قطعات خودرو

کاهش ارزش سهام تویوتا و سوبارو به خاطر فراخوان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، سهام تویوتا موتورز پس از فراخوان برخی از اولین خودروهای الکتریکی تولیدی در دو ماه پیش کاهش یافت. دلیل فراخوان این خودروها ریسک از جا در آمدن چرخ ها اعلام شده است. تویوتا که از نظر فروش بزرگ‌ترین خودروساز دنیا محسوب می‌شود اعلام کرد ۲۷۰۰ دستگاه کراس اوور bZ4X را در سراسر جهان فراخوان می‌کند و به مالکان نیز توصیه می‌کند طی این مدت خودروهای خود را نرانند.

سوبارو هم که ۲۰ درصد سهامش در اختیار تویوتاست اعلام کرد در حال فراخوان حدود ۲۶۰۰ دستگاه سولترا الکتریکی است. سولترا به عنوان اولین خودروی الکتریکی سوبارو به‌صورت مشترک با تویوتا توسعه یافته و از قطعات مشترک زیادی با bZ4X سود می‌برد. این فراخوان بر مشکلات دیگر تویوتا افزوده شده، مشکلاتی همچون توقف تولید متعدد در سال جاری به خاطر کمبودهای جهانی نیمه‌رساناها و دیگر مشکلات زنجیره تأمین. این مشکلات فشار زیادی روی سرمایه‌گذاران و خود تویوتا وارد می‌کند زیرا کندی تولید خودروهای الکتریکی را در پی دارد.

شاسی بلند برقی سوبارو سولترا

کریستوفر ریچر یکی از محققان شرکت CLSA می‌گوید:

این فراخوان شرم‌آور است. مردم مدت زیادی را منتظر عرضه خودروی الکتریکی و تولید انبوه تویوتا بوده‌اند و حالا درست چند هفته پس از عرضه این خودروها شاهد فراخوان آن‌ها هستیم

البته او می‌گوید این فراخوان ارتباطی به قوای محرکه الکتریکی خودروهای تویوتا و سوبارو ندارد و یک مشکل مکانیکی ساده است که رفع آن نیز احتمالاً هزینه چندانی در بر نخواهد داشت. رگلاتور ایمنی ژاپن می‌گوید دور زدن‌های تیز و ترمزهای ناگهانی می‌تواند باعث بریده شدن پیچ چرخ شده و ریسک درآمدن آن را بالا ببرد. فعلاً گزارشی از حادثه مرتبط با این مشکل به دست تویوتا و سوبارو نرسیده است. این مشکل پس از آن کشف شد که برخی افراد اقدام به راندن bZ4X و سولترا در آمریکا کردند.

تویوتا گزارش داده یک خودرو به‌صورت خاص هندلینگ خشنی داشته است. این خودروساز اظهار می‌دارد:

ما نمی‌دانیم راننده این خودرو چه کسی بوده اما خودرو را بسیار سخت و خشن رانده است

این برند همچنین اظهار می‌دارد مشکل را کشف کرده و البته فقط تعداد محدودی از خودروها این مشکل را دارند. سخنگوی تویوتا و سوبارو نیز اظهار می‌دارد این خودروسازان فعلاً تصمیمی درباره چگونگی حل مشکل نگرفته‌اند. ژاپنی‌ها اعلام کرده‌اند همه خودروها تحت تأثیر این فراخوان نیستند اما از اشاره به میزان تولید کلی آن‌ها خودداری نموده‌اند. با انتشار این اخبار سهام سوبارو افت حدود ۵ درصدی را تجربه کرد و افت سهام تویوتا نیز ۰.۷ درصد گزارش شد.

تویوتا که زمانی با خودروی هیبریدی پریوس دوستدار محیط‌زیست شناخته می‌شد به خاطر کندی در مسابقه تولید الکتریکی‌ها با انتقادات فراخوانی مواجه شده است. این خودروساز مکرراً به این انتقادات پاسخ داده و بر ضرورت استفاده از قوای محرکه متنوع که باب میل مشتریان و بازارهای مختلف هستند تأکید داشته است. خودروهای هیبریدی بنزینی/الکتریکی در ژاپن محبوب‌تر از خودروهای الکتریکی هستند. الکتریکی‌ها سال پیش فقط سهم ۱ درصدی از بازار خودروی ژاپن را در اختیار داشته‌اند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است