قطعات خودرو

کدام خودروهای ۲۰۲۳ به قدرت بیشتری نیاز دارند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، هرچند خودروها نسل به نسل قوی‌تر می‌شوند اما برخی مدل‌ها هستند که نه نسبت به نسل قبلی خود افزایش قدرتی داشته و نه برای رقابت با رقبا از قدرت کافی برخوردار هستند.

 

 

قدرت خودروها به‌مرور زمان بیشتر و بیشتر شده و این روزها به لطف توربوشارژر و سیستم‌های هیبریدی حتی برخی خودروهای اقتصادی هم بیش از ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند اما بااین‌حال، حتی در همین دوران هم خودروهای جدیدی معرفی می‌شوند که به نظر می‌رسد به قدرت بیشتری نیاز دارند. البته منظور ما خودروهای اقتصادی ارزان‌قیمتی که در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه عرضه می‌شوند و زیر ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارند نیست بلکه با خودروهایی کار داریم که نسبت به نسل قبلی خود افزایش قدرت قابل‌توجهی نداشته و یا از رقبای خود ضعیف‌تر هستند. در ادامه تعدادی از این خودروها را معرفی می‌کنیم و تکمیل کردن این لیست را به عهدهٔ شما می‌گذاریم.

خ

ود

هوندا پایلوت یکی از شاسی‌بلندهایی است که به‌زودی به افزایش قدرت بزرگی نیاز خواهد داشت زیرا نسل جدید این خودرو که به‌تازگی معرفی شده همچنان از همان پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی نسل قبلی استفاده می‌کند. البته قدرت این موتور با ۵ اسب بخار افزایش به ۲۸۵ اسب بخار رسیده اما هیچ‌کس این تفاوت را احساس نخواهد کرد. ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور این موتور برای زمانی که نسل قبلی پایلوت در سال ۲۰۱۶ معرفی شد مناسب بود اما این روزها که هوندا با رقبای جدیدی از هیوندای، کیا و جیپ مواجه است اضافه کردن کمی قدرت به پایلوت می‌تواند آن را برجسته‌تر کند.

سوبارو WRX

یکی دیگر از خودروهایی که بشدت به افزایش قدرت نیاز دارد نسل جدید سوبارو WRX است. هرچند این خودرو بجای موتور ۲ لیتری قبلی حالا به پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۲.۴ لیتری مجهز شده اما قدرت آن تنها ۳ اسب بخار بیشتر شده و به ۲۷۱ اسب بخار رسیده که اصلاً کافی نخواهد بود. همچنین وقتی بدانیم در این نسل خبری از نسخهٔ STI هم نیست شرایط بدتر می‌شود زیرا WRX با ۲۷۱ اسب بخار قدرت هرگز نمی‌تواند حریف خودروهایی مثل هوندا سیویک تایپ R، فولکس‌واگن گلف R و حتی تویوتا GR کرولای سه سیلندر شود.

مینی کوپر

مینی کوپر در هردو نسخهٔ پایه و S سزاوار داشتن اسب‌های بیشتری زیر کاپوت است. در سال ۲۰۱۰ این خودروها به ترتیب ۱۱۸ و ۱۷۲ اسب بخار قدرت داشتند و امروز یعنی بیش از یک دهه بعد این ارقام به ۱۳۴ و ۱۸۹ اسب بخار رسیده است. هرچند چنین قدرتی برای یک هاچ‌بک کوچک کافی به نظر می‌رسد اما مینی سزاوار پیشرفت بسیار بیشتری است و قدرتی در حدود ۲۲۰ اسب بخار می‌تواند آن را بسیار جذاب‌تر کند.

آئودی RS5 کامپتیشن

آئودی RS5 خودروی جذاب و چشمگیری است اما همیشه زیر سایهٔ رقبای هم‌وطن خود بوده است. نسل دوم RS5 در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ رونمایی شد و هرچند به پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی جدیدی مجهز شده بود اما همچنان دقیقاً مثل موتور ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی نسل قبلی ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. حدود یک سال پیش نیز آئودی مدل جذاب‌تر RS5 کامپتیشن را معرفی کرد که ارتقاءهای زیادی را در قسمت‌های مختلفی مثل تعلیق، گیربکس و کاهش وزن تجربه کرده اما همچنان ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد بازهم خبری از افزایش نیرو نیست. آیا خودرویی که قصد رقابت با ب‌ام‌و M4 کامپتیشن با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و مرسدس C63 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت را دارد و با قیمت ۹۳ هزار دلاری حتی از کوپهٔ باواریایی‌ها هم گران‌تر است به قدرت بیشتری نیاز نخواهد داشت؟

ب‌ام‌و M135i

نسل قبلی ب‌ام‌و سری ۱ که روی پلت‌فرم محرک عقب ساخته شده بود، در قوی‌ترین نسخه با نام M140i از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و خودروی منحصربه‌فردی محسوب می‌شد. در نسل کنونی اما ب‌ام‌و سراغ پلت‌فرم محرک جلو رفته و پیشرانهٔ شش سیلندر را هم کنار گذاشته است. قوی‌ترین نسخهٔ نسل فعلی مدل M135i است که موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوی آن تنها ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ بنابراین، در این نسل ب‌ام‌و هیچ نسخه‌ای برای رقابت با مرسدس A45 AMG و آئودی RS3 ارائه نکرده است.

لامبورگینی اوروس پرفورمانته

زمانی که لامبورگینی اوروس در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد، با ۶۵۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین و سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شد اما طی همین چهار پنج سال جهان خودرو بسیار تغییر کرده و شاسی‌بلندهای قدرتمند زیادی به بازار آمده‌اند. به همین دلیل، لامبورگینی چند ماه پیش اوروس پرفورمانته را معرفی کرده که قوی‌تر و سبک‌تر است. قدرت این نسخه اما تنها ۱۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده و به ۶۶۶ اسب بخار رسیده که برای رقابت با رقبایی مثل آستون‌مارتین DBX707، فراری پوروسانگوئه و ب‌ام‌ XM رد لیبل که بیش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارند اصلاً کافی نیست. همچنین نام پرفورمانته شایستهٔ افزایش قدرت بیشتری آن‌هم درحالی‌که نسخهٔ فیس‌لیفت اوروس با نام S نیز دقیقاً ۶۶۶ اسب بخار قدرت دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *