قطعات خودرو

پشت پرده گرانی لاستیک در بازار چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، بازار لاستیک در ماه‌های گذشته با چالش‌های مختلفی مواجه بوده و قیمت‌ها روند صعودی داشته است. متقاضیان تایرهای دولتی هم از تأخیر در تحویل تایرهای خریداری شده از طریق سامانه‌های اینترنتی شرکت‌های تایرساز گلایه‌مند هستند.

 

آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، علت ایجاد التهاب در بازار تایر و لاستیک کاهش ۱۴ درصدی تولید ناشی از تأمین نشدن ارز مورد نیاز صنایع لاستیک‌سازی بوده است. موضوعی که سخنگوی صنعت تایر هم در گفت‌وگو با ایسنا آن را تأیید کرده است. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، دراین‌باره گفته است: «صنعت تایر در سه ماهه ابتدایی سال جاری، هر ماه نسبت به ماه پیش از آن، روند افزایشی تولید داشته است اما از ماه تیر روند تولید، کاهشی شده است که علت این موضوع عدم تأمین به موقع ارز توسط بانک مرکزی بوده است».

 

بر اساس آمارهای موجود، سال قبل جمعاً ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در ۵ ماه سال برای خودروهای سواری تولید شد که این میزان امسال به کمتر از ۸ میلیون حلقه رسید. بنابراین تولید لاستیک سواری در ۵ ماه امسال بیش از یک‌میلیون حلقه (معادل ۱۴ درصد) کاهش داشته که خود را در تشکیل صف‌های طولانی برای خرید لاستیک و افزایش قیمت در بازار غیررسمی نشان داد.

 

به گفته تنها، صنعت تایر برای حفظ خود سالانه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد؛ یعنی به طور میانگین ماهیانه ۲۵ میلیون دلار. این در حالی است که طی پنج ماهه نخست امسال تنها ۶۰ میلیون دلار ارز به طرف‌های تجاری و تأمین‌کنندگان صنعت پرداخت شده است.

 

محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت هم بخش عمده مشکل تأمین ارز صنایع لاستیک‌سازی را ناشی از مشکلات مربوط به انتقال حواله‌های ارز به ذینفعان خارجی دانست.

 

اما نکته دیگری که سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر به آن اشاره کرده، ثابت نگه داشتن قیمت تایر با وجود افزایش قیمت مواد اولیه آن بوده که انگیزه تولید را کاهش داده است.

 

او دراین‌باره گفته است: پس از آنکه مبنای نرخ ارز پتروشیمی‌ها ناگهان افزایش یافت، شاهد افزایش حدوداً ۳۵ درصدی قیمت محصولات گوناگون پتروشیمی بودیم که در صنعت تایر استفاده می‌شود. این در حالی است که تغییری در قیمت تایر لحاظ نشده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *