قطعات خودرو

۵ سال است آمبولانس جدیدی وارد نشده است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو ، رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه فوریت‌های پزشکی استان نیاز شدید به آمبولانس دارد، افزود: «آمبولانس‌های موجود بسیار فرسوده هستند و باید هر چه زودتر برای رفع نیاز اقدام شود.»

به‌گفته رئیس سازمان اورژانس کشور، فرسودگی ناوگان آمبولانس یکی از جدی‌ترین چالش‌های این مجموعه است. به‌گفته وی اکنون سه هزار دستگاه آمبولانس در کشور فرسوده بوده و باید از رده خارج شوند. رئیس سازمان اورژانس کشور می‌گوید در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس پیش‌بینی شده است و با این اعتبار بین یک هزار تا ۱۵۰۰ آمبولانس نو، وارد اورژانس کشور می‌شود. وی امیدوار است با جذب این اعتبار طی دو سال آینده، تمام ناوگان فرسوده از رده خارج شوند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

 

۵۵۰۰ آمبولانس در شهرها و جاده‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند

چندی پیش سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه درحال‌حاضر پایگاه‌های فعال، تبدیل به قبرستان آمبولانس‌ها شده‌اند، گفت: «به محض اینکه دولت، اعتبار به ما تخصیص دهد؛ مناقصه خرید آمبولانس را برگزار می‌کنیم.»

مجتبی خالدی در ادامه اظهار کرد: «اکنون ۳۳۰۰ پایگاه فعال با ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس در شهرها و جاده‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند.»

وی ادامه داد: «۵سال است به دلیل تحریم، آمبولانس جدیدی وارد کشور نشده است. تعدادی از آمبولانس‌ها به‌دلیل آسیب، تصادف یا فرسودگی از رده خارج شده‌اند؛ البته باید توجه داشت عمر مفید یک آمبولانس بین ۳ تا ۵ سال است.»

سخنگوی اورژانس با بیان اینکه سرانجام صدای ما شنیده شد، افزود: «با وجود اینکه سال‌هاست درباره کمبود آمبولانس در کشور اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اما در این دولت مصوب شد هزار دستگاه آمبولانس خریداری شود، ولی متاسفانه هنوز اعتبار آن تخصیص داده نشده است.»

خالدی همچنین بیان کرد: «اما با این حال تعداد آمبولانس‌های خراب و فرسوده نیز بسیار زیاد هستند و هیچ آمبولانس رزروی هم وجود ندارد. به همین دلیل برای پوشش شرایط فعلی دچار مشکل شده‌ایم و تعدادی پایگاه با تعطیلی و تاخیر در ارائه خدمات روبه‌رو شده‌اند.»

 

سخنگوی اورژانس کشور به مساله کمبود پایگاه اورژانس در کشور اشاره کرد و افزود: «برخی شهرستان‌ها باید پایگاه داشته باشند اما۳ سال است که از پایگاه فعال اورژانس محروم هستند چون با کمبود آمبولانس روبه‌رو هستیم. با این شرایط حتی برای ارتقا سطح خدمات هم دچار مشکل شده‌ایم. مثلا در شرایطی مثل امداد تابستانی یا پایگاه‌های فعال نوروزی در جاده‌ها، با مشکلات شدیدی مواجه هستیم. پایگاه‌های فعال ما تقریبا به قبرستان آمبولانس‌ها تبدیل شده‌اند، هرکدام از آمبولانس‌های ما به نحوی فرسوده هستند. در این زمینه هر چقدر هزینه شود، سرمایه‌گذاری برای آینده ایران است.»

 

سخنگوی اورژانس با بیان اینکه در اورژانس پیش‌زمینه‌ای وجود دارد که باید برای بیماران تصادفی در جاده ۱۴دقیقه و در تماس‌های شهری ۸دقیقه بعد آمبولانس حضور داشته باشد، اما این عدد در کلان‌شهرها متفاوت است. افزود: «طبیعی است در صورت کمبود آمبولانس شاخص‌های زمانی هم افت می‌کنند.»

 

او تاکید کرد: «در اورژانس تمام کشورها، دو فاکتور مهم وجود دارد. آمبولانس کارآمد و نیروی انسانی متبحر. خوشبختانه در کشور از نیروی انسانی متبحر برخوردار هستیم و به محض اینکه دولت اعتباری را به ما تخصیص دهد مناقصه خرید آمبولانس را برگزار می‌کنیم، زیرا شرایط آن فراهم است.»

 

نه بودجه تخصیص یافته و نه زمان تهیه آمبولانس‌ها مشخص است!

رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه فوریت‌های پزشکی استان نیاز شدید به آمبولانس دارد، افزود: «آمبولانس‌های موجود بسیار فرسوده هستند و باید هر چه زودتر برای رفع نیاز اقدام شود.»

فرزین رضازاده اظهار کرد: «در سال‌های اخیر تهیه آمبولانس‌ها برعهده وزارت بهداشت بود اما اکنون مقرر شده ‌است تهیه آمبولانس برعهده دانشگاه علوم پزشکی باشد و برای آن نیز بودجه جداگانه به دانشگاه تخصیص داده می‌شود.»

رضازاده افزود: «درخواست تهیه آمبولانس‌های جدید داده شده است، اما تاکنون نه بودجه به دانشگاه تخصیص یافته و نه زمان تهیه آمبولانس مشخص است.»

رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: «درحال‌حاضر در استان ۱۶۳ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، دو دستگاه موتورلانس و یک بالگرد اورژانس وجود دارد.»

رضازاده تصریح کرد: «با توجه به فعالیت‌های اخیر اورژانس ۱۱۵ در استان و افتتاح پایگاه و آماده‌سازی چند پایگاه جدید، از لحاظ نیروی انسانی نیز نیاز مبرم به نیروی انسانی جدید در اورژانس بیمارستان‌ها احساس می‌شود.»

 

فرسودگی آمبولانس‌های دزفول و کهگیلویه‌وبویراحمد

استان کهگیلویه‌وبویراحمد به‌دلیل شرایط خاصی که دارد یکی از استان‌های بحران‌خیز کشور است و نیاز به آمبولانس در مواقع اضطراری در این استان، بسیار ضروری است. رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که اکنون ۳۰دستگاه آمبو لانس اورژانس از مدار خارج شده در این استان وجود دارد که سال‌هاست خاک می‌خورند، گفت: «برای بازسازی و اورهال این ۳۰ آمبو لانس حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تعمیر آن‌ها کمک بسیاری به روند خدمات‌رسانی می‌کند.»

جهانبخش وحدت‌نژاد در ادامه بیان کرد: «کمبود و فرسودگی آمبو لانس یکی از مشکلات در روند ارائه خدمات درمانی موردنیاز به بیماران و مصدومان در استان است که تاکنون نشست‌های متعددی با مسئولان برای چگونگی حل این معضل برگزار و چگونگی بهبود خدمات اورژانس پیش بیمارستانی استان بررسی و ارزیابی شده است.»

همچنین چند روز قبل رئیس اورژانس کشور درباره سفر به استان خوزستان و بازدید از مرکز اورژانس دزفول اظهار کرد: «از برخی پایگاه‌های شهری و جاده‌ای دزفول بازدید انجام شد. کمبود تجهیزات، فرسودگی آمبولانس‌ها، فقدان شرایط رفاهی مناسب ازجمله مشکلات و مطالبات نیروهای اورژانس در این شهر هستند که باید رفع شوند.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *