قطعات خودرو

پیک موتوری؛ شغلی با چاشنی استرس

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،کار کردن با موتورسیکلت به‌عنوان پیک‌موتوری، نامه‌رسان، تحصیلدار و… به‌عنوان شغلی در دسترس، بدون شرایط خاص مهارتی و فنی یکی از راه‌های امرارمعاش در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ دنیاست. کاری که محدودیت سنی ندارد و تخصص و مدرک خاصی غیر از داشتن گواهینامه موتورسیکلت نمی‌خواهد. شغلی که غیر از نوجوانان و جوانان، افراد پرسابقه با سن و سال بالا هم به انجام آن مشغول هستند و روزانه سوار بر این مرکب‌های دوچرخ خیابان‌های شهر را معمولا بدون رعایت قوانین و مقررات راهنمایی‌ورانندگی بالا و پایین می‌روند تا با جابه‌جا کردن مسافر، کالا و موادغذایی کسب درآمد کنند.

شغل تند و تیز!

از اواسط دهه 70 خورشیدی با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن، نیازهای مردم و شهرها هم تغییر کرد. بسیاری از ادارات، شرکت‌های خصوصی، رستوران‌ها، موسسات خدماتی و… تاسیس شدند و برای ارائه خدمات یا انجام کارهای روزانه خود، استفاده از موتورسیکلت را مناسب‌تر ار خودرو دیدند. وسیله‌ای سبک، کم‌حجم و با انعطاف که در هر گذر و معبری امکان تردد داشت و در کمترین زمان ممکن هم به مقصد می‌رسید. در فاصله کوتاهی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیک توسط موتورسیکلت‌ها هم راه‌اندازی شدند. این شغل هنوز هم پررونق است و بسیاری برای کسب درآمد به آن روی می‌آورند.
قبل از انتشار ویروس کرونا، پیک‌های موتوری درآمد معقولی داشتند. اما حالا شرایط برای آنها هم سخت شده است و هزینه بالای سوخت، تعمیرات و جرایم احتمالی بخش اعظم درآمدشان را به خود اختصاص می‌دهد. میزان درآمد برای فعالان این حرفه نسبتا پرخطر؛ به میزان ساعت کار، مسافت و مرسوله حمل‌شده بستگی دارد. میانگین درآمد پیک‌های ‌موتوری در تهران روزانه 150 تا 500 هزار تومان برآورد می‌شود.
مدیرعامل یکی از پیک‌های موتوری گفت: «در شهر تهران به غیر از بحث ترافیک همیشگی، موتوری‌ها همیشه روی بورس بوده و کار کرده‌اند. آنها در زمینه ارسال بسته و مرسوله و جابه‌جایی مسافر فعالیت می‌کنند. هر کسب و کاری در این زمینه، رونق خواهد داشت. امروزه مردم پایتخت به‌خوبی می‌دانند حمل‌ونقل موتوری چقدر باعث صرفه‌جویی در زمان و وقت آنها می‌شود.»

سختی‌های پیک موتوری بودن!

با وجود آنکه از سال 74 که نخستین پیک‌موتوری در تهران شروع به فعالیت کرد تا امروز، چند شرکت پیک‌موتوری در کشور تاسیس شده است و تقریبا رستورانی در کشور نیست که حداقل پیک موتوری نداشته باشد، اما سازمان تامین‌اجتماعی پیک‌موتوری را شغل ثابت ارزیابی نکرده و آن را مشمول بیمه اجباری نمی‌داند. بر اساس قانون، بیمه اجباری به مشاغلی تعلق می‌گیرد که دارای ساعت کاری، حقوق و قرارداد مشخص بین کارگر و کارفرما باشند، اما پیک‌های موتوری با وجود سختی کار و خطرات فراوانی با آن مواجه هستند، در این تعریف قانونی نمی‌گنجند. پیک‌های موتوری مشمول بیمه نمی‌شوند و توان استفاده از بیمه آزاد را هم ندارند؛ در نتیجه اولین تصادف باعث می‌شود نه‌تنها درآمد و شغل خود را از دست بدهند، بلکه تامین هزینه‌های درمان‌شان نیز به چالشی جدی تبدیل می‌شود.
غیر از مساله سابقه و بیمه درمانی، مشکلات دیگری هم وجود دارند که صدای پیک‌های موتوری را درآورده‌اند. مسئول اتحادیه حمل‌ونقل سبک شهری درباره شرایط فعلی پیک‌های موتورسوار گفت: «مدت‌هاست صنف حمل‌ونقل با معضل بالا بودن نرخ حامل‌های انرژی روبه‌رو است. بالا رفتن نرخ سوخت بر حمل‌ونقل و لجستیک تاثیر منفی داشته، به‌طوری که این صنف هنوز نتوانسته است خود را پیدا کند.» وی با بیان اینکه وضعیت حمل‌ونقل کشور به مرحله خاکستری رسیده است، تصریح کرد: «کرونا و تعطیلی مقطعی برخی کسب‌وکارها، آنها را دچار رکود کرده است و حمل‌ونقل هم از این مساله بی‌تاثیر نیست.»
براساس اعلام پلیس تخلفات عمده موتورسواران شامل حرکت در جهت مخالف در خیابان‌ها، تردد در خطوط ویژه، تردد در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، همراه‌ نداشتن مدارک، نداشتن یا مخدوش ‌بودن پلاک است که تمام این تخلفات منجر به توقیف و انتقال موتورسیکلت‌ به پارکینگ می‌شود.
مشکل دیگری که پیک‌های موتوری با آن مواجهند، سرقت موتورسیکلت است. آنها برای زود رسیدن به مقصد هر کاری می‌کنند اما با کوچک‌ترین حواس‌پرتی ممکن است موتورشان دزدیده شود. پیدا کردن موتور سرقتی هم چندان راحت نیست وبه زمان نیاز دارد، ضمن اینکه تهیه موتورسیکلت جدید هم هزینه زیادی می‌طلبد.
ازسوی‌دیگر این شغل خطرات خاص خود را هم دارد. به‌عنوان‌مثال چند ماه قبل خبری منتشر شد که براساس آن زورگیران در پایتخت از یک پیک‌موتوری که از پاساژ علاالدین 13دستگاه آی‌پد، 13دستگاه تلفن‌همراه آیفون 13پرومکس به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را به مقصد خریدار در پاساژ قائم ولنجک تحویل گرفته بود، سرقت کردند! البته خوشبختانه پلیس موفق به دستگیری سارقان شد. اما این تنها گوشه‌ای از خطرات شغل پیک‌موتوری است!

دیوار کوتاه پیک‌ موتوری!

پیک‌موتوری‌هایی که برای رستوران‌ها کار می‌کنند، اغلب با مشکل دیر رسیدن به محل روبه‌رو هستند. افراد معمولا هنگام سفارش غذا توقع دارند غذایشان بلافاصله و به صورت گرم تحویل داده شود. اما علاوه‌بر تهیه و بسته‌بندی غذا، ممکن است زمان زیادی نیز برای رسیدن به محل صرف شود و این موضوع گاه به برخورد مشتری با پیک منتهی می‌شود. در موارد دیگری نیز به دلیل تکان بیش از حد موتور ممکن است به ظرف غذا آسیب برسد و افراد هم معمولا نسبت به این موضوع حساس هستند. توقیف موتور از دیگر مشکلات است. اگر به پارکینگ موتورهای توقیفی سر زده باشید، متوجه می‌شوید بسیاری از آنها مربوط به پیک‌موتوری‌ها هستند. ازسوی‌دیگر رانندگی با موتور و در سرمای زمستان نیز بسیار خطرناک و کسل‌کننده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *