قطعات خودرو

کاترهام پراجکت V؛ خودرویی دیدنی که از هر خودرو اسپرت اروپایی چیزی را قرض گرفته

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، کاترهام پراجکت V جزو خودروهای برجسته فستیوال گودوود بود. خودرو اسپرت Project V با استفاده از اجزای خودروهای آئودی و مازراتی ساخته شده است.

خودروساز بریتانیایی «کاترهام» (Caterham) در جریان فستیوال گودوود 2023 محصول جدیدی با نام پراجکت V را به نمایش گذاشت. کاترهام به‌عنوان یک شرکت خودروسازی کوچک‌تر، سعی داشته این خودرو اسپرت کوپه الکتریکی را با کمترین هزینه ممکن توسعه بدهد و در این راستا از اجزای خودروهای مطرح اروپایی دیگر بهره گرفته است. در مقطع کنونی فقط یک نسخه از این خودرو اسپرت تمام الکتریکی ساخته شده، ولی کاترهام عرضه نسخه تولیدی آن در انتهای سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ را در نظر دارد.

 

معرفی خودرو اسپرت کاترهام پراجکت V

بنا به گفته مدیرعامل شرکت کاترهام طی مصاحبه‌ای با برنامه Fully Charged Show، در ساخت پراجکت V از ساختار درب آئودی TT و صندلی‌های متعلق به مازراتی استفاده شده است. وی حتی تایید می‌کند که در نسخه نهایی این خودرو اسپرت همین اجزا به کار گرفته خواهند شد. خودرو «سون» (Seven) کاترهام هم پیش‌تر با پیشرانه فورد، گیربکس مزدا و دیفرانسیل بی ام و توسعه داده شده بود. به‌صورت کلی، این رویکرد در ساخت خودروها به شرکت‌های کوچک‌تری مثل کاترهام برای اجرای ایده‌های خود با هزینه کمتر کمک می‌کند.

 

اقدام دیگری که در ساخت کاترهام Project V برای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته، حذف صندوق جلو و در نتیجه حذف لولاها و چفت‌های مورد نیاز است. این اقدام کاترهام علاوه بر صرفه‌جویی در منابع، جلوه زیباتری به نمای جلو می‌دهد و حتی وزن خودرو را 10 کیلوگرم کاهش داده است. همان‌طور که مدیرعامل این شرکت در مصاحبه اخیر خود اشاره کرد، برای کاترهام توجیه اقتصادی ندارد که یک خودرو را صرفاً برای نمایش توسعه بدهد. به همین خاطر، ساخته‌های آن در واقع پیش‌نمایشی از محصولات تولیدی آینده‌اند.

نمای کناری خودرو اسپرت کاترهام پراجکت V

 

این خودرو اسپرت کاترهام با چینش صندلی 2 + 1 به‌صورت استاندارد و با چینش 2 + 2 در قالب آپشن عرضه خواهد شد. شرکت سازنده انتظار دارد که نسخه 2 + 1 را در پی استفاده از فیبر کربن و شاسی کامپوزیت آلومینیوم، با وزن خالص 1190 کیلوگرمی به تولید برساند. این خودرو اسپرت سوار بر رینگ‌های 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب با تایرهای Pilot Sport 4S میشلن خواهد بود.

کابین خودرو اسپرت کاترهام پراجکت V

یک موتور الکتریکی با خروجی 268 اسب بخار در ناحیه عقب کاترهام پراجکت V قرار دارد که از یک باتری پک لیتیوم یونی 55 کیلووات ساعتی تغذیه می‌کند. سیستم تعلیق دوجناغی هم برای هر دو ناحیه عقب و جلو در نظر گرفته شده است. این خودرو با اتکا به این پیشرانه، در کمتر از 4 و نیم ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد. باتری مذکور هم پیمایش 400 کیلومتر با یک بار شارژ را برای آن ممکن می‌کند. امکان شارژ این باتری با فناوری 150 کیلوواتی DC از 20 تا 80 درصد ظرف 15 دقیقه وجود دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *