اما وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است کیفیت پایین خودرو‌‌‌ها به دلیل استفاده از قطعات غیر‌استاندارد در خط تولید است. سید رضا فاطمی‌امین می‌‌‌گوید: حدود ۷۰‌درصد از سطح کیفی خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود؛ اینکه کیفیت قطعه پایین باشد یا نه، به روابط بین خودروسازان و قطعه‌سازان برمی‌گردد. به گفته وی، این روابط به خوبی تنظیم نشده و خودروساز که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم چالش دارد، قطعه نامطلوب را تا حدی می‌‌‌پذیرد و از آن در تولید استفاده می‌کند.

اما سازمان ملی استاندارد کار بازرسی قطعات خودرو روی خط تولید را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده و این در حالی است که خودروسازان منبع درآمد این شرکت‌ها هستند.  محمد باقری‌بناب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این مورد می‌‌‌گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت خودرو را با ستاره تعیین می‌کند که همین ارتباط میان خودروسازان و شرکت استاندارد باعث بروز نوعی فساد شده است.

خودروسازان با شرکت استاندارد قرارداد می‌‌‌بندند تا استانداردسازی شود، اما حتما در این بین فساد‌‌‌هایی به وجود می‌‌‌آید. بر همین اساس باید پیگیری‌‌‌هایی صورت گیرد تا این شرکت با سازمان ملی استاندارد یا وزارت صمت ارتباط داشته باشند.

علاوه بر بازرسی‌‌‌های سازمان ملی استاندارد، بر اساس قانون ارتقای کیفیت خودرو مصوب سال ۱۳۸۹، وزارت صنعت مسوول هر نوع محصول بی‌کیفیت است. به نظر می‌رسد تا وقتی خودروسازی به بخش خصوصی واگذار نشده و رقابت در بازار شکل نگیرد، نمی‌توان انتظار ارتقای کیفیت داشت.