یک کارشناس فنی که در مرکز ارائه خدمات به خودروهای نو و کارکرده کادیلاک در نیویورک کار می‌کند، به رویترز گفت: «تامین بسیاری از قطعات تقریبا ناممکن شده است.» اعتصابات گسترده‌تر که شامل ۳۸ مرکز توزیع قطعات خودروهای جنرال موتورز و استلانتیس می‌شود، «تعمیرگاه‌ها را مجبور می‌کند که به مشتریان بگویند که زمان تعمیر خودرو مشخص نیست و اتمام سرویس خودرو آنها ممکن است تا زمان نامعلومی طول بکشد». فروش قطعات یدکی و دریافت اجرت ارائه خدمات بخش کلیدی سود نمایندگی‌ها و حداقل ۴۰ درصد از حاشیه سود ناخالص خرده‌فروشان بزرگ خودرو همچون ‌AutoNation را تشکیل می‌دهد.

 

هووارد دریک، مالک نمایندگی فروش جنرال موتورز در کالیفرنیا، شرایط را برای مشتریانی که نیاز به تعمیر خودرو دارند، دشوار توصیف می‌کند: «زمانی که خودروی شما خراب است، واقعا گرفتار می‌شوید.» مایک استانتون، رئیس و مدیرعامل انجمن ملی فروشندگان خودرو، نیز می‌گوید: «فروشندگان نمی‌خواهند با شرایطی روبه‌رو شوند که توانایی آنها برای ارائه خدمات به مشتریان محدود شود. بنابراین ما قطعا امیدواریم خودروسازان و اتحادیه کارگران خودرو بتوانند به‌سرعت به توافقی مسالمت‌آمیز برسند.»

انتظار بر این بود که اتحادیه کارگران خودرو با تعطیل کردن کارخانه‌هایی که بیشترین سود را نصیب خودروسازان می‌کنند، همچون واحدهای تولید وانت پیک‌آپ، اعتصابات را گسترش دهند. اما خودروسازان محصولات نهایی را در انبارهای خود ذخیره‌سازی کرده‌اند و مشکل اصلی نمایندگی‌ها در بخش ارائه خدمات سرویس و تعمیر خودرو است. یکی از شرکت‌کنندگان در اعتصاب مربوط به مرکز توزیع قطعات در حومه فیلادلفیا به رویترز می‌گوید: با توجه به اینکه این مرکز روزانه ۳۰هزار قطعه مورد‌نیاز برای تعمیرات خودرو را برای نمایندگی‌های جنرال موتورز تامین می‌کند، «این روند قطعا مشتریان را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

 

حرکت هوشمندانه

جنرال موتورز در یک بیانیه اعلام کرد که این شرکت «طرح‌های اضطراری» برای مواجهه با سناریوهای مختلف آماده کرده است. شرکت خودروسازی چندملیتی استلانتیس هم اعلام کرده است که منتظر پاسخ اتحادیه کارگران خودرو به «پیشنهاد رقابتی» خود است و از هرگونه «تعامل سازنده» مشتاقانه استقبال می‌کند.   آرتور ویتون، مدیر مطالعات مدرسه روابط صنعتی و کار در دانشگاه کرنل، معتقد است که اتحادیه کارگران خودرو «حرکت هوشمندانه‌‌ای» انجام داده است. وی می‌گوید: «هدف قراردادن مراکز توزیع قطعات، استراتژی خوبی بوده است؛ چراکه حوزه ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، بازار بزرگی است، و فعالان این حوزه پول زیادی به دست می‌آورند.»

 

مدیرعامل گروه خودرویی جیم باتلر، که مالک بزرگ‌ترین نمایندگی شورلت در شهر سنت‌لوئیس ایالت میزوری است، می‌گوید: گرچه شرکت آنها دوراندیشی لازم برای ذخیره‌سازی قطعات یدکی با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد وقوع اعتصابات را داشته است، عدم امضای توافق در ۶۰ روز آینده، باعث نگرانی آن‌ها خواهد شد.    وی گفت: «ما واقعا مشتاق هستیم که آن‌ها گرد هم آمده و کار ‌(امضای توافق) را انجام دهند.»

 

در تحولی دیگر، رویترز گزارش داد که شرکت فورد موتور در یک «توافق آزمایشی» به اتحادیه کارگران خودرو در کانادا معروف به یونیفر پیشنهاد افزایش دستمزدها تا ۲۵درصد را ارائه داده است. براساس این توافق، ۱۰درصد افزایش دستمزد برای سال اول در نظر گرفته شده است. دستمزدها برای سال‌های دوم و سوم به ترتیب ۲ و ۳درصد رشد خواهند کرد. پاداش بهره‌‌وری و تولید کیفی به مبلغ ۱۰هزار دلار برای کارکنان فعال شرکت نیز پیش‌بینی شده است.