قطعات خودرو

یادی از بی ام و جینا کانسپت؛ خودرویی جذاب با بدنه‌ای منعطف!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، به سختی می‌توان باور کرد بی‌ام‌و ۱۵ سال پیش کانسپت جینا را معرفی کرده باشد. معمولاً کانسپت ها پس از مدتی فراموش می‌شوند و دیگر خبری از آن‌ها نمی‌شود اما حالا بی‌ام‌و جینا بازگشتی سورپرایز کننده داشته است.

 

جینا GINA که مخفف عبارت Geometry and Functions In ‘N’ Adaptions است دوباره بازگشته تا در ویدئویی جذاب به بیان ویژگی‌های خود بپردازد. شاید برخی افراد با دیدن کانسپت یاد شده مدعی شوند جینا از نظر ظاهری جذاب‌تر از کانسپت های اخیر بی‌ام‌و همچون i ویژن دی یا iX Flow باشد. اگرچه کانسپت های جدید باواریا توانایی تغییر رنگ بدنه را دارند اما رودستر تک ساخت بی‌ام‌و می‌تواند پوسته بیرونی خودش را تغییر دهد.

 

بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۶ با ویژن نکست ۱۰۰ دوباره ایده بکار رفته در جینا را سبک سنگین کرد اما طرفداران علاقه بیشتری به خلاقیت بکار رفته در جینا دارند چراکه می‌تواند شکل خود را تغییر دهد.

 

این خودروی مفهومی بر پایه Z8 زیبا شکل گرفته اما از درب‌های پروانه‌ای سود می‌برد و فاقد سقف است. جینا از سال ۲۰۰۱ در حال توسعه بود اما در سال ۲۰۰۸ به‌صورت کامل رونمایی شد.

کانسپت جذاب ژرمن‌ها از پوشش منعطف غیرعادی سود می‌برد. این پوشش در سراسر ساختار متحرک خودرو کشیده شده بود و بی‌ام‌و می‌توانست با پنهان کردن فاصله بین پانل‌ها سطوح نرمی را ایجاد کند و باعث شود بدنه خودرو شبیه یک پانل بزرگ به نظر برسد.

 

حتی چراغ‌های جلو نیز می‌توانستند زیر پوشش پلی اورتان پنهان شوند. پوشش یاد شده نه تنها منعطف و الاستیک بوده بلکه در برابر آب نیز مقاومت بالایی داشته و می‌تواند در برابر دماهای بالا و پایین دوام بیاورد.

کاپوت خودرو هم به دو بخش تقسیم شده تا پیشرانه ۸ سیلندر مورد استفاده توسط جیمز باند در خودروی Z8 را نشان دهد. همچنین پوست پارچه‌ای بی‌ام‌و جینا می‌تواند باعث تغییر خیزهای روی بدنه و حتی ابعاد اسپویلر عقب شود؛ اما چگونه چنین کاری انجام می‌شود؟

 

فریم پنهانی وجود دارد که قطعات متصل از طریق ساختار آلومینیومی را جابجا می‌کند و چندین فعال کننده هیدرولیکی و برقی در این کار دخالت دارند.

 

به خاطر اینکه پارچه بکار رفته در جینا نیمه شفاف است بنابراین چراغ‌های عقب از زیر آن می‌درخشند. کل بدنه دارای چهار بخش بوده که بزرگ‌ترین آن‌ها از بخش جلوی خودرو تا گوشه شیشه جلو کشیده شده و سپس به کناره‌ها کشیده می‌شود تا به گوشه عقبی درب‌ها برسد.

 

حتی پس از گذشت ۱۵ سال از معرفی جینا باید گفت کانسپت بی‌ام‌و همانند روز اول چشمگیر و جذاب به نظر می‌رسد. واضح است که هیچ برنامه‌ای برای تولید این خودروی مفهومی وجود ندارد اما چه کسی می‌داند، شاید روزی با پیشرفت سریع تکنولوژی استفاده از پانل‌های بدنه منعطف امکان‌پذیر باشد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *