قطعات خودرو

آیا کارواش قاتل ویروس کروناست ؟

اقداماتی که برای پاکیزه نگه داشتن خودرو در مقابل ویروس کرونا باید بدانیم

چگونه از خود هنگام استفاده از خودرو برابر کرونا محافظت کنیم؟

 در یک رویداد ناخوشایند همه ‏گیر مانند بیماری کرونا خودروهای ما بی ‏شباهت به زندان‏ های میکروبی و میکروب‏دار نیستند چرا که فضای داخل خودروهایمان در معرض تماس با دست‌ها و لوازم و لباس‌های ماست.خوشبختانه پاک نگاه داشتن یک خودرو کار چندان پیچیده ‏ای نیست. مؤثرترین سلاح در مقابل کووید-19 همانا صابون است که می‏توان از آن برای پاک کردن صندلی‏ ها و جلو داشبورد استفاده کرد. برای پاک کردن داخل خودرو نیازی به استفاده از مواد ضد باکتری نیست چون حتی یک صابون خانگی نیز می‏تواند به خوبی این کار را انجام دهد.

واکنش صابون در مقابل ویروس‏ ها همانند واکنش در مقابل روغن ‏ها است یعنی آنها را شکسته و از بین می‏برد و بنابراین یک شستشوی ساده با صابون باعث از بین رفتن هر نوع ویروسی در خودرو می‏شود و خوشبختانه صابون برخلاف بسیاری از مواد پاک‏کننده دیگر باعث خرابی صندلی‏ ها و یا سایر بخش‏ های داخلی خودرو نمی‏گردد. اما موضوعی که در این مورد نیز صدق می‏کند اینکه همان‏گونه که اظهار می‏ شود که برای مقابله با ویروس کرونا باید دستان را برای مدت 20 ثانیه با صابون بشویید در تمیز کردن فضای داخل خودرو نیز چنین چیزی باید انجام گیرد. بنابراین تصور نکنید که با مالیدن صابون روی سطوح داخلی بدون در نظر گرفتن زمان انجام آن و سپس با آب شستن موفق می‏شوید ویروس را از بین ببرید چون صابون نیاز به زمان برای احاطه کردن و شکستن و از بین بردن ویروس دارد.برای شستشوی کابین خودرو باید حتماً از دستکش ‏های یک‏بار مصرف استفاده کنید و توجه ویژه به تمیز کردن دستگیره‏‌های در، فرمان، دسته دنده، کمربندهای ایمنی و قفل ‏های آن و سایر سطوحی که در تماس با شما هستند نباشید.

در مورد صفحات لمسی جلو داشبورد چگونه باید عمل کرد؟ 

حدس شما درست است چون این عقیده خوبی نیست که آب را روی این صفحات و یا سیستم‏ های سرگرمی/ارتباطی داخل خودرو بپاشید یا حتی فرمان اتومبیل چرا که امروزه در خودروها از تجهیزات الکترونیکی زیادی استفاده می‏شود و در آنها وجود دارد و استفاده از مواد پاک‏کننده قطعاً ایده خوبی برای پاک کردن و میکروب‏زدایی انواع مواد مختلف و پارچه‏ها و چرم و… نیست. 

برای تمیز کردن صفحات لمسی از استفاده از حلال‏ها یا سایر محلول‏ هایی که پایه الکل دارند اجتناب کنید و به جای آنها از موادی که فاقد مواد سفیدکننده هستند استفاده کنید که البته انجام مداوم این کار به هیچ وجه توصیه نمی‏شود ولی یک استراتژی بهتر این است که هنگام استفاده از صفحات لمسی انگشتان خود را تمیز کنید. 

اگر دچار کرونا شدیم، برای استفاده از خودرویمان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

* چنانچه شما یا هر شخص دیگری که همراه شما در خودرو بوده دارای علائمی از ویروس کرونا است به ‏عنوان دارنده و مالک خودروی باید به ‏طور مرتب سطوح قابل لمس مانند فرمان، دستگیره ‏های درها، اهرم تعویض دنده، صفحات لمسی و تمامی دکمه ‏های جلو داشبورد و کنسول میانی، اهرم‏های راهنما و برف‏پاک‏ کن، زیردستی ‏های روی درها، دستگیره‏ های داخلی درها، تنظیم ‏کننده‏ های صندلی‏ ها را به ترتیبی که ذکر شد میکروب ‏زدایی کنید.

*چنانچه راننده تاکسی، اتوبوس، مینی‏بوس، یا سایر وسایط نقلیه عمومی هستید که مسافران زیادی را با خود حمل می‏کنید و یا اقدام به اجاره خودرو کرده‏ اید و یا در مناطق و اماکنی زندگی می‏کنید که تعداد مبتلایان به کووید-19 در آن زیاد است بنابراین تمیز کردن نقاط و سطوحی که ذکر آنها آمد آن هم به‏صورت مرتب و دائمی یک الزام و واجب است.

اطلاع داشته باشید که فضای داخلی یک خودرو در مقایسه با کنترل آشپزخانه و یا سینک حمام به مراتب کم‏دوام‏تر بوده و حال این سؤال پیش می ‏آید که چگونه می‏توانید بدون آسیب رساندن به آن ها از آنها مراقبت و محافظت به عمل آورید؟

با چند استثناء بسیاری از پاک‏کننده‏ های خانگی که قادر به از بین بردن ویروس کرونا هستند آن هم چنانچه روی سطوح سخت مانند کانتر آشپزخانه قرار داشته باشند می‏توانند به از بین بردن این ویروس در کابین خودرو بدون آنکه به آن اسیبی وارد کنند مورد استفاده قرار گیرند. خوشبختانه در بسیاری از خانه ‏ها چنین مواد پاک‏کننده‏ای وجود دارد.

محلول‏ هایی که دارای حداقل 70 درصد الکل باشند می‏توانند برای از بین بردن کرونا ویروس مورد استفاده قرار گیرند و این موضوع مورد تأیید CDC که قبلاً به آن اشاره شد قرار گرفته است. 

منبع: مجله ماشین

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است