قطعات خودرو

چگونه خود را برای ماه رمضان آماده کنیم؟

همه ما پیش از رفتن به میهمانی، زمانی را برای آماده شدن در نظر می‌گیریم؛ حال کم کم باید خودمان را برای ورود به ماه میهمانی خدا آماده کنیم.

ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید/ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد

مصرع فوق از حافظ شیرازی دقیقا وصف حال این روزهای ماست. آخرین روزهای ماه شعبان با سرعت سپری می‎شود و ما به همراه باقی مسلمانان خود را برای رمضان، ماه میهمانی خداوند آماده می‌کنیم.

بهار در جسم انسان بذر نشاط می‌کارد. در ماه رمضان هم انسان بر اثر عبادت نشاط روحی پیدا می‌کند و این امر بدون آمادگی قبلی انسان‌ها مسیر نیست. پس باید در روزهای آخر ماه شعبان بسیار استغفار کنیم تا به نشاط عبادت دست پیدا کنیم.[1]

کمتر کسی با لباس کثیف به میهمانی می‌رود و از آنجایی که ماه رمضان ماه میهمانی خداست؛ پس باید با لباس تقوا و پاک وارد این ماه شد.

استغفار و توبه از گناهان، دعا کردن و تلاوت قرآن، ادا کردن دین، بیرون کردن کینه از دل‌ها، ترک گناهان، توکل بر خدا و ذکر دعای «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ»[2] از جمله اعمال آخرین جمعه شعبان به شمار می‌رود.[3] حضرت محمد (ص) درباره اعمال این روز می‌فرماید: « با نیت‌های خالص و دل‌های پاک از خداوند بخواهید تا شما را در روزه‏ داشتن و تلاوت قرآن در این ماه توفیق دهد، چرا که بدبخت کسی است که از آمرزش الهی در این ماه بزرگ محروم گردد. بر فقرا و بینوایان بخشش کنید، پیران خویش را گرامی دارید، به خردسالان رحمت آورید، پیوند خویشاوندی را محکم سازید. زبان‌هایتان را از گناه باز دارید، چشمان خویش را از آنچه نگاه‏ کردنش حلال نیست بپوشانید، بر یتیمان مردم شفقت و محبت کنید تا با یتیمان شما چنین کنند.»

[1] برگرفته از سخن رسول اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان درباره ماه رمضان (أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفارِکم‏…)

[2] بار خدایا، اگر مرا در روزهای سپری شده از شعبان نیامرزیده ‌ای در باقیمانده آن مرا بیامرز

[3] برگرفته از سخنان امام رضا (ع) خطاب به اباصلت هروی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *