قطعات خودرو

کاهش ۶۰ درصدی تولید موتورسیکلت در کشور در ۵ سال اخیر

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، علی عرب، با بیان اینکه کاهش مصرف، علت اصلی افت تولید موتور سیکلت در کشور است، افزود: کاهش قدرت خرید مصرف کننده، موجب پایین آمدن مصرف و در نهایت کاهش تولید موتورسیکلت در کشور شده است.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیمی از واحدهای تولید موتورسیکلت در کشور فعالیت دارند، گفت: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گذشته حدود ۲۰۰ کارخانه تولید موتور سیکلت در کشور فعالیت می‌کرد، که در حال حاضر این تعداد به ۴۰ کارخانه کاهش پیدا کرده است که از این تعداد نیز حدود ۱۵ کارخانه فعال در کشور وجود دارد و مابقی نیمه فعال و به صورت فصلی فعالیت می‌کنند و در مجموع حدود ۱۶ هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

 

عرب ادامه داد: گاهی اوقات، از شش ماه سال که حدود ۱۸۰ روز می‌شود، ۱۱۰ روز به دلایل مختلف از جمله تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان تصمیم گیر، کارخانه‌های تولید موتورسیکلت هیچ فعالیتی نداشته اند، کجای دنیا اینگونه است که در شش ماه، ۱۱۰ روز صنعت موتور سیکلت کار تعطیل باشد!

 

در قانون هوای پاک، تولید و شماره گذاری انواع وسیله نقلیه موتوری منوط به اسقاط خودروهای فرسوده شده که در صنعت موتورسیکلت، یک گواهی اسقاط خودرو برای تولید و شماره گذاری ۷ موتور سیکلت تعریف شده است که فرایندی زمان بر و پرهزینه برای تولیدکنندگان موتورسیکلت است.

 

وی ادامه داد: این معادل سازی در قانون ساماندهی خودرو به یک گواهی برای ۴ موتورسیکلت تغییر پیدا کرد که اگر تولید سالیانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را در نظر بگیریم، حدود صد هزار گواهی موتور سیکلت نیاز است و از سوی دیگر، سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز تولید می‌شود که برای آن‌ها نیز حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ فقره گواهی اسقاط لازم دارند، یعنی با اجرای قانون ساماندهی خودرو حدود ۵۰۰ هزار گواهی اسقاط خودرو نیاز است در حالی که هم اکنون برای ۱۰ هزار گواهی اسقاط در سال مشکل داریم، این اتفاق یعنی عملاً صنعت خودرو و موتورسیکلت متوقف می‌شود.

 

عرب گفت: هم اکنون هر گواهی اسقاط حدود ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در مجموع حدود ۲ هزار میلیارد تومان از این محل برای دولت عایدی ایجاد می‌کند که می‌توانست برای خرید خودروها یا موتورهای برقی و کنترل کیفیت هوا هزینه شود، اما در جای خود به مصرف نمی‌رسد.

 

وی با درخواست از مسئولان برای ایجاد صندوق حفاظت از محیط زیست گفت: من به عنوان تولیدکننده موافق اسقاط هستم، به شرط آنکه موتورسیکلت مستهلک و از چرخه مصرف خارج و موتور جدید جایگزین آن شود.

 

عرب همچنین، به میزان مصرف موتورهای برقی در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد از تولیدات موتورسیکلت برقی است و با توجه به آنکه هزینه سوخت در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است، اقبال زیادی در استفاده از این نوع موتورسیکلت در کشور وجود ندارد.

 

عضو انجمن موتور سیکلت همچنین به صادرات انواع موتور سیکلت به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت ایرانی در کشورهای همسایه از محبوبیت خاصی برخوردار است و در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از تولیدات این صنعت به صورت مستقیم و واسطه‌ای به کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان و افغانستان صادر می‌شود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *