قطعات خودرو

هشدار و انتقاد پلیس از واردات خودروهای چینی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر پلیس راهور در نشست خبری که امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، بااشاره به اجرای طرح گواهینامه آسان برای دریافت موتورسیکلت گفت: از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلتی که در کشور تردد می‌کنند شش میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه آن دارای راکبان بدون گواهینامه است. آمدیم فعلا طرحی را مطرح کردم که به زودی بطور سراسری اجرا می‌شود و بر اساس این طرح گواهینامه آسان برای موتورسیکلت با قیمت حدود ۳۲۰ هزار تومان صادر خواهد شد.

 

وی در ادامه به آمار موتورسیکلت‌های رسوبی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها هستند که از این تعداد حدود ۷۰ درصد آن در سن فرسودگی است و اصلا ترخیص کردن آن توجیه اقتصادی ندارد.

 

تجهیز گواهینامه‌های رانندگی به QR کد

وی با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه هوشمندسازی گفت: پلیس راهور برای هوشمندسازی اقدامات زیادی انجام داده است. از جمله اینکه چیپ را پشت کارت‌های خودرو و گواهینامه‌ها حذف کرده و به جای آن QR کد قرار داده ایم. سامانه سپهتن و سامانه پایش هوشمند را نیز برای بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اجرایی و تاکید کردیم که باید درباره ناوگان حمل و نقل باری نیز این اقدامات سریعتر تکمیل شود. در تمامی مراکز تعویض پلاک، نوبت دهی اینترنتی اجرا شده و خدمات تعویض پلاک آنلاین را نیز گسترش دادیم.

 

وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال پلیس راهنمایی رانندگی ۱۸ درصد افزایش خدمات داشته است، گفت: طی این مدت ۵۳ میلیون خدمت به مردم ارائه کردیم که خوشبختانه میزان رضایتمندی از خدمات ما نیز افزایش داشت.

 

ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز باید نوسازی شود

هادیانفر با بیان اینکه ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز باید نوسازی شود، گفت: واقعیت این است که با سمند نمی‌توان به گردنه برف گیر رفت و امدادرسانی کرد. ما نیاز به تامین بودجه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داریم.

 

 

هادیانفر با بیان اینکه هنوز ۸۲ درصد از تصادفات‌مان به دلیل سرعت، سبقت، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است، گفت: استفاده از تلفن همراه تاثیر زیادی در وقوع این حوادث دارد.

 

 

هشدار و انتقاد پلیس از واردات خودروهای چینی

هادیانفر با بیان اینکه آزاد شدن واردات موجب ایجاد یک رقابت بین خودروسازان داخلی خواهد شد، گفت: ما نمی‌توانیم کیفیت خودروهای ساخته شده در شرکت‌های درجه یک خودروسازی را انکار کنیم. جالب است که این شرکت‌ها هر سال قیمت محصولات خود را نیز ارزان می‌کنند. البته من متخصص این حوزه نیستم و همانطور که گفتم کیفیت و ایمنی برای من مهم است.

 

 

وی درباره دلایل حمایت پلیس از واردات خودرو نیز گفت: اگر از واردات حمایت کردیم دلیلش ارتقاء ایمنی و کیفیت خودروها بود. ببینید در تمام جهان خودروسازها چهار عامل کیفیت، ایمنی، زیبایی و قیمت را در تولید محصولات خود جزو اولویت‌ها قرار می‌دهند. من با زیبایی و حتی قیمت هم کاری ندارم چون تخصص من نیست اما طرف من طرف مردم است و باید خودروی با کیفیت تولید شود. منظور ما از واردات خودرو این نیست که برویم خودرو بی کیفیت را از هند وارد کنیم که اگر اینطور بود خب همان پراید بی کیفیت که در داخل تولید می‌شد. حالا برویم و یک خودرو از خارج از کشور وارد کنیم و بعد هم مثل پراید و پیکان تا ۳۰ سال درگیر مشکلات ناشی از آن باشیم.

 

 

هادیانفر از واردات مدل‌های مختلف از خودروهای چینی نیز انتقاد کرد و گفت: این خودروهای چینی که انواع آن و مدل به مدل وارد کشور می‌شوند من هشدار می‌دهم که یک سال دیگر یا حتی شش ماه دیگر خریدارانش دچار مشکل می‌شوند. یک نفر رفته و ۱۰۰۰ دستگاه از یک مدلی را وارد کرده و دیگر تمام شد و رفته به سراغ مدل دیگر. اگر قطعه ای از این خودرو نباشد خریدار چه کاری می‌تواند انجام. می‌گویند فلان شرکت تضمین داده، از کجا معلوم که آن شرکت به تعهداتش پایبند بماند. یک خودرو تشکیل شده از ۲۷۰۰ قطعه است. خب خودرویی که به تعداد محدود وارد کشور شده تامین قطعاتش هم سخت است. ما می‌گوییم چند مدل را وارد کنید که هم ایمن باشد و هم بتوان قطعات آن را تامین کرد.

 

 

رییس پلیس راهور فراجا درباره کیفیت سوخت در آلودگی هوا نیز گفت: ما می‌گوییم که باید به این موارد نیز توجه شود و سوخت نقش مهمی در این زمینه دارد.

 

توقیف۶۵۰۰ گواهینامه و ۱۳۴ هزار وسیله نقلیه دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه

وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال برخورد با تخلفات رانندگی هشت درصد افزایش داشته است، گفت: ۱۹ میلیون و ۵۳۸ هزار جریمه نیز توسط دو ربات پلیس راهور بررسی شده که ضریب خطای آن کمتر از یک درصد بوده است.

 

 

وی با تاکید بر اینکه پلیس از محل جرایم رانندگی هیچ درآمدی نداشته و ماموران نیز به دلیل جریمه چیزی دریافت نمی‌کنند، گفت: ما مجری قانون هستیم.

 

هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره افزایش برخورد با تخلفات رانندگی نیز گفت: ما به ماموران‌مان تاکید کرده‌ایم که اولا به هیچ عنوان بی دلیل خودرویی را جریمه نکرده و ثانیا تا جای ممکن با شهروندان با اغماض و رافت برخورد کنیم. البته گفته‌ایم که در تخلفات حادثه ساز با احدی تعارف نداشته و نسبت به اعمال قانون اقدام شود.

 

 

رییس پلیس راهور فراجا به اعتراضات به مبلغ جرایم نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع ۴۷۵ هزار اعتراض به جریمه رانندگی در کل کشور در هشت ماهه امسال ثبت شده است که البته بیشترین مورد آن نه اعتراض به جریمه بلکه درخواست بخشودگی فاحش مبلغ جریمه است.

 

وی درباره گواهینامه‌های دارای نمره منفی نیز گفت: ۶۵۰۰ گواهینامه ضبط شده و ۱۳۴ هزار وسیله نقلیه نیز دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه هستند. درباره گواهینامه‌هایی که به دلیل نمره منفی توقیف شده است اولا که باید بگویم که نمره منفی تمام رانندگان برای آنان پیامک می‌شود. دوما وقتی می‌گوییم گواهینامه‌ای توقیف شده معنایش این نیست که گواهینامه را از دست راننده بگیریم. این موارد در سامانه ثبت شده و ممکن است در سامانه مجموع نمرات منفی آنها به حدی رسیده باشد که گویی گواهینامه توقیف شده، برای این افراد برابر قانون رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه در مجموع برای ۹۸ درصد از تخلفات رانندگی پیامک جریمه صادر شده است، گفت: آن دسته از رانندگانی که دارای نمره منفی هستند نیز اگر تا شش ماه خوب رانندگی کرده و مرتکب تخلفی نشوند نمره منفی‌هایشان پاک می‌شود.

 

صدور ۲.۸ میلیون گواهینامه جدید در سال جاری

هادیانفر درباره تعداد گواهینامه‌های رانندگی صادر شده برای شهروندان در هشت ماهه امسال نیز گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار گواهینامه جدید صادر شده و در مجموع یک میلیون و ۳۸۰ هزار و ۴۳۵ گواهینامه جدید المثنی، تمدیدی و … هم صادر شده است. در همین مدت ۸۵۲ هزار و ۴۵۸ دستگاه خودرو نوشماره نیز شماره گذاری شده است که افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه نقل و انتقال و تعویض پلاک نیز یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۴۵ دستگاه وسیله نقلیه از پلیس خدمات گرفته است.

 

هادیانفر با بیان اینکه درباره توقیف خودرو تاکید کردیم که تا جای ممکن توقیف خودرو به حداقل ممکن برسد گفت: طرح ترخیص خودروها از پارکینگ‌ها نیز همچنان ادامه دارد. در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده تنها حدود ۸۶ هزار دستگاه خودرو در پارکنیگ‌ها قرار دارد که از این تعداد می‌توان گفت که اکثریت آن دیگر مربوط به موضوعات راهوری نیست و حدود ۳۶ درصد مربوط به موضوعات کیفری و قضایی و اقداماتی نظیر شاکی خصوصی و مهریه و … است. حدود ۱۴ درصد مربوط به خودروهایی است که در تصادفات فوتی و جرحی نقش داشتند. حدود ۱۲ درصد کاملا فرسوده و اصلا غیر قابل ترخیص هستند. ۱۱ درصد نیز در تصادفات بالای ۶۰ درصد آسیب دیدگی به خودرو نقش داشته‌اند. اینها هم اصلا قابل ترخیص نبوده و باید طبق قانون اسقاط شوند. ۸ درصد هم فاقد اسناد و مدارک هویتی بوده و ۵ درصد نیز برای مشکلات بیمه‌ای و … بودند که باید بروند و مشکلات مربوطه را حل کنند.

 

فعالیت آموزشگاه‌های سروش قانونی است

هادیانفر به موضوع آموزشگاه‌های رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۸۴ قیمت شرکت در کلاس‌های آموزش رانندگی ۲۲۰ هزار تومان بود اما الان این مبلغ کم کم به سه میلیون تومان رسیده است. خب این نظارت بیشتری می‌خواهد. از آن طرف مربیان هم ناراضی هستند و یارانه سوختی می‌گیرند و استهلاک خودروشان نیز بالاست. به اینها باید توجه شود. من تاکید کردم که هر آموزشگاهی که بتواند هزینه‌های خود را کاهش دهد من هم ظرفیت پذیرش هنرجویانش را افزایش می‌دهم. ما باید بتوانیم با هزینه کمتر آموزش‌ها را به مردم ارائه دهیم.

 

رییس پلیس راهور فراجا همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت آموزشگاه‌های سروش قانونی است، گفت: آنچه که مربوط به دیوان بود و اعلام شد یک جمله بود که باطل شد وگرنه آموزشگاه‌های سروش همگی قانونی هستند و فعالیت‌شان مشکلی ندارد. البته هر کس دیگری هم می‌تواند درخواست آموزشگاه تعلیم رانندگی بدهد و اگر شرایطش را داشت فعالیت خود را آغاز کند. هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. البته این به این معنا نیست که آزمون گرفتن نیز بر عهده آنها قرار بگیرد. آزمون وظیفه‌ای است که از سوی پلیس انجام خواهد شد.

 

 

هادیانفر درباره معاینه فنی نیز گفت: من قبلا هم گفتم که معاینه فنی در بعضی از شهرهای ما مانند تهران، مشهد، شیراز و … خوب است اما در بعضی از شهرهای اقماری تخلفاتی صورت می‌گیرد که باید حتما به آن توجه شود.

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است