قطعات خودرو

۱۴۰۱، سال رکوردشکنی های سایپا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین؛ هرچند خودروسازان در سال‌های گذشته با محدودیت در ارتباطات بین المللی و دریافت مواد اولیه و قطعات خارجی مواجه بودند، از سوی دیگر تحت تاثیر قیمت گذاری شورای رقابت در سال‌های گذشته با زیان مواجه شده بودند اما آمارهایی که از وضعیت تولید در سال جاری منتشر شده نشان می‌دهد که سایپا توانسته نه تنها بر مشکلات جاری غلبه کند که حتی رکوردهای جدیدی را نیز به ثبت رسانده است.

 

 

رییس جمهور در اسفند ماه سال گذشته در نامه‌ای به وزیر صمت، فرمانی هشت ماده‌ای را برای بهبود وضعیت صنعت خودرو اعلام کرد و از فاطمی امین خواست در سال 1401، با محوریت این دستورات وضعیت صنعت خودرو تحول پیدا کند، موضوعی که پس از گذشت حدود یک سال از آن، به نظر می‌رسد که لااقل در گروه خودروسازی سایپا بخش مهمی از این دستورات پیگیری شده است.

 

پس این دستورالعمل، سایپا 42 برنامه همزمان را برای بهبود عملکرد خود کلید زد که در آمارهای ارائه شده به نظر می‌رسد بخش مهمی از این اهداف محقق شده است. نخستین نشانه از تغییرات رخ داده خود را در آمارهای شش ماهه امسال نشان داد و در نیمه تابستان آمار قابل توجهی به ثبت رسید.

 

در این مدت تولید روزانه خودرو از هزار و 57 دستگاه در بهمن ماه 1400 به هزار و 832 دستگاه در مردادماه 1401 رسید و رشد 73 درصدی را به همراه داشت که روند بسیار مثبتی را طی کرده است. این افزایش تولید در حالی رقم خورد که محصولات قدیمی و پرتیراژ این گروه چون تبیا، تیبا 2 و ساینا نیز از اولویت‌های تولیدی سایپا خارج شدند.

 

با این تغییر تحولات، سایپا توانست کیفیت محصولات خود را نیز به شکل قابل توجهی افزایش دهد. در بخشی از دستورات رییسی آمده بود: هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقاً ممنوع است و دستگاه‌های مسوول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به‌ویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند. آمارهای سایپا نشان می‌دهد که تحولی مهم در این حوزه رقم خورده است. 42

 

طرح کیفی سازی سایپا در حوزه‌هایی شامل ارتقای کیفیت سطح زنجیره اعم از زیر ساخت(3)، قطعات و مجموعه ها(29)، فرایند خودروساز(5)، فروش و خدمات پس از فروش(5) می شود و در پایان پاییز 1401 این گروه خوردوسازی در نتیجه این برنامه ها موفق به دستیابی به اهدافی نظیر بهبود 33 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه شده است. به عبارتی دیگر با کاهش تعداد مراجعه خودروها به نمایندگی‌ها و واحدهای تعمیرات، کیفیت خودروهای تولیدشده از سوی این شرکت رشد قابل توجهی داشته است.

 

این روند در ماه‌های آینده نیز با برنامه ریزی در بخش‌های مختلف ادامه پیدا خواهد کرد. سایپا اعلام کرده اصلاح نیروی انسانی حوزه کیفیت به منظور افزایش بهره وری کیفی محصولات را به عنوان یک اولویت مهم در حوزه بهبود کیفیت در دستور کار قرار داده و به منظور به روزرسانی تولیدات و استفاده از فن آوری‌های نوین، قراردادهای تازه‌ای را نیز نهایی کرده است. سایپا در این زمینه با تاکید بر همکاری با شرکت های دانش بنیان اقدامبه عقد قرارداد با 26 شرکت دانش بنیان برای 37 پروژه کرده تا اقدامات عملی و دانش بنیان در زمینه رشد کیفیت را رقم بزند.

 

با توسعه زیرساخت‌ها، بهبود فرایندها و ثبت چند باره آمارهای صعودی در سال 1401، به نظر می‌رسد که امسال یکی از بهترین عملکردهای تاریخ این گروه خودروسازی ثبت شده و در صورت فراهم شدن مقدمات لازم، می‌توان انتظار داشت که این روند در سال آینده نیز تداوم پیدا کند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *