو و اطراف آن را بسنجید تا مشکلی برای حرکت وجود نداشته باشد.
ت (ترمز دستی)
مرحله آخر صکادرات یا مراحل قبل از روشن کردن ماشین، خواباندن ترمز دستی است که پیش از فشردن پدال گاز و حرکت خودرو باید آن را بخوابانید. این نکته را در نظر بگیرید که پس از خواباندن ترمز دستی، کلاچ را کمی بالا نگه دارید و همزمان پدال گاز را به آرامی فشار دهید تا خودرو شروع به حرکت کند. همچنین رعایت حق تقدم خودرو‌های در حال حرکت الزامی است.
منبع: توربومگ

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است