اخیرا نیز اعلام شده متقاضیان نهایی خودروهای وارداتی، ۳۰هزار نفر هستند (البته این تعداد قبلا ۳۴هزار نفر بوده که چهارهزار نفر انصراف داده‌اند).

 

با وجود آنکه حدود هشت ماه از دور نخست فروش خودروهای وارداتی می‌گذرد، تقریبا هنوز هیچ‌کدام از متقاضیان رسما خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند. ثبت ۳۰هزار تقاضا برای خودروهای خارجی در شرایطی است که طبق آخرین آمار، تنها پنج‌هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، یعنی یک‌ششم تقاضای رسمی.

 

 

از همین رو اینکه متقاضیان خودروهای وارداتی در صف تحویل قرار دارند و صف تکان نمی‌خورد، چندان موضوع عجیبی نیست. اما اقدام اخیر سیاستگذار مبنی بر بازگشایی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی و بارگذاری مدل‌های موجود در آن، روزنه امیدی برای آغاز تحویل گسترده خودروها ایجاد کرده است.

 

اوایل هفته گذشته بود که با بازگشایی سامانه یکپارچه، شش مدل خودرو در آن بارگذاری شدند و حالا هشت مدل دیگر نیز مهمان این سامانه شده‌اند.

 

در نخستین روز آغاز بارگذاری، خودروهای وارداتی مربوط به سایپا، ماموت‌خودرو، کرمان‌‌خودرو، پارس‌خودرو، معین‌خودرو و کوشاخودرو در سامانه موردنظر بارگذاری شدند. این خودروها شامل چانگان CS۵۵ پلاس (مربوط به سایپا)، جتا VS۷ (مختص ماموت‌خودرو)، هیوندای النترا (متعلق به کرمان‌موتور)، زوتی DL۵ (مربوط به پارس‌خودرو)، تویوتا کرولا (متعلق به معین‌خودرو) و کیا سلتوس (مربوط به کوشاخودرو) می‌شوند. حالا خبر می‌رسد هشت خودروی جدید نیز در سامانه یکپارچه بارگذاری شده‌اند که در بین آنها سوزوکی و دانگ‌فنگ نیز به چشم می‌آیند.

 

هشت خودروی جدید بارگذاری‌شده جتا VS۵ (متعلق به ماموت‌خودرو)، بستیون T۷۷، سوزوکی CIAZ، کرولا مدل ۱۲۰۰ (متعلق به معین‌خودرو)، ترامپچی GS۳، کیا SELTOS و کیا SONET (هر دو متعلق به کوشاخودرو)، و دانگ فنگ ShineMax (محصول وارداتی ایران‌خودرو) هستند.

 

 

با اضافه شدن این خودروها، حالا هر سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی نماینده دارند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که بارگذاری خودروهای موردنظر در سامانه، به معنای ثبت‌نام جدید نیست. در واقع قرار نیست فعلا ثبت‌نام جدیدی برای خودروهای وارداتی انجام شود و مدل‌هایی که بارگذاری شده‌اند، متعلق به متقاضیان قبلی هستند.

 

 

به عبارت بهتر، تنها ۳۰هزار نفری که سال گذشته با بلوکه‌کردن ۵۰۰میلیون تومان در حساب وکالتی، ثبت‌نام خود را نهایی کرده بودند، امکان دسترسی به ۱۴ خودروی بارگذاری‌شده (تا به امروز) را دارند.