قطعات خودرو

به دنبال پوست‌اندازی پلتفرمی هستیم

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، عبدالله توکلی افزود: خودروسازان در تلاش هستند کلید طراحی و توسعه خودرو را شخصی کنند، یعنی بتوانند طراحی و توسعه پلتفرم‌ های سازه‌های بومی را در اختیار داشته باشند. در حقیقت در زنجیره صنعت خودرو، دانش فنی ارزش آفرین و ضامن پایداری تولید خودرو است.

وی اضافه کرد: مسیر طی‌شده تولید خودرو در کشور دائما با نوسان مواجه بوده است. زنجیره ارزشی که برای کشور قابل‌اتکاست پس از انقلاب با ایجاد زنجیره تامین، گسترش این زنجیره‌، ایجاد مراکز تحقیقاتی و… شکل گرفت؛ سپس طراحی و توسعه محصولاتی مانند کاروان سایپا، تیبا و… شروع شد.

اگر این روند ادامه می‌یافت، عملا صنعت خودروی کشور بالنده‌تر می‌شد اما متاسفانه دائما این مسیر با فراز و نشیب مواجه بود. توکلی با بیان اینکه در صنعت خودرو مشکلات و مسائل به رسمیت شناخته شده‌اند، اظهار کرد: در واقع به این موضوع که مختصات فعلی در این صنعت قابل‌دفاع نیست، واقف هستیم، در عین حال برای رسیدن به نقطه مطلوب، پتانسیل‌های فراوانی وجود دارد.

 

با تکیه بر امکانات محیطی و پتانسیل‌های موجود، برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامه‌ای در سه گام طراحی شده تا این صنعت در کشور رقابتی شود.

 

وی افزود: اولین گام از برنامه یادشده شامل ترمیم و تثبیت در جریان تولید است. سال گذشته تنها بیش از ۱۰۰هزار خودروی کامل تولید شد، در حالی که در همین بازه زمانی مشابه در سال جاری این رقم به ۴۲۰هزار خودروی کامل تولیدشده رسیده است.

گام دیگر شامل یک برنامه پوست‌اندازی پلتفرم‌ است که در نمایشگاه تحولی که در شهریورماه برگزار شد، بر دو مفهوم بن‌سازه‌ها و هم‌افزایی در صنعت خودرو نمایش داده شد.

این دو مفهوم می‌توانند تغییر قواعد صنعت خودرو و دوره گذار (پوست‌اندازی پلتفرم‌) را رقم بزنند.

 

مدیرکل خودرویی وزارت صمت ادامه داد: آخرین گام تمرکز بر بازارهای صادراتی و ایجاد مزیت‌های رقابتی برای صنعت خودرو کشور است. این برنامه به صورتی تنظیم شده که بتوانیم در کنار افزایش تولید همزمان موضوع کیفیت را نیز مورد توجه قرار دهیم.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *