قطعات خودرو

استفاده از کمپرها و ون‌های سفری در ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبارخودرو، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای طولانی یا زندگی در طبیعت استفاده از وسایل‌نقلیه‌ای است که برای این سفرها ساخته شده‌اند. این خودروها به دو صورت کمپر یا همان ون‌های سفری و کاروانی یا کابین جداگانه‌ای که به خودرو شخصی وصل می‌شود، هستند. استفاده از ون‌های سفری یا کاروانی در بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه اروپا و آمریکا رواج دارد.

برخی افراد تبدیل به سبک زندگی‌شان شده است.سفر و اقامت در دل طبیعت یکی از کارهای دل‌انگیز و آرامش‌بخش است. رفتن به مناطق بکر طبیعی و چشم‌نواز لذت فراوانی دارد. برای این کار باید امکانات و وسایل لازم طبیعت‌گردی و اقامت در محیط‌های دور از مناطق شهری را فراهم کرد.

سبک زندگی نوظهور

افراد دارای علایق و سلیقه‌های گوناگونی هستند. زندگی در ون نیز شکل‌های مختلفی دارد. بعضی از افراد دوست دارند آخر هفته‌ خود را با این خودروها به گشت‌وگذار بروند.

افراد بسیاری به طبیعت علاقه‌مند هستند و زمان زیادی را در مناطق طبیعی به دور از زندگی پرهیاهوی شهری می‌گذرانند. عده‌ای هم اهل مسافرتند و به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌های اقامت سراغ این خودروها می‌روند. اما گروهی دیگر جدا از سفر و طبیعت، زندگی در این خودروهای کابین‌دار را انتخاب کرده‌اند. یعنی خودرو و مسکن یکی است و هرجا که می‌روند، خانه هم جابه‌جا می‌شود.

سفر با کمپر یا کاروان علاوه بر تضمین ایمنی خانواده‌ها، امکان سفر برای همه را فراهم می‌کند.

زیرا بسیار ارزان‌تر از دیگر شیوه‌های سفر یعنی هوایی، زمینی و دریایی است و گردشگران در زمینه حمل‌ونقل، اقامت و خوراک هزینه‌ بسیار کمتری می‌پردازند بنابراین نیازی به اقامت در هتل‌ها و دیگر اقامتگاه‌ها نیست ازسوی‌دیگر باتوجه به امکان تهیه و پخت غذا در هزینه‌های اضافه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

بیشتر کمپرها معمولا امکاناتی مثل تختخواب، ظرفشویی، اجاق‌گاز، یخچال، دستشویی، حمام، منبع آب، میز، کابینت و… دارند. بسته به ذوق و هزینه؛ برای کمپر امکانات بیشتری مثل سامانه صوتی و تصویری، دستگاه تصفیه آب، کمد لباس، ماکروویو و… هم می‌توان تهیه کرد.

کمپ‌های سیار در ایران

با وجود تولید چندساله این کمپرها در جهان این خودروها برای ایرانی‌ها ناشناخته بوده و در زمینه استفاده از این امکانات بی‌بهره هستیم. البته در برهه‌ای خودروهای کاروان‌ توسط یکی از خودروسازها ارائه شد اما مورد استقبال قرار نگرفت.

از قرار معلوم شرایط بهره‌برداری از این خودروهای چندمنظوره در کشور چه به لحاظ امکانات تولید و چه به لحاظ نگهداری و کاربری فراهم نیست.
رضا قزوینی از کمپرداران باسابقه و از تجهیزکنندگان فضای داخلی خودروها برای تبدیل آنها به کمپر است، وی درباره نوع جدید سفر در ایران گفت: «کمپر به خودرویی می‌گویند که امکانات اولیه برای تسهیل یک سفر را داشته باشد مانند جایی برای خواب و استراحت یا امکانات پخت و پز برای یک روز کامل یا حتی بیشتر.

این خودروها می‌توانند سواری کوچکی باشند یا تریلی‌ها و اتوبوس‌های بزرگ البته در کلاس‌های مختلف. شاید این خودروها تعاریف پیچیده‌ای داشته باشند اما در اصل هیچ فرقی ندارند.

آنچه در ایران جا افتاده، استفاده از ون یا خودروهای مشابه آن است که امکانات پخت‌وپز، شست‌وشو و خواب را به ما می‌دهد. بنابراین به خودرویی که دارای چنین خصوصیات و امکانات اولیه باشد، کمپر می‌گویند و اگر اتاقکی هم به آن وصل باشد، نام کاروان را به خود می‌گیرد.

ایرانی‌ها شاید چندان با موضوع خانه چرخ‌دار یا متحرک آشنا نباشند اما از گذشته کاروان و کجاوه داشته‌اند. در ایران معمولا افراد خودروهای مختلفی را به کمپر تبدیل می‌کنند مانند سواری، سواری شخصی، ون با ظرفیت ۷ نفر یا بیشتر.»
این کمپرسوار تصریح کرد: «امیدواریم بتوانیم تعداد کمپرسواران را بیشتر کنیم چون این هم نوعی از سفر است و گردشگران خود را دارد. اتفاقا برای گردشگران خارجی بسیار جذاب و شناخته‌شده خواهد بود.

حتی می‌توان این خودروها را اجاره داد ولی خودرو به تعداد کافی نداریم.»‌ قزوینی همچنین به مشکل رانندگان با پلیس راهور اشاره کرد و گفت: «برخی درباره جاده و پلیس راهور نگران هستند و تصور می‌کنند جلوی حرکت‌شان گرفته می‌شود زیرا به قوانین و حقوق خود آشنا نیستند.

ازسوی‌دیگر نیروهای راهور در جاده‌ها نیز با این خودروها آشنا نیستند. این کانون تلاش می‌کند بتواند چنین موانعی را از سر راه بردارد. با این وجود در همین مدت نیز بازخوردهای خوبی ازسوی پلیس راهور دیده شده است.

پلیس می‌گوید این خودرو چیست و صندلی‌هایش کجاست. ما نمی‌خواهیم از آن با کاربری قبلی استفاده کنیم به همین دلیل باید قوانین را در این حوزه تغییر داد. البته نمی‌توان این کار را انجام داد مگر با ایجاد یک کلوب و ارائه تقاضا برای این خانه‌های متحرک.»
متاسفانه هتل‌های ایران بسیار کم هستند و فقط در مراکز شهرها واقع شده‌اند. هتل‌های مراکز تفریحی به تعداد انگشتان دست می‌رسد که باتوجه به نوع مسافرت‌ها و تفریحات کنونی ایرانیان قابل دسترسی نیستند.ازسوی‌دیگر عده‌ای خاص توان استفاده از این امکانات را دارند و با توجه به پتانسیل بالای گردشگران ایرانی این امکانات خیلی ناچیز است.»

شرایط قانونی استفاده از کمپروَن‌ها (کابین‌های بکسل‌شونده)

با رعایت و اجرای کارهای ضروری که ازسوی اداره راهنمایی و رانندگی ایران اعلام شده است، می‌توان از این خودروها در کشور استفاده کرد. این موارد عبارتند از: نصب علائم هشدار و اخطاردهنده در خودرو؛ داشتن بخش بکسل مناسب، محکم و استاندارد؛ بیمه (کاروان مسافرتی از نوع کمپر ون به‌دلیل داشتن وزن زیاد و طول بیشتر، ایمنی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. پس باید بیمه‌ کامل‌کننده‌ای به بیمه اصلی ضمیمه شود.) و نصب چراغ راهنما و چراغ ترمز و علائم هشداری روی کابین کاروان مسافرتی.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *