قطعات خودرو

واردات خودرو به ایجاد رقابت و بهبود کیفیت محصولات داخلی کمک می‌کند

اتاق تهران – بعد از چند سال ممنوعیت واردات خودرو، بالاخره امروز مجلس به واردات خودروهای خارجی رای داد. در واقع نمایندگان با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. البته یکسری شروط و تبصره برای آن عنوان شده است. به طور مثال واردات نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند. همچنین، سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود. در تبصره سوم گفته شده که منحصرکردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود. طبق تبصره ۴، واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است. در نهایت هم طبق تبصره پنجم، واردات خودروهای کارگرده در چارچوب این ماده، به شرطی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آنها نگذشته باشد، مجاز است. همچنین سایر مقررات فنی مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

با این حال، به گمان من، تصویب واردات خودرو، اقدام خوبی است. به این خاطر که ما سالیان سال از تولیدات بی کیفیت تولید داخلی حمایت کردیم. اما هیچ وقت کیفیت این تولید داخلی بالا نرفت و در مقابل قیمتش هم پایین نیامد و صرفا به امید ممنوعیت واردات خورو، بازار به همین شکل سپری شد. حتی مشاهده کردیم که پراید رقم های بالای 100 میلیون تومان را رد کرد.

البته همانطور که از تبصره های مجلس مشخص است واردات محدود است و به شکل کنترل شده به این کالاها مجوز واردات داده شده است. حالا با این اقدامات هم قیمت تولیدات داخلی کاهش خواهد یافت و بازار رقابتی تر خواهد شد که باعث می شود کیفیت داخلی ها هم افزایش یابد.

در واقع این قانون می‌تواند به ایجاد رقابت و بهبود کیفیت محصولات داخلی کمک کند و به این شکل تولیدکننده های داخلی از خواب غلفت بیدار می‌شوند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *