قطعات خودرو

ورود قطعات قاچاق به کشور با رشد تولید قطعات کاهش یافت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور ، مشکلات کیفی و قاچاق قطعات یکی از موضوعات مهمی است که همواره موجب نگرانی مشتریان و دولت ها شده و لوازم بی کیفیت و تقلبی باعث کاهش و کاهش ایمنی می شود. سلامت جامعه را بدتر می کند و تاثیر بسزایی در افزایش تصادفات جاده ای دارد.

 

 

بر اساس آخرین بررسی ها و اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشخص شد سالانه حداقل 2 میلیارد دلار کالا و لوازم یدکی غیرمجاز به کشور وارد می شود و بیشتر کالاها و لوازم یدکی غیرمجاز مربوط به کشور است. لوکس و گران قیمت خودرو و قطعات بی کیفیت نیز وارد می شود.
برای مقابله با ورود قطعات تقلبی و بی کیفیت به بازار لوازم یدکی، وزارت دفاع سال گذشته برنامه نصب شناسه کالا برای قطعات یدکی را اجرا کرد و اکنون با گذشت بیش از 1.5 سال از اجرای این برنامه، عملکرد تمرین مهمترین سوال است. همانطور که رئیس هیئت مدیره تاکنون اعلام کرده است، طرح شناسایی کالا برای مقابله با قطعات تقلبی و بی کیفیت است. بیش از یک میلیارد قطعات خودرو با کد رهگیری و گارانتی ثبت شده است.
این پروژه با نام شناسایی قطعات یدکی توسط سازندگان و تامین کنندگان قطعات در آوریل 1401 آغاز شد. در ابتدا برای دو گروه محصول شامل ضربه گیر و باتری راه اندازی شد، نصب کدهای اصالت بعداً برای 54 محصول مورد نیاز بود. به گفته معاون امنیتی وزیر، تاکنون بیش از یک میلیارد لوازم یدکی خودرو با کد رهگیری و شناسه مشخص شده است.
محمد مهدی برادران

اجرای موفق طرح کد رهگیری در بازار لوازم یدکی

محمدمهدی برادران، معاون مدیرکل صنعت وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اجرای موفق طرح پایش و شناسایی پس از عرضه به بازار منجر به ارتقای تولید شده است، گفت: عناصر داخلی و همچنین اجرای این طرح موجب شد درصد زیادی از کالاهایی که پیش از این در بازار به عنوان کالای تقلبی وارد می شد و  یا قطعاتی که با نام و نشان تجاری معتبر عرضه می شد و برای مشتریان نگرانی ایجاد کرده بود، کاهش یابد.
وی در عین حال تعامل رسانه ها برای اجرای موفق این طرح بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: با این اقدامات در مجموع بیش از یک میلیارد قطعه یدکی دارای کد رهگیری و شناسه هستند. کد رهگیری واردات تولیدی یا قانونی که می تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد البته برای تداوم موفقیت آمیز آن مستلزم آن است که مردم همان حساسیت رسانه ای را داشته باشند و از اشیا و قطعاتی که دارای شناسه هستند استفاده کنند نه مواردی از قطعات تقلبی موجود در بازار و فروشندگان به منظور کاهش آنها کنترل های غیرمجاز نیز انجام می شود.

 

معاون صنایع عمومی وزیر صمت در راستای اقدامات انجام شده برای شناسایی کالاهای تقلبی در بازار، گروهی را که کالاهای تقلبی با بسته بندی و هولوگرام های تقلبی در بازار می فروشند، افزود: هرگونه کد و شناسه کالایی که صحت نداشته باشد مشمول قانون مقررات کالای قاچاق است. مقررات قاچاق امکانات ایمنی نامرغوب علاوه بر خسارت مالی که به مردم وارد می کنند، گاهی اوقات حتی آسیب بیشتری به جان مردم و ایمنی خودرو وارد می کند.

واحدهای زیر پله ای استاندارد به واحدهای رسمی تبدیل می شوند!

بر اساس برخی آمارها، 30 درصد از ارزش 13 میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی را کالاهای قاچاق و بی کیفیت تشکیل می دهد که به ترتیب 3 میلیارد دلار کالای قاچاق و یک میلیارد دلار کالای نامرغوب است. وی با تاکید بر روند کاهشی واردات قطعات قاچاق در کشور گفت: برای ساماندهی این بخش، وزارت دفاع آمادگی دارد تا واحدهای زیر مقیاس را به عنوان واحدهای رسمی تولیدکننده کالای استاندارد معرفی کند تا این واحدها تولیدی نامیده شوند.  واحدهای صنفی یا واحدهای صنعتی برای استفاده از مزایای طرح شناسه محصول.
وی با تاکید بر اهمیت افزایش عرضه تجهیزات ویژه برای کاهش پارتی های کلاهبردار خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته تولید خودرو در کشور رشد بالایی را نشان داد و بازار را کاهش داد.
معاون امنیتی وزیر در پایان یکی از دغدغه های جدی وزارت حراست را تامین خودروهایی دانست که توزیع قطعات یدکی آن هنوز کامل نشده است و گفت: متاسفانه بسیاری از این لوازم یدکی موجود نیست. خودروها هنوز شناسه و کد رهگیری دریافت نکرده اند و لازم است مجدداً بررسی شود و از ورود قطعات تقلبی به این مناطق جلوگیری شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *